Gå til innhold

Lite plass på C-disken


xlarge

Anbefalte innlegg

Ingen krise ennå, men jeg har tatt en sjekk på hva som tar mye plass og finner noe jeg håper å få vite mer om.

Under C: Bruker, meg selv, har jeg mer enn 11000 bilder:

Bilder 80,9 GB (herav apple itunes 44,4 GB - og herav igjen ipod cache 19,3 GB)

Apple 43,3 GB (MobileSync - Backup - med 7 forskjelling datoer (12,3 GB, ,9,48 GB, 8,37 GB, 136 MB, 10,1 GB, 1,44 GB, 1,41 GB)

Jeg bruker Itunes for å organisere bilder på ipad og har lært at ipod cache kan slettes, men det tar timer å gjenskape den og den trengs for å kunne overføre bilder til ipad. Men Apple 43,3 GB vil jeg gjerne vite mere om. De enkelte backup har navn a la 00008103-001E14C90C2B401E og hver av disse har masse mapper 00, 0a, 0b, 0c, 0d, 0e, 0f, 01 osv. (altså bygget på hexadesimalt system). I hver av disse mapper er det opptil hundrevis av filer (Type "Fil") med størrelse fra 2  kb til 7-800 kb.

Kan jeg slette hele Apple eller bør jeg beholde siste backup mappe?

Er det noen måte jeg kan flytte hele Bilder til en annen disk (jeg har god plass på G og H)?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at Apple-mappene kommer fra Itunes da jeg ikke vet om noe annet på min intel pc som har med apple å gjøre. Itunes er jo "verktøyet" for backup og håndtering av musikk og bilder til mac, ipod, ipad og iphone.

Jeg må kanskje prøve apple forumer?

Endret av xlarge
Lenke til kommentar
Hårek skrev (15 timer siden):

Jeg bruker iTunes litt. Under 'Music' finner jeg iTunes mappen. Så der har iTunes brukt standard metode. Dvs hvis jeg flytter 'Music' mappen så vil iTunes ikke merke forskjell, det er Windows som håndterer den faktiske stien.

Stemmer, der ligger den automatisk, men bildene har jeg lagt et annet sted. Jeg har aldri kjøpt musikk via Itunes, men hadde et stort musikkbibliotek som jeg koblet til og som nå ligger under Itunes.

Mitt problem er imidlertid bilder og at det fyller opp mye mere plass enn de burde. Det minner meg litt om microsoft windows tidligere versjoner som hadde flere lag med skjulte backup av history. (Noe "Kill microsoft" etterhvert fikk microsoft til å fjerne, etter mange år).

Jeg finner noe i Apple forum https://support.apple.com/en-us/HT204215 men der står det lite konkret. Allikevel finner jeg at mange har samme problem. Jeg lagde meg også en ekstra bruker da jeg flyttet over til nye ipadder. Bare den har nesten 100 GB som jeg synes det er greit å slette (hele brukeren).

 

Endret av xlarge
Lenke til kommentar

Det enkleste er om du har en stor disk å flytte bildene til. Eventuellt at du har det som Apple programmet styrer med på en folder og bilder som du lagrer selv på en folder.

Når det gjelder de backup filene som Apple programmet lager så må du nesten være sikker på hvordan det virker, og om det går å slette noe før du sletter noe av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Det enkleste er om du har en stor disk å flytte bildene til. Eventuellt at du har det som Apple programmet styrer med på en folder og bilder som du lagrer selv på en folder.

Når det gjelder de backup filene som Apple programmet lager så må du nesten være sikker på hvordan det virker, og om det går å slette noe før du sletter noe av det.

Det fremgår tydelig hos Apple at en ikke må flytte backuper da de ikke vil virke, men det skal være greit å slette hvis en ikke synes en trenger dem. Mine 7 backup bør kunne reduseres til 1. For sikkerhets skyld skal jeg ta en ny backup etterpå.

Litt skremmende å lese (google) at noen har 5-600 GB med Apple backup. Slik går det når en har iphone med 0,5 eller 1 TB.

Men jeg er egentlig i mål med mitt problem når den ekstra brukeren blir borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...