Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tips til samlivsbrudd med barn


Gjest 70712...5e7

Anbefalte innlegg

Gjest 70712...5e7

Så etter mye frem å tilbake er det endelig fastsatt, det blir samlivsbrudd. 

Vi har en felles bolig og ett felles barn. Mor ønsker å ta over bolig, og jeg har flyttet ut i en leiebolig. Økonomisk tror jeg vi fikser dette greit. 

Men når det kommer til barnet er jeg mer skeptisk. Har søkt om tid for mekling, hos en ekstern mekler. Har fylt ut familieplan forslag fra min side samt fylt ut og sendt for signering skatteetatens mal for omsorgsfordeling. 

Har også rast igjennom barnebidrag kalkulator og betalt forslaget. Det er basert på 4+ samværsnetter med barnet. Jeg ønsker mer.

Andre ting jeg må gjøre/tenke på?

 

Målet er å få mest mulig tid med barnet.

Anonymous poster hash: 70712...5e7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d9ee5...509
3 minutes ago, fjs said:

En ting som er veldig viktig er å aldri baksnakke den andre til barnet uansett hva de har sagt/gjort. Ikke noe hyggelig å høre "morra di ass, huffamei" eller "faren din ass, huffamei" :)

Eller være en slags mellomperson - "hvordan går det med X", "hva synes du om X sitt valg Y", "kan du si til X at Z"…

Anonymous poster hash: d9ee5...509

Lenke til kommentar
Gjest 70127...fce
Gjest d9ee5...509 skrev (1 time siden):

Eller være en slags mellomperson - "hvordan går det med X", "hva synes du om X sitt valg Y", "kan du si til X at Z"…

Anonymous poster hash: d9ee5...509

Ja. Dette er så vanvittig viktig. Foreldre som går ifra hverandre må lære seg å prioritere barnets beste og legge sitt eget ego til side. Å samarbeide godt og ha en god relasjon til tross for brudd for barnets beste er viktig. Barn plukker opp vanvittig mye, husk det. Oppstår det konflikter tar man kontakt med familievernkontoret fortløpende. Hvordan foreldrenes relasjon er, påvirker barn i stor grad (snakker av erfaring og da er ikke jeg skilsmissebarn heller). 

Anonymous poster hash: 70127...fce

Lenke til kommentar

Det jeg kanskje lurer litt på her er hvorfor du betalte noe til henne. Da har du vel strengt tatt sagt deg villig til at hun skal ha hovedansvaret. En merkelig ting å gjøre dersom du vil ha så mye tid som mulig med barnet.

Husk at du betaler ikke til henne fordi hun er moren. Den andre foreldren betaler til den som har hovedansvaret, og da proporsjonalt med avviket i tid man har med barnet. Ved 50/50 er det intet behov for betalinger utover hva dere som foreldre blir enige om. Slik som for eksempel at dere kan bli enige om at en av dere står for innkjøp av klær så det ikke blir dobbelt opp eller mangel grunnet misforståelser. Da kan den ene betale den andre litt for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...