Gå til innhold

Burde jeg opprette AS? (les scenario)


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg kan tenke meg å øke fra bare utleie av sokkel i egen bolig til å kjøpe meg et utleieobjekt og leie det ut. Planen er å kjøpe et renoveringsobjekt av en leilighet i et attraktivt strøk, pusse opp overfladisk i løpet av et par uker og være tydelig i leiekontrakten om at jeg vil ha tilgang for grundig oppussing senere, f.eks i forbindelse med at leietaker reiser bort. Dette blir så klart skattbar leieinntekt, så jeg lurer på om det kan være lurt å opprette et AS for å eie og drive dette eller om jeg bare skal ta det som personlig utleie?

Jeg skal selvfølgelig finne et utleieobjekt som egner seg for lønnsom oppussing uten å måtte ha lengre perioder uten leieinntekter. Høy leie i forhold til lånekostnadene er også viktig.

Hvor mye tror dere det er mulig å låne (i % av kjøpesummen) tror dere det er mulig å få lånt med hhv privat utleie og utleie via et AS? Hvor mye tror dere banken vil vektlegge potensiell gevinst som følge av oppussing?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du slipper unna næringsbeskatning her (det høres ut som du gjør det basert på din fremstilling) og kun får kapitalbeskatning så er jeg enig med forrige taler i at AS er veldig uhensiktsmessig skattemessig. Jeg kan heller ikke se noen realistisk måte å få i nærheten av den belåningen du etterspør her. Generelt sett er det vanskelig å få banklån til nyoppstartet virksomhet uten privat kausjon (og da er du like langt om låneevnen privat er begrenset), men det er mulig du kan få dette finansiert gjennom crowdlending om caset er godt. Da må du nok ha en del mer egenkapital, tipper vi er på mer rundt 30-40 % enn 10 %. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...