Gå til innhold

Trenger M.2 SSD kjøling?


Anbefalte innlegg

Jeg ser det selges noen SSD med og noen uten kjøleribbe. Da jeg kjøpte M.2 SSD til laptopen, var denne uten egen kjøleribbe, men det var en aluminiumsbøyle festet over den gamle SSDen og noe sånn gummiaktig termisk greie som skulle legges mellom, og som da sikkert fungerte som kjøling i laptopen.

Nå skal jeg kjøpe til stasjonær PC hvor alt er åpent på hovedkort. Må man da ha en SSD med kjøleribbe, eller går det fint uten? Det er ikke snakk om noe heavye store bolker med data som skal overføres, det vil kun være en systemdisk med diverse software og spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste fungerer fint uten kjøleribbe, PCI-E 4.0 M.2 SSDer trenger ekstra kjøling for å opprettholde maks lese/skrive hastighet over lengre perioder, men det verste som skjer om den ikke har tilstrekkelig kjøling er at SSDen "throttler ned", altså at lese/skrive hastigheten går ned for at den ikke skal overopphete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har bestilt en 2TB M.2 SSD, og 16GB ekstra RAM nå, som forhåpentligvis kan tyne rundt 2 ekstra år utav denne gamle PCen. Jeg gir det et forsøk uten kjøling i første omgang siden det ikke er et "must", og satser på at det ikke blir behov for langvarig høyhastighets overføring. Installasjon av store spill blir kanskje det mest krevende, men vi snakker jo da bare om rundt 62MB/s som er lite for en SSD uansett.

Jeg kjøpte en SSD som støtter PCIe 4.0 (Gen 4?), men den vil nok kjøre med PCIe 2.0 hastighet fordi jeg mener at selve M.2 sokkelen kun støtter PCIe 2.0 via chipsettet og blir litt bottlenecket der også. (i7-6700k CPU og Asus Z170-A, ca 7 år gammelt).

Kunne kanskje fått PCIe 3.0 ytelse med et PCIe til M.2 adapterkort, for jeg mener at CPUen/HK har 20 PCIe 3.0 lanes som går til PCIe sporene. Og at x16 kan gå til GPU mens resterende x4 kan gå til SSD. Men vet ikke om det har noe praktisk betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...