Gå til innhold

Lg c1 color banding


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Musefella skrev (1 minutt siden):

Har ikke merket det på min c1, har det vært der hele tiden eller er det noe som har oppstått nylig?

Vært her hele tiden. Begynt å gå lei. 

 

Kan du sjekke denne videoen fra 3:50-4:50 om du opplever det samt ved åpning av Disney appen ser man også at graderingen bak Disney logo under opp start er feil 

 

Er ellers fornøyd med TVen men når man har sett dette så ser man alltid det.  Min 8 år toppmodell Sony var ikke slik

Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (1 minutt siden):

Vært her hele tiden. Begynt å gå lei. 

 

Kan du sjekke denne videoen fra 3:50-4:50 om du opplever det samt ved åpning av Disney appen ser man også at graderingen bak Disney logo under opp start er feil 

 

Er ellers fornøyd med TVen men når man har sett dette så ser man alltid det.  Min 8 år toppmodell Sony var ikke slik

Ja, det der er videoen. Ikke tven

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Christoffero89 skrev (2 minutter siden):

Nei. Ser dette som sagt i alle kilder.  Selv når jeg åpner Disney . Kan du sjekke din om du får de samme graderingene? 

Forøvrig åpnet jeg samme video på min Sony tv og der så alt bra ut 

20230108_195411.jpg

Ok, har det samme både på c1 og c2. Aldri tenkt over det engang.
Ser det først når du nevner det.

Kan være noe med sonys bildeprosessering som gjør at det blir mindre merkbart.

Sony bruker de samme panelene fra lg på toppmodellene sine.

 

Ser det også på min c2 som sagt også og den brukes som pc monitor med 12bit rgb 4:4:4

Lenke til kommentar
1 hour ago, Christoffero89 said:

Som tittel er det en LG C1 oled. Dette skjer i menyer, 4k full HD. Uansett innhold

 

Ekstra synlig i mørke scener, grått og hvitt

 

Røyk granat i cod ser forferdelig ut

Er din apple tv stilt inn i Dolby Vision modus? Hvis ikke, se om det hjelper. Pass også på at du ikke har en eller annen sport bildemodus (cinema / filmmaker eller lignende skal være rimelig nøytrale) (har du tilfeldigvis kjøpt kalibrering av bilde sammen med skjerm? Dette kan i teorien gå fryktelig galt om operatør ikke vet hva hen driver med).

Edit: Merk videoen som ble postet over kan overhodet ikke brukes for testing da den har masse banding i selve videoen (som påpekt av Musefella). En backdrop oppstart for en app er også ekstremt dårlig testmateriale da man har null kontroll på hva utvikler har benyttet her. Har du koblet til en pc kan du eks prøve eks https://www.eizo.be/monitor-test/  (gradient test).

Endret av ps5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det dette som er banding? Og ikke sånn som dette?: 

seIujoA.jpeg

Disney-bildet ser ut til å vise gradients som syns ekstra på din TV fordi du har så god skjerm, og at gradient er dårlig bildekvalitet . Sånne gradients skjer også på video med en del kompresjon.

Kanskje prøve en veldig lite komprimert 4k-kilde?

Gradient banding - 

 

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Christoffero89 said:

Jeg ser dette problemet på ps5, apple TV, lg sin egen os med appene.  Se bildet av Disney. 

Har prøvd både dolby og hdr 

Jeg får også feilen på min S22 ultra.   Lurer litt på om det er en oled ting? 

 

Åpne Netflix på selve tven (appen) og gjerne også på andre devicer du har problem med.

Åpne "showet" TEST PATTERNS og gå til S4E1.

Du vil der få opp testgradients som er lette å evaluere og ikke har noen bias. Hvis du på gråskala ser (betydelig) banding er tv enten ikke kalibrert eller kalibrert feil, du ser her evt hvor mye. Du skal ha en relativt pen gradient men den vil ikke være helt perfekt.

edit: feil quote

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Jeg har en 65" C1. Min har ikke så mye "colour banding", men hvis man studerer grå/hvite bilder er det noe. Klarte ikke å få til bra bilder med mobilen :)

Hvor mange timer har du på din tv? Det sies at man ikke bør vurdere bildekvalitet før tvn har mer enn 200 timer, gjelder "colour banding" og rosa fargetone.

Har du mer enn 200 timer på tvn, ville jeg tatt kontakt med selger for å finne ut om det er mulig med et tv-bytte evt. panelbytte.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Den videon du linker er det kamera og komprimering som produserer "banding".  spesielt merkbart på innhold med lav "bitrate"/ikke nok fargeinformasjon

Er tv'n din i en form for strømsparemodus? skal vist være standard på C2 pga EU effektmerking så kan være på C1 også.

Disney sin app viser kanskje 8bit i logoen, så mangel på informasjon til tvn, får samme på C7

Prøv denne videoen for eksempel 03:13, se at du får HDR/HLG popup i hjørnet

 

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
bar1 skrev (1 time siden):

Jeg har en 65" C1. Min har ikke så mye "colour banding", men hvis man studerer grå/hvite bilder er det noe. Klarte ikke å få til bra bilder med mobilen :)

Hvor mange timer har du på din tv? Det sies at man ikke bør vurdere bildekvalitet før tvn har mer enn 200 timer, gjelder "colour banding" og rosa fargetone.

Har du mer enn 200 timer på tvn, ville jeg tatt kontakt med selger for å finne ut om det er mulig med et tv-bytte evt. panelbytte.

Takk.   Har langt over 200 timer hehe

 

Saltkorn skrev (1 time siden):

Den videon du linker er det kamera og komprimering som produserer "banding".  spesielt merkbart på innhold med lav "bitrate"/ikke nok fargeinformasjon

Er tv'n din i en form for strømsparemodus? skal vist være standard på C2 pga EU effektmerking så kan være på C1 også.

Disney sin app viser kanskje 8bit i logoen, så mangel på informasjon til tvn, får samme på C7

Prøv denne videoen for eksempel 03:13, se at du får HDR/HLG popup i hjørnet

 

Skal sw video etterpå på tven:) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...