Gå til innhold

Bygge ny media pc


Anbefalte innlegg

Har hatt asrock taichi x370, men det tok dagen. Har 6-8 harddisker, så ønskelig med mange sataporter. PCen er hovedsaklig min musikk og film pc. 

Tror jeg går for et b550 hovedkort istedet for am5. Har sett på

MPG B550 GAMING CARBON WIFI

X570 PRO4

ASUS ROG Strix B550-F GAMING

TUF GAMING B550-PRO

Har sett på AMD Ryzen 5 5600X som prosessor, hvis denne er kompatibel med hovedkortet out of the box, uten å styre med eldre prosessorer eller masse biosoppdateringer for å få hovedkortet til å fungere. Ønsker også innspill til nytt kabinett, da jeg kanskje ønsker noe mere kompakt enn fractal design r5. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil raskt merke at nye kabinett av moderat størrelse ikke støtter mer enn  2 harddiskdrev.

AM4 er EoL (End of Life) og maskinvaren er flere år på vei mot å bli E-søppel allerede ved kjøpspunkt. Det vil ikke være noen oppgraderingsmulighet ved AM4 mens AM5 vil være støttet år frem i tid. TCO (Total Cost of Ownership) kan vise seg å bli større ved anskaffelse av AM4.

Ut fra det du beskriver høres det ut som at en medie boks og en NAS-boks hadde passet bedre enn en PC.

Lenke til kommentar

Nei , skal ikke ha en NAS boks. Selv om AM4 er på vei ut, så vil ikke det si at dette er ubrukbar hardware. Man kan dessuten oppgradere til Windows 11, så uansett så får man brukt pcen. En annen ting med AM5, dette er 1 generasjon hovedkort og cpu, med ustabil bios og diverse problemer som jeg helst vil unngå, for ikke å si prisen som er for høy. Utifra det du sier, så er det bare det nyeste som betyr noe, og resten er bare søppel. Vel , da vil jeg tro det er mange som er uenig med deg. Takk for dårlige innspill.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 minutter siden):

Maskinvare er ferskvare. Å kjøpe den gamle maskinvaren etter at den nye har kommet inn blir som å kjøpe de gamle brødene etter at de nye har kommet inn. Det er fremdeles brød, men holdbarheten er svært kort.

Det beror jo litt på hva man skal bruke pcen til . Jeg spiller ikke, så har ikke behov for det nyeste.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (6 minutter siden):

Node 804 er et ganske kompakt kabinett med plass til 8stk 3,5" Harddisker. Merk at du da må ha et M-ATX hovedkort.

Har du skjermkort fra før av? 5600X har ikke integrert grafikk, så visst du vil kun bruke integrert må du se på G modellene 5600G/5700G.

Har skjermkort fra før ja. Node 804 er ganske dyp, men interessant. Hadde vært kjekt å se kabinettet.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (46 minutter siden):

Maskinvare er ferskvare. Å kjøpe den gamle maskinvaren etter at den nye har kommet inn blir som å kjøpe de gamle brødene etter at de nye har kommet inn. Det er fremdeles brød, men holdbarheten er svært kort.

Dette er pisspreik. 100% pisspreik.
AM4 er som TS sier en gjennomprøvd, testet og stabil platform. Om man vil ha "noe som virker" er det absolutt beste kjøpet AM4. Den er også sykt billig siden den er på tur ut.

Du kan jo bare ta et raskt søk på youtube på både nvidia sine kontakter, AMD sine heatpipes osv så får du en grei oversikt over tilstanden på "ferskvaren".


Men bortsett fra det, så er jeg generellt enig:
For film og musikk ville jeg personlig valgt en NAS + "1liter" brukt tynnklient.

Feks HP sin EliteDesk 805 Mini.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...