Gå til innhold

Kan jeg ha flere jobber, når hovedjobben er sesongarbeid?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fast 40% stilling i en bedrift, hvor jeg jobber 2-3 dager i uka halve året, den andre halvparten av året jobber jeg meg nesten ihjel med doble skift og helgearbeid. Så jeg har 40% fast stilling, resten av tiden er jeg tilkallingsvikar.

Jeg har jobbet slik i 7 år nå, uten å øke i stilling, og jeg har begynt å se meg om etter en annen jobb. Jeg er helst ute etter en fulltidsjobb, men etter å ha spurt litt rundt, er jeg allerede tilbudt deltid, nok til å fylle en hundre prosents stilling.

Såvidt jeg har skjønt står jeg fritt til å ta en 60% stilling et annet sted, fordi det regnes som min fritid?

Men hvis jeg gjør det, betyr det at jeg er delvis utilgjengelig i høysesongen på det som egentlig er min hovedjobb, og det blir det helt sikkert veldig dårlig stemning av. Men er det et problem ellers, er det lov? Teller det som at jeg ikke er lojal f eks, og at de kan kreve at jeg jobber der når de trenger meg, eller at de sparker meg?

Jeg ønsker heller ikke jobbe helgene i høysesongen lenger, men kan de tvinge det igjennom, siden jeg tross alt er tilkallingsvikar og de absolutt trenger meg på jobb? 

Håper det er noen som har litt innsikt på dette området, på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cayana skrev (10 minutter siden):

Hei!

Jeg har fast 40% stilling i en bedrift, hvor jeg jobber 2-3 dager i uka halve året, den andre halvparten av året jobber jeg meg nesten ihjel med doble skift og helgearbeid. Så jeg har 40% fast stilling, resten av tiden er jeg tilkallingsvikar.

Jeg har jobbet slik i 7 år nå, uten å øke i stilling, og jeg har begynt å se meg om etter en annen jobb. Jeg er helst ute etter en fulltidsjobb, men etter å ha spurt litt rundt, er jeg allerede tilbudt deltid, nok til å fylle en hundre prosents stilling.

Såvidt jeg har skjønt står jeg fritt til å ta en 60% stilling et annet sted, fordi det regnes som min fritid?

Men hvis jeg gjør det, betyr det at jeg er delvis utilgjengelig i høysesongen på det som egentlig er min hovedjobb, og det blir det helt sikkert veldig dårlig stemning av. Men er det et problem ellers, er det lov? Teller det som at jeg ikke er lojal f eks, og at de kan kreve at jeg jobber der når de trenger meg, eller at de sparker meg?

Jeg ønsker heller ikke jobbe helgene i høysesongen lenger, men kan de tvinge det igjennom, siden jeg tross alt er tilkallingsvikar og de absolutt trenger meg på jobb? 

Håper det er noen som har litt innsikt på dette området, på forhånd takk.

Hva står det i kontrakten din? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Hva står det i kontrakten din? 

Jeg finner ingenting om at det ikke er greit å jobbe andre steder. Men det står heller ingenting om f eks oppsigelsestid, så jeg har lurt på om dette er ting som står i loven eller bare "sier seg selv", siden kontrakten min føles så mangelfull.

Lenke til kommentar
Cayana skrev (7 minutter siden):

Jeg finner ingenting om at det ikke er greit å jobbe andre steder. Men det står heller ingenting om f eks oppsigelsestid, så jeg har lurt på om dette er ting som står i loven eller bare "sier seg selv", siden kontrakten min føles så mangelfull.

Loven er ikke til hinder for at en har flere arbeidsgivere.

Men du har en avtale med din arbeidsgiver og den må du holde. Hva står det om arbeidstid?

 

Det er uansett ryddig å ha en dialog. Gi beskjed om planene dine.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Loven er ikke til hinder for at en har flere arbeidsgivere.

Men du har en avtale med din arbeidsgiver og den må du holde. Hva står det om arbeidstid?

 

Det er uansett ryddig å ha en dialog. Gi beskjed om planene dine.

Jeg sjekket den nyeste arbeidskontrakten min, og der har de faktisk fjernet notatet om tilkalling. På papiret er jeg bare 40% fast ansatt.

Jeg skal snakke med sjefen før jeg sier ja til en jobb til selvfølgelig, jeg vil bare unngå å bli tatt på senga med krav fra dem jeg ikke visste noe om.

Lenke til kommentar
Cayana skrev (Akkurat nå):

Jeg sjekket den nyeste arbeidskontrakten min, og der har de faktisk fjernet notatet om tilkalling. På papiret er jeg bare 40% fast ansatt.

Jeg skal snakke med sjefen før jeg sier ja til en jobb til selvfølgelig, jeg vil bare unngå å bli tatt på senga med krav fra dem jeg ikke visste noe om.

Om du har kontrakt som bare sier 40% så bør det være greit rett frem. Henvis til dette og gi beskjed til nærmeste leder at du vill prøve å finne deg en jobb for å dekke de resterende 60% hvor du ønsker dialog om hvordan timene best fordeles for dere begge.

Lenke til kommentar

Dette er litt på siden, men jeg er egentlig litt irritert på arbeidsgiveren min. 

Jeg har jobbet tre dager i uken fast, men gjennomsnittlig arbeidstid for de siste 12 mnd er 80%, pga sesongarbeidet.

Hvert år har de både ansatt nye i større stillinger, og økt stillingsprosenten til andre.

Jeg mener jeg minst har krav på en 60% stilling, men de mener det er ikke nok arbeid til det, og har satt meg ned til to dager i uken igjen.

Men hvordan tar jeg det opp på en saklig måte? Har hatt diskusjoner med sjefen før uten å komme noen vei, og egentlig tenkt jeg ikke orker krangle meg til større stilling på en plass som virker som de ikke vil ha meg der. Men nå som jeg begynner å se meg om etter noe annet, har jeg tenkt jeg ikke har noe å tape på det. 

Lenke til kommentar
Cayana skrev (9 minutter siden):

Dette er litt på siden, men jeg er egentlig litt irritert på arbeidsgiveren min. 

Jeg har jobbet tre dager i uken fast, men gjennomsnittlig arbeidstid for de siste 12 mnd er 80%, pga sesongarbeidet.

Hvert år har de både ansatt nye i større stillinger, og økt stillingsprosenten til andre.

Jeg mener jeg minst har krav på en 60% stilling, men de mener det er ikke nok arbeid til det, og har satt meg ned til to dager i uken igjen.

Men hvordan tar jeg det opp på en saklig måte? Har hatt diskusjoner med sjefen før uten å komme noen vei, og egentlig tenkt jeg ikke orker krangle meg til større stilling på en plass som virker som de ikke vil ha meg der. Men nå som jeg begynner å se meg om etter noe annet, har jeg tenkt jeg ikke har noe å tape på det. 

Du sier noe slikt:

 

På grunn av min lave stilling ser jeg nå etter en ekstra arbeidsplass for å oppnå x% totalt. Jeg ønsker en dialog for å fordele timene slik at jeg kan kombinere arbeidet hos dere med min nye arbeidsgiver.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (22 minutter siden):

fagforeing kan og være en ide, spesielt om du har jobbet over din stillingsprosnet lenge , om du over di siste 12 måneden har jobbet mere en 40% har du krav på og få økt til den stillingsbrøken fast 

 

https://osloadvokatene.no/kontrakt/arbeidsrett/merarbeid-arbeidstid-advokat/

 

Men hvordan diskuterer jeg dette med sjefen? Jeg blir blankt avvist med at det ikke er nok arbeid til å øke stillingen min. Mitt eneste argument er at det har jo vært nok arbeid, siden de har økt andres stillinger og gjort nyansettelser, men dette vil de ikke diskutere, fordi nå er det ikke nok arbeid.

De gangene jeg har tatt dette opp FØR de har gjort nyansettelser, har jeg fått beskjed om at denne diskusjonen tar vi etter sesongen.

Lenke til kommentar
Cayana skrev (4 minutter siden):

Men hvordan diskuterer jeg dette med sjefen? Jeg blir blankt avvist med at det ikke er nok arbeid til å øke stillingen min. Mitt eneste argument er at det har jo vært nok arbeid, siden de har økt andres stillinger og gjort nyansettelser, men dette vil de ikke diskutere, fordi nå er det ikke nok arbeid.

De gangene jeg har tatt dette opp FØR de har gjort nyansettelser, har jeg fått beskjed om at denne diskusjonen tar vi etter sesongen.

FAGFORENING

Lenke til kommentar
Cayana skrev (På 4.1.2023 den 20.20):

Men hvordan diskuterer jeg dette med sjefen? Jeg blir blankt avvist med at det ikke er nok arbeid til å øke stillingen min. Mitt eneste argument er at det har jo vært nok arbeid, siden de har økt andres stillinger og gjort nyansettelser, men dette vil de ikke diskutere, fordi nå er det ikke nok arbeid.

De gangene jeg har tatt dette opp FØR de har gjort nyansettelser, har jeg fått beskjed om at denne diskusjonen tar vi etter sesongen.

Om sjefen ikkje ordner opp frivillig for å følgje arbeidsmiljølova så er saksgangen slik.

Du sender eit skriftleg krav om auka stillingsprosent med heimel i AML 14-4a. Merk her at 12 månadars perioda skal reknast frå den datoen du sender inn kravet og 12 månadar bakover.
Når arbeidsgjevar nekter å auke stillingsprosenten din så klager du inn saka for tvisteløsningsnemda innan fire veker. Om dykk heller ikkje der blir einige så må du ta saka vidare til domstolane.

Alt dette er sjølvsagt mykje enklare om og billegare om du er fagorganisert og har tilgang på advokathjelp enn om du må gjere det sjølv med eller utan privatinnleigd advokatbistand.

 

Når det gjeld det opprinnelege spørsmålet om du kan ha fleire jobbar så er det klare utgangspunktet ja.
Eventuelle restriksjonar på om du kan jobbe andre stadar må være spesifikt avtalt i arbeidsavtalen. Det er også krav til at ein slik restriksjon må være sakleg for å være gyldig.
Det er vanlegvis to hovudgrunnar til at det er avtalt restriksjonar på å arbeide andre stadar. Den fyrste hovudgrunnen er der dei to jobbane ikkje kan kombinerast, til dømes av konkurransetilsyn der det er avtalt at du ikkje får jobbe for ein konkurrent, habilitetsgrunnar der du i dei to jobbane medfører ein interessekonflikt, til dømes at du i eine jobben kjøper tenester frå den andre jobben din, osv.
Den andre hovudgrunnen til at det blir avtalt restriksjonar i muligheita til å ta på seg fleire jobbar er der din primære arbeidsgjevar (eller der du fyrst fekk jobb) har behov for å sikre at du kan møte utkvilt og med full arbeidskapasitet, særleg gjeld dette jobbar der sikkerheitstilsyn gjer det nødvendig at du er utkvilt, til dømes om du jobbar som sjåfør så er ikkje det nødvendigvis foreineleg med at du kjem rett frå nattevakt i ein annan jobb før du sett deg bak rattet.

I tillegg så kan det som du også er inne på blir eit spørsmål om lojalitet. I avtaleforhold har begge partar ei ulovfesta lojalitetsplikt ovanfor den andre parten. Det skal ein del til før du er så illojal at det gir grunnlag for å seie opp arbeidsavtalen men det kan oppstå slike situasjonar. Den mest aktuelle situasjonen der det å seie deg opp på grunn av manglande lojalitet til arbeidsgivar er om du forpliktar deg til å jobbe hos begge arbeidsgjevarane samtidig slik at du må skulke den eine jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...