Gå til innhold

Skattekort - Aksjer som blir gitt av bedrift


Anbefalte innlegg

Jeg får noen aksjer i år fra bedriften jeg jobber i som følge av at vi ble kjøpt opp og at vi er værende fortsatt som ansatte. Dette har en verdi til ca 15% av årslønnen min neste år og jeg regner jo med at dette skal beskattes, på like måte som annen form for inntekt fra arbeidsgiver. Har lite lyst på en heftig skattesmell som jeg må betale senere og har heller ikke lyst til å selge aksjene med en gang (selv om jeg kan) for å få frie midler til å betale skatten.

Mitt spørsmål er som følger, finnes det en formel eller en måte å regne ut hvor mye jeg må øke skattekortet slik at skatten jeg skal betale for aksjene, blir betalt fra den vanlige lønnen jeg får i løpet av året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville spurt arbeidsgiver, jeg vil tro de har innhentet noen råd om dette? 

Edit: Hovedregelen er enkel, og er i tråd med ryggmarsrefleksen din. Verdien av aksjene da du fikk de skal innberettes som lønn. Men det er en del unntak, og det kan være regler som vesting (holdingperiode) m.v. som kan påvirke verdsettelsen, og her er det viktig å ha absolutt alle fakta på bordet, og det har bare arbeidsgiver. Det fremstår ganske uproft å dele ut aksjer på denne måten uten å ha innhentet spesifikke råd, derfor min ryggmarsrefleks om å gå til arbeidsgiver. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stusset litt på problemstillingen om at bedriften skulle eie egne aksjer og så gi dem bort til arbeidstakerne, men det skal visst under visse forhold og med visse begrensninger være mulig:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

Hvis selskapet eller "arbeidsgiver" eier aksjer i eget selskap, og så gir disse bort til arbeidstaker, da er det vel litt opplagt skulle man tro at dette blir innrapportert som lønn.

Men hva hvis det ikke er "bedriften" eller "arbeidsgiver" men der i mot "bedriftens eier", hovedaksjonær eller andre, som gir en gave til de ansattei bedriften for å fremme produktivitet. Bedriftens eier er jo da ikke "arbeidsgiver". Vi denne gaven fra det som formelt sett er en tredjeperson da være skattepliktig?  

Edit:

Det spørs om ikke aksjene rent skattemessig vil falle inn under de samme reglene, uavhengig av hvem som har gitt gaven. Det vil uansett være en fordel som følger av arbeidsforholdet. Ville ialle tilfller ha sjekket dette grundig.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/fastsette-inngangsverdien/aksjer-anskaffet-i-arbeidsforhold/

Ellers så er det vel spesielle regler for beregning av verdien av ikke børsnoterte selskaper og nystiftede selskaper.

"En kalkulator" har vi vel her:

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (15 minutter siden):

Stusset litt på problemstillingen om at bedriften skulle eie egne aksjer og så gi dem bort til arbeidstakerne, men det skal visst under visse forhold og med visse begrensninger være mulig:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

Hvis selskapet eller "arbeidsgiver" eier aksjer i eget selskap, og så gir disse bort til arbeidstaker, da er det vel litt opplagt skulle man tro at dette blir innrapportert som lønn.

Men hva hvis det ikke er "bedriften" eller "arbeidsgiver" men der i mot "bedriftens eier", hovedaksjonær eller andre, som gir en gave til de ansattei bedriften for å fremme produktivitet. Bedriftens eier er jo da ikke "arbeidsgiver". Vi denne gaven fra det som formelt sett er en tredjeperson da være skattepliktig?  

Edit:

Det spørs om ikke aksjene rent skattemessig vil falle inn under de samme reglene, uavhengig av hvem som har gitt gaven. Det vil uansett være en fordel som følger av arbeidsforholdet. Ville ialle tilfller ha sjekket dette grundig.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/fastsette-inngangsverdien/aksjer-anskaffet-i-arbeidsforhold/

Selskapet trenger ikke eie egne aksjer for å gi dem bort, det kan trykke nye helt selv og la den ansatte tegne dem billig. Ved å ha veldig lav pålydende på aksjene, og få innbetalt overkurs fra de "ordinære" investorene, så kan man gi bort aksjer praktisk talt gratis til ansatte. (Men det har altså skattekonsekvenser for den ansatte)

Ellers så er det ingen tvil om at dersom det er hovedaksjonær som gir ansatte aksjer, fordi hovedaksjonæren vil belønne dem (eller incentivere dem) i deres arbeidsforhold, så anses verdien fortsatt opptjent i arbeidsforholdet (med dertilhørende beskatning). Det er ingen gratis lunsj eller enkle smutthull her. (Altså: Svaret på spørsmålet ditt er ja, som du vel selv har konkludert med etter edit) 

Et interessant spørsmål er forsåvidt om noen må betale arbeidsgiveravgift dersom noen andre enn selskapet gir den ansatte fordeler i ansettelsesforholdet. Det har jeg ikke noe svar på (men tipper svaret er ja, det pleier som nevnt ikke være noen gratis lunsjer her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...