Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regnskapsfører har kjørt meg konkurs.


Gjest b3d65...86c

Anbefalte innlegg

Gjest b3d65...86c

Her er ståa.

Jeg har aldri tenkt 2 ganger på regnskap. Jeg er god i det jeg gjør, og ikke regnskap.  Så når jeg startet selskapet mitt, så var det første jeg gjorde å finne en regnskapsfører som skulle ta seg alt med regnskap. Altså da mener jeg alt.. Det eneste jeg ville gjøre var å godkjenne fakturaer, resten skal regnskapsfører ta seg av.  Og jeg fant en som tok på seg det ansvaret. Fikk riktignok aldri en oppdragsavtale, noe jeg ikke visste var en greie før senere.  Så ja..

Men ståa er at jeg begynte å få brev fra skatteetaten i posten, uten at jeg hadde fått noe beskjeder osv av min regnskapsfører. Regnskapsfører var plutselig utilgjengelig i 2 uker her og der på "ferie"   Og plutselig begynte leverandører å ringe etter manglende betaling.

Så jeg begynte å ane ugler i mosen, og gikk til en annen regnskapsfører, ba de se over litt overfladisk om alt så okei ut.

Det var det jo da ikke. På under 30 min fant regnskapsføreren ut av det var så mye feilføringer at dette kunne umulig en autorisert regnskapsfører gjøre. Over en halv million MVA i feil innrapporteringer. Omsetningen var bokført feil.. Ja praktisk talt hele forrige års regnskap er ført feil.

Det er gjort en haug rettinger i sommer 2022, som gjelder tidlig 2021 som nå gjør at jeg skylder staten en halv mill i MVA + renter.
Normalt ville jeg nok reagert på at jeg fikk så mye tilgode over 2 terminer, men siden det var Corona, jeg fikk tilskudd. Og jeg brukte mye ressurser på nye ansatte og oppussing av lokale. Så gikk det hele opp i opp i mitt hodet på den tiden.

Jeg får ikke kontakt med forrige regnskapsfører før etter 1 uke, og han sier at han nå er konkurs, har mistet autoriseringen sin. Og skal starte opp nytt selskap med et familiemedlem hvor han lover å skal rydde opp. Noe jeg overhodet ikke er interessert i, ettersom skaden er skjedd og det er null tillit fra meg lenger.

Greia er at i regnskapssystemet har ny regnskapsfører funnet ut at disse rettingene er gjort av dette familiemedlemmet.  Som nå er nylig autorisert.
jeg hadde aldri noe med denne personen å gjøre, og det var da et annet regnskapsbyrå også som har fått tilgang til regnskapet.

Så, jeg ringte bobestyrer for konkurset, han sier det ikke er noe å hente. Så tar jeg kontakt med Moderselskapet til dette selskapet.. Det er nemlig et større selskap i Oslo som har flere avdelinger rundt om i Norge.. Daglig leder i det selskapet var også styreleder i selskapet som førte for meg.

 

Så jeg lurte bare på, har jeg noe sak rent juridisk?  På grunn av krav fra skatteetaten må jeg selv slå meg konkurs om 1-2 mnd hvis ikke et mirakel skjer.  Og moderselskapet har allerede sagt de ikke er ansvarlig for hva et datterselskap og deres ansatte gjør.. Noe jeg antar er helt rett også.. Men ville bare høre her inne før jeg bruker penger jeg ikke har på en advokat.

 

Takk for lesingen og evt råd.

Anonymous poster hash: b3d65...86c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om dette er en sak for fri rettshjelp, men kanskje de evt kan sette deg i kontakt med en advokat som er villig til å jobbe mot en andel av beløpet du blir tilkjent i en evt sak? Hvis han mener at saken er så god at han tror at han vil vinne, altså. Hvis ikke så er det kanskje ikke verdt å bruke penger på?

Lenke til kommentar
Gjest f703c...204

Hva med forsikringsselskapet til rednskapsføreren? Hvis regnskapsførern var et AS er det kanskje mulig å gå etter styret i selskapet med personlig ansvar. 

Anonymous poster hash: f703c...204

Lenke til kommentar

 

Det kan være at du har et krav på det selskapet som førte regnskapet ditt, og den ansvarlige personen. Det er viktig å huske at deres autorisasjon ikke garanterer deg fullstendig skadefrihet i tilfelle feil eller uredelighet fra dem. Du bør derfor undersøke om de har brutt noen lover, forskrifter eller avtaleklausuler som gir deg grunnlag for et krav. Etter hva jeg forstår, vil det å sjekke opphavsretten til de rettingene som er gjort, kunne være en god start. Det kan også være lurt å søke råd hos en advokat for å få et mer detaljert bilde av dine rettigheter og mulige juridiske skritt du kan ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skatteetaten er jo ganske nådeløse, men kan det være noen mulighet for å spørre om utsette kravene eller lignende? Selvfølgelig så lenge du kan dokumentere det som har skjedd, og en ordentlig plan for å få det på rett kjøl + sak som kjøres.

Eventuelt ta opp noe form for lån? Så spørs det jo da om det er det du vil, eller ta det konkurs og starte på nytt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...