Gå til innhold

Tråden for OLED monitorer


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (32 minutter siden):

@Evil-Duck Har du en sånn service kontroll også, sånn at du har fjernet den dimmingen som skjer nå du får lyse ting på store deler av skjermen (f.eks et word-dokument)? :) 

Fikk en i dag faktisk, men har ikke hatt tid til å leke meg så mye med den enda. Bestilte den før  jeg fikk C2en på plass når jeg trodde det skulle være veldig irriterende, men i praksis så har det ikke plaget meg nevneverdig, så usikker på om jeg faktisk skal deaktivere det.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 timer siden):


Noe sånt kan jo også funke, om man har skjerm for nære trynet :)

Takk for tipset, bestilte denne:

https://www.komplett.no/product/1153434/tv-lyd-bilde/tv-tilbehoer-spillere/veggfeste-tv-stativ/iiglo-tv-stativ-med-glassplate

 

Virker som høyden er perfekt også, i hvert fall på c2 48 tommer som har vesa festete ganske langt nede.

Håper bare ikke at glassfoten blir for mye i veien.

Lenke til kommentar

CF814AFB-4014-483D-AB4D-31242BF3BE45.thumb.jpeg.ea3216f7b5d0e9f9c2fb5c9c96de8a2e.jpeg
 

Da var C2 i hus! Var innom Netonnet på Liertoppen og de hadde en B-vare som var kommet inn pga åpent kjøp, så slo til siden jeg fikk den for 7500,-

Siden jeg fikk den billigere så går jeg for 4090 til denne skjermen. Nå er det 1080ti som driver den, så får bare 60Hz, men skal ordne meg ny GPU snarest!

Tips til innstillinger? LG companion skal jeg laste ned med en gang :) 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Du bør greie 96 Hz på 1080 Ti og det med 10bit og HDR, mer uten.

Kortet har DP 1.4 og NVIDIA har lansert firmware update. Med riktige instillinger skal det gå med 120 Hz i 2160P.

Kortet greier 60 Hz i 8k så da skal det være mulig med 120 i 4k.

Hvis du kjører spillene i 1080P og kjører integer scaling skal det ikke være et problem å drive skjermen med det kortet du har. 2160P til desktop og innholdskonsumering og 1080P integer scale i spill. Du vil ikke få blur for alt er bare ganget med to.

Du må teste i praksis for å finne ut hvordan det går. Hvis du får input lag på grunn av scalingen kommer du kanskje ikke unna å kjøpe nytt kort,

Jeg greide å ta verdensrekord i speedrun i et spill hvor jeg skalerte 320x240 til å bli 1280x960 så jeg vil ikke påstå at jeg har opplevd noe økt latency, i alle fall ikke mer enn 1 frame.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det tenkte jeg ikke på, men det er vel noe HDMI der. Det var 2x HDMI på mine 1080 Ti (Strix), men jeg brukte detaldri mot skjerm. Kun til å duplisere DP til HDMI  1080P @ 60 Hz for å kjøre inn på et capture-kort. Tida går så alt for fort. Det føles ut som i går at man installerte 1080 Ti for første gang og så er det over 6 år siden.

Adapter skal være uproblematisk å bruke med tanke på latency for alt det gjør er å bytte om på pinnene slik at det blir riktig. Det skjer ikke noe med signalet annet enn å koble sammen riktige pinner.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

CF814AFB-4014-483D-AB4D-31242BF3BE45.thumb.jpeg.ea3216f7b5d0e9f9c2fb5c9c96de8a2e.jpeg
 

Da var C2 i hus! Var innom Netonnet på Liertoppen og de hadde en B-vare som var kommet inn pga åpent kjøp, så slo til siden jeg fikk den for 7500,-

Siden jeg fikk den billigere så går jeg for 4090 til denne skjermen. Nå er det 1080ti som driver den, så får bare 60Hz, men skal ordne meg ny GPU snarest!

Tips til innstillinger? LG companion skal jeg laste ned med en gang :) 

Er dette monitor eller Tv? :p

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Da var C2 i hus! Var innom Netonnet på Liertoppen og de hadde en B-vare som var kommet inn pga åpent kjøp, så slo til siden jeg fikk den for 7500,-

Siden jeg fikk den billigere så går jeg for 4090 til denne skjermen. Nå er det 1080ti som driver den, så får bare 60Hz, men skal ordne meg ny GPU snarest!

Tips til innstillinger? LG companion skal jeg laste ned med en gang :) 

Gratulerer med rå monitor til en ekstremt god pris :D

Selv brukte jeg guiden her til å sette opp min hvor han går over alt du trenger å vite og endre out of the box

Når det kommer til bilde kalibreringen så er jo det en litt subjektiv ting, selv syns jeg de bilde innstillingene han og de fleste andre som kalibrerer skjermer "proft" blir litt for varm i fargen, selv om dette er det mest realistiske. Det er dog en grei basepoint å gå ut fra og tweake litt selv utfra hva du selv liker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle kule gutta bruker TV som Monitor. Selv er jeg ikke så gira på å betale dobbel pris for en displayport (med lavere båndbredde enn HDMI 2.1) og 18 ekstra Hz 🙃 Det er selvfølgelig fritt frem å henge seg opp i arbitrære betegnelser som TV og Monitor, men etter mitt skjønn er en monitor intet mer enn en skjerm du bruker til PCen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Så det er en TV du har altså. Synn det er off topic 🤭

ASUS har mer eller rmindre røpt at OLEDen kommer i Q1 så det finnes håp i hengende snøre. Det var et klipp hvor en ASUS-kvinne sa at den ene skjermen kommer i Q1 og den andre i Q2. Slik hun sa det fremstod det som at 240 Hz OLED kom i Q1 og 540 Hz E-TN i Q2, men for alt jeg vet kan det være at hun sa det uten å tenke på rekkefølgen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Tok å skrudde av TPC i service menyen på C2en i går,  absolutt verdt det, selv om jeg bare for et par dager siden sa auto dimmingen ikke plaget meg så mye. Ble litt irritert når jeg binget siste sesong av Jack Ryan og merket at algoritmen for autodimming trigget ved lange veldig mørke scener, som gjorde de enda mørkere. Med TPC av så er lysstyrken jevn og fin uansett, lot ting som GSR som enkelte og anbefaler å deaktivere forbi aktivert da jeg tenker det ikke er nødvendig å skru av flere anti burn in funksjoner enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg fant noe nice. Det har kommet portable OLED-skjermer både på Amazon.com og fra feks ASUS. 60 Hz så langt da, men hvis de gjentar utviklinga for IPS vil det komme 240 Hz etter hvert og det ble annonsert i fjor at det etter hvert skulle komme paneler på 20". Jeg kjøpte 15,6" og 17" IPS en tid tilbake og det gav mersmak. Flere av de som lager portable skjermer har uttrykket at de kommer med desktop-monitorer etterhert. Det ser ut til at flere av skjermene har festehull bak så da blir det lett å montere disse på arm.

https://www.amazon.com/INNOCN-Portable-Monitor-DCI-P3-100000/dp/B09L12DGW5
https://www.amazon.com/INNOCN-Portable-Computer-Detachable-Speakers/dp/B09T2RF5K2
https://www.proshop.no/Skjerm/ASUS-15-Skjerm-ZenScreen-OLED-MQ16AH-Portable-USB-C-Monitor-Graa/3117570

Asus pleier å komme med gaming-modeller etter hvert. Jeg håper at de kommer med 17" 240 Hz ROG slik de gjorde med IPS.

Jeg har blitt glad i små skjermer. Det tar mye plass å ha 5x 28-32" per maskin. Hvis man kan ha 1-2 store skjermer og 2-3 små så er det win.
 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Tok å skrudde av TPC i service menyen på C2en i går,  absolutt verdt det, selv om jeg bare for et par dager siden sa auto dimmingen ikke plaget meg så mye. Ble litt irritert når jeg binget siste sesong av Jack Ryan og merket at algoritmen for autodimming trigget ved lange veldig mørke scener, som gjorde de enda mørkere. Med TPC av så er lysstyrken jevn og fin uansett, lot ting som GSR som enkelte og anbefaler å deaktivere forbi aktivert da jeg tenker det ikke er nødvendig å skru av flere anti burn in funksjoner enn nødvendig.

Har du den spesielle fjernkontrollen eller brukte du colorcontrol programmet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...