Gå til innhold

Føre inntekt på 2022 eller 2023?


Anbefalte innlegg

Hei 🙂 

Fikk en utbetaling på 6000 kr den 2 januar 2023 som kommer fra inntekt i 2022. Dette er dog ikke spesifisert på utbetalingsbilaget der kun datoen for utbetaling kommer frem.

I utgangspunktet kan jeg føre inntekten på både 2022 og 2023, men usikker på hva som er "mest riktig". Jeg kommer til å få flere utbetalinger senere i januar som er inntekt fra 2022.

Takker for alle tips 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette i et firma? Regnskapsreglene sier at inntekten skal føres når den er opptjent, altså når du har utført tjenesten du solgte eller når risiko/kontroll for varen du solgte er hos kjøper. Når betalingen kommer er uavhengig av det. Om det finnes andre regler for enkeltpersonforetak(dersom det er det som er tilfelle) vet jeg ikke sikkert, men du kan kjapt høre med skatteetaten hva de sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Er dette i et firma? Regnskapsreglene sier at inntekten skal føres når den er opptjent, altså når du har utført tjenesten du solgte eller når risiko/kontroll for varen du solgte er hos kjøper. Når betalingen kommer er uavhengig av det. Om det finnes andre regler for enkeltpersonforetak(dersom det er det som er tilfelle) vet jeg ikke sikkert, men du kan kjapt høre med skatteetaten hva de sier.

Hjertelig takk.

Det er et ENK, og det er jo en del "sær regler" her. Tror begge deler er ok, men føler nok selv at det mest riktige blir å føre det på 2022. Det kommer nok en del titusener utbetalt senere som også kommer fra inntekt i 2022, og neste år blir det tilsvarende.

Jeg sjekker med Skatteetaten for sikkerhets skyld i løpet av dagen 🙂

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
torbjornhb skrev (På 5.1.2023 den 12.28):

Fikk bekreftet fra Skatteetaten at inntekt føres på året for fakturadato, selv om inntekt er fra 2022 🙂

?

Her har du tydligvis fått feil svar fra skatteetaten,   

Eventuelt skatteetaten har gitt deg ett forenklet svar, men svaret du har fått går imot hovedregelen. 

Jeg synes også at det er litt rart at du bruker begrepet fakturadato, fakturadato er som regel den datoen du har sendt faktura til oppdragsgiver, innbetalingsdato er den datoen oppdragsgiver har betalt. hvis oppdragsgiver betaler den 02.01.2023 så vil det være normalt at du har sendt faktura før dette. 

 Normalt som hovedregel så fører man inntekt etter fakturadato, men man justerer for ikke fakturerte jobber. (og mva føres alltid etter fakturadato, (unntak hvis man er mer enn 1 mnd for sent ute med fakturering, da hender det at man justerer mva periode)) 

Inntekt i enkeltpersonforetak, (og AS) skal føres det året jobben er utført. 

Lønnsinntekt skal som hovedregel beskattes det året pengene er utbetalt. (Teoretisk så har jeg hørt at det kan gjøres gjennomskjæring i spesielle situasjoner/ved utnyttelse av ordningen), Timelønn fra desember utbetales i januar beskattes på året det utbetales, 

Fakturadato er datoen du har sendt faktura, og denne brukes i all hovedsak, men hvis du har gjort en jobb i 2022, og venter til janaur 2023 med å sende faktura skal inntekten uansett føres i 2022. 

 

 

Sitat

 

Skatteloven angående tidfestning inntekt i næring. 

§ 14-2.Hovedregel om tidfesting

(1) Med mindre annet er bestemt, skal en fordel tas til inntekt i det året da fordelen tilflyter skattyteren. Fordeler som innvinnes ved overføring fra andre, tas til inntekt når skattyteren får en ubetinget rett til ytelsen.

 

 
Sitat

Skatteloven angående tidfestning av lønnsinntekt

§ 14-3.Tidfesting av arbeidsinntekt m.v.

(1) Arbeidsinntekt, pensjonsinntekt, underholdsbidrag o.l. tas til inntekt i det året da beløpet utbetales eller ytelsen erlegges, eller i tilfelle på det tidligere tidspunkt da det oppstår adgang til å få beløpet utbetalt eller ytelsen erlagt. Fordel ved arbeidsgivers premie til kollektiv livrente som nevnt i § 5-12 sjette ledd tas til inntekt i det året arbeidsgiver innbetaler premien.

 

Endret av HW1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (4 minutter siden):

?

Her har du tydligvis fått feil svar fra skatteetaten,   

Eventuelt skatteetaten har gitt deg ett forenklet svar, men svaret du har fått går imot hovedregelen. 

Jeg synes også at det er litt rart at du bruker begrepet fakturadato, fakturadato er som regel den datoen du har sendt faktura til oppdragsgiver, innbetalingsdato er den datoen oppdragsgiver har betalt. hvis oppdragsgiver betaler den 02.01.2023 så vil det være normalt at du har sendt faktura før dette. 

 Normalt som hovedregel så fører man inntekt etter fakturadato, men man justerer for ikke fakturerte jobber. (og mva føres alltid etter fakturadato, (unntak hvis man er mer enn 1 mnd for sent ute med fakturering, da hender det at man justerer mva periode)) 

Inntekt i enkeltpersonforetak, (og AS) skal føres det året jobben er utført. 

Lønnsinntekt skal som hovedregel beskattes det året pengene er utbetalt. (Teoretisk så har jeg hørt at det kan gjøres gjennomskjæring i spesielle situasjoner/ved utnyttelse av ordningen), Timelønn fra desember utbetales i januar beskattes på året det utbetales, 

Fakturadato er datoen du har sendt faktura, og denne brukes i all hovedsak, men hvis du har gjort en jobb i 2022, og venter til janaur 2023 med å sende faktura skal inntekten uansett føres i 2022. 

 

 

 

 

Takk for langt og godt svar.

Det et nylig det er unntak i situasjonen min. Jeg får utbetalt via affiliate kanaler, og med en gang jeg opplyste om det til Skatteetaten, så fortalte de at det skulle inntektsføres året for fakturadato.

Jeg fakturerer altså aldri, men får en utbetaling fra affiliate kanalene.

Endret av torbjornhb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...