Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Koronapust


Lotus23

Anbefalte innlegg

Jeg er korona-positiv på dag 8, i dag. Har siden i går hatt noe vondt for å puste.. Dette er veldig diffust og vanskelig å forklare, men jeg føler jeg må med jevne mellomrom trekke pusten dypt og føler jeg ikke helt får inn nok luft. Blir litt bekymret for dette. Noen som har erfaring med det samme koronaforløpet eller råd? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet positivt for covid i oktober og hadde endel krøll ifbm.og i kjølvannet av det.
Skaff gjerne et pulsoksymeter (apotek/nett, rundt 200-500 kroner, trenger ikke dyrere) så kan du følge litt med på at du har høy nok oksygenmetning. Det kan fjerne noe av bekymringene rundt dette. Jeg hadde kortere perioder med metning nede på 75-80% og det var skikkelig ubehagelig, men så hadde jeg også endel vann i lungene. Var innom lege flere ganger, havnet på sykehus, bedre nå.

Meld fra om plager til legen eller legevakt, og ta gjerne en time og bli sett på.

Lenke til kommentar
Lotus23 skrev (10 minutter siden):

Takk for svar! Men legevakten kan ikke svare meg… 

Har du ringt? Eller kommer du ikke frem? Nyoppstøtte pustevansker kan være greit å sjekket ut. Det kan være alt ifra "bare" plagsomt til å være så alvorlig at du må legges inn på sykehus, umulig å vite uten å ha undersøkt deg samt vite sykehistorien din fra før. 

Regner ikke med du har pulsoksymeter hjemme? Det kan i hvertfall si noe om oksygenmetningen, men tipper du ikke har det. Nå er det helg, så din beste mulighet nå er å kontakte legevakt. Evt be om hastetime hos fastlege på mandag.

Lenke til kommentar
Gjest 6e4ed...802
Gaea skrev (31 minutter siden):

Har du ringt? Eller kommer du ikke frem? Nyoppstøtte pustevansker kan være greit å sjekket ut. Det kan være alt ifra "bare" plagsomt til å være så alvorlig at du må legges inn på sykehus, umulig å vite uten å ha undersøkt deg samt vite sykehistorien din fra før. 

Regner ikke med du har pulsoksymeter hjemme? Det kan i hvertfall si noe om oksygenmetningen, men tipper du ikke har det. Nå er det helg, så din beste mulighet nå er å kontakte legevakt. Evt be om hastetime hos fastlege på mandag.

Tusen takk for svar!! Har ikke pulsokmyeter hjemme, nei. Hva gjør denne og hvordan får jeg tak i den?

Anonymous poster hash: 6e4ed...802

Lenke til kommentar
Gjest 6e4ed...802 skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar!! Har ikke pulsokmyeter hjemme, nei. Hva gjør denne og hvordan får jeg tak i den?

Anonymous poster hash: 6e4ed...802

Fra svar lengre opp:

xRun skrev (39 minutter siden):

Skaff gjerne et pulsoksymeter (apotek/nett, rundt 200-500 kroner, trenger ikke dyrere) så kan du følge litt med på at du har høy nok oksygenmetning. Det kan fjerne noe av bekymringene rundt dette. Jeg hadde kortere perioder med metning nede på 75-80% og det var skikkelig ubehagelig, men så hadde jeg også endel vann i lungene. Var innom lege flere ganger, havnet på sykehus, bedre nå.

Et pulsoksymeter er et lite elektronisk apparat som settes på fingeren (klemmer rundt enden av fingeren), og måler oksygenmetning i blodet som går gjennom årene inni fingeren vha. optisk måling. Tallene på skjermen gir live kontinuerlig info om metning og puls.

Illustrasjon:
Pulsoksymeter_s.jpg.71d5d151b4b5081cb2bc3e5b2c102fea.jpg

Lenke til kommentar
Gjest 6e4ed...802
xRun skrev (6 minutter siden):

Fra svar lengre opp:

Et pulsoksymeter er et lite elektronisk apparat som settes på fingeren (klemmer rundt enden av fingeren), og måler oksygenmetning i blodet som går gjennom årene inni fingeren vha. optisk måling. Tallene på skjermen gir live kontinuerlig info om metning og puls.

Illustrasjon:
Pulsoksymeter_s.jpg.71d5d151b4b5081cb2bc3e5b2c102fea.jpg

Så smart! Takk for svar. Hvor har du kjøpt dette?

Anonymous poster hash: 6e4ed...802

Lenke til kommentar
Gjest 6e4ed...802 skrev (18 minutter siden):

Så smart! Takk for svar. Hvor har du kjøpt dette?

Anonymous poster hash: 6e4ed...802

Det ble kjøpt på nettet, en av forhandlerne i prisguiden.
Det er også normalt gode sjanser for å få tak i lignende på nærmeste apotek.

Som moderator nevner under her er det riktignok endel mulige feilkilder slik at man kan få avvik i målingene eller dårlig funksjon. En bør være i ro når målingene tas, unngå neglelakk, hudfarge etc. er mulige feilkilder. De er som de fleste apparater ikke helt ufeilbarlige.

Ellers kan jeg nevne at lignende apparater, oftest dyrere varianter med kabel til monitor, er i bruk på sykehus over hele verden. Legen som undersøkte muttern brukte mitt for å holde øye med pulsen hennes da hun hadde et illebefinnende og måtte på sykehus i Spania i høst, og min fastlege og deretter turnuslegen ved mitt legekontor brukte begge mitt pulsoksymeter for å holde øye med metning under undersøkelsene i forkant av min innleggelse i høst etter at jeg hadde testet positivt for covid. Det er et av mange diagnostiske verktøy, og disse ble solgt mange av under pandemien..
Disse kan også være nyttig ifbm. trening, da helst mellom øvelsene hvor man kan måle med kroppen i ro.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Pulsoksymeret har dog en del feilkilder som upålitelig måling ved bevegelse, bruk av neglelakk, mørk hud, og ved kalde fingertupper, så det vil kun gi en liten pekepinn og må alltid ses i en større helhet. Ikke et must å ha hjemme med mindre man er plaget med alvorlig astma eller KOLS eller tilsvarende, men det kan godt være at legevakten sjekker deg med denne. 

Et pulsoksymeter ser på oksygenmetningen din (pluss viser puls) noe som gir et mer "objektivt" mål på pustefunksjon. 

Uansett better safe than sorry, kontakt legevakten om du ikke føler at du får puste ordentlig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, xRun said:

Testet positivt for covid i oktober og hadde endel krøll ifbm.og i kjølvannet av det.
Skaff gjerne et pulsoksymeter (apotek/nett, rundt 200-500 kroner, trenger ikke dyrere) så kan du følge litt med på at du har høy nok oksygenmetning. Det kan fjerne noe av bekymringene rundt dette. Jeg hadde kortere perioder med metning nede på 75-80% og det var skikkelig ubehagelig, men så hadde jeg også endel vann i lungene. Var innom lege flere ganger, havnet på sykehus, bedre nå.

Meld fra om plager til legen eller legevakt, og ta gjerne en time og bli sett på.

Ey veldig godt tips som har beroliget oss når vi har vært svært syke siste 2 åt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...