Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

hvor mye kan jeg dekke til av pipa?


Anbefalte innlegg

Hei, 

 
Vi holder på å renovere huset vårt og har nå tenkt å renovere vår teglsteinspipe og sette inn stålrør. I den forbindelse klare jeg ikke å finne tydelig svar på hva jeg har lov til å dekke til av pipa. Håper dere kan hjelpe meg med et svar på dette. 
 
Dette er gangen vår. Her ser dere pipa stikker ut. Her er det kun helsparklet på alle 3 sider. På andre siden av veggen er stua vår. Der har vi kledd igjen pipa med gipsplater. 
image.png
 
Jeg har fått tegnet forslag til garderobe. Som jeg har forstått det så må det være 2 synlige sider. Men hvor stor må den synlige flaten være? Kan jeg f.eks.skjære ut deler av skogene på skapene på hver side av pipa og droppe den plata som er bak putene(pipa her bak putene) og dermed så blir det synlighet på tre av flatene, men der ingen av flatene vises 100%? Feieluka så jeg for meg at kan være bak skuffa under putene slik at skuffen bare kan hektes av når det trengs tilgang til feieluka. 
 
image.png
 
Håper på svar :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teglpiper må i hovedregel være synlig på alle fire sider, unntaket er dersom teglpipa har lufteløp på en side, da unntas den siden.

Elementpiper, som Leca m.fl. har kun krav om to synlige sider.

Dersom gammel teglpipe rehabiliteres med godkjent type foringsrør, for eksempel Pleva e.l. så endres kravet til at to sider skal være synlige.

Jeg antar at du har sjekket at din løsning med stålrør er godkjent etter loven, slik at det er kun krav til to synlige sider.

Skorstein regnes fortsatt som synlig dersom den er kledd med stein eller keramiske fliser som er festet med flislim direkte på pipa.
De fleste steder godkjennes også brannmursplater av kalsiumsilikat festet direkte på pipa.

Fastmontert skap inntil pipa er ikke godkjent, da det ikke vil være inspiseringsmulighet uten å fjerne skapet.

Å skjære ut en del av skapet, er trolig heller ikke godt nok, da pipa normalt skal være synlig fra gulv til tak, og gjennomføringer skal kunne inspiseres.

Lagring av puter inntil teglpipa er vel heller ikke en veldig god ide, dersom det skulle oppstå skader du ikke ser.

Det enkleste er å kontakte feiervesenet der du bor, for å få deres mening før du starter med noe.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...