Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt en fungerende PC der jeg nå har byttet noen deler. Byttet delene i anledning av jeg har fått ny skjerm som jeg kjøpte på black friday.

Da deler var byttet og jeg skrudde på PC og skjerm ville ikke skjermen koble seg opp. Det er heller ikke lys i tastatur, mus, eller headsett. Den gamle skjermen vil heller ikke fungere lengre. Det er lys i skjermkort, display til prosessor, alle vifter og diverse lys har strøm. 

Hva kan jeg feilsøke, hva kan ha skjedd nå da jeg ikke får kontakt med skjerm eller tilbehør tilkoblet USB?

Det som ble byttet før oppstart av PCen var:
-Prosessor, fra AMD 2700 eller lignende til Ryzen 9 5900x
-Kraken Z53 kjørler
-Ram ble byttet, men har byttet tilbake da jeg sjekket at motherboard ikke var kompatibel
-Flyttet rundt på noen vifter

Setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har funksjonen "bios flashback" eller tisvarende må du antakelig inn med den forrige prosessoren,. oppdatere BIOS og så inn igjen med den nye prosessor. Neste gang kan det være en fordel å lese seg opp i forkant eller søke hjelp på forhånd i stedet for å gjette på hvordan en oppgradering gjøres.

"What do I need to do when changing the cpu" er så mye søkt at det kommer ei punktliste før alle treffene.

PC-bygging er ikke en eksakt vitenskap, men det er ikke langt unna.

Hvis du har 1-press and hold oppdateringsfunksjon for bios vil en av USB-portene bak på maskina være uthevet, som oftest med en firkant og teksten BIOS.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Martin trenger hjelp skrev (21 minutter siden):

Nei jeg trodde ikke det var nøvendig. Men kommer jeg meg inn i BIOS når tastatur, mus og annet tilhør på USB er helt mørkt? Jeg må vell benytte tastaturet for å komme meg inn i BIOS?

Det går på noen hovedkort. Du må som Badcat skriver ha Bios Flashback. Hvilket hovedkort har du?

Lenke til kommentar
Martin trenger hjelp skrev (2 minutter siden):

I see. Men takk for hjelpen uansett, da vet jeg problemet. 

Er det mulig for meg å oppdatere kun med USB med det hovedkortet jeg har, eller må jeg ut med CPU for å gjøre oppdateringen?

Du må sette inn den gamle CPUen også ha en USB minnepinne som du legger ny BIOS inn på. Kan være greit å søke opp på Youtube hvordan dette gjøres, for du kan risikere å bli sittende med et ubrukelig Hovedkort om du gjør noe feil.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 timer siden):

Nei, her må man gjøre som i forsvaret. Ikke anta noe som helst og ikke tenke selv.

Du valgte hjelpemiddelet 50/50 når du i stedet skulle ha benyttet Google eller ring en venn (en med peiling).

Er lett å være etterpåklok ;) Jeg googlet skifte av ram, skjermkort, vifter, NVME, etc, men googlet ikke bytte av prosessor da jeg hadde sjekket at ryzen var kompatibel med hovedkortet. Jeg kan ingenting om PC så det virket logisk for meg at en nyere modell av samme prosessor var kompatibel, men skulle selvfølgelig sjekket dette. Du trenger ikke gni det inn at det var så åpenbart :) Du har kanskje gjort en feil i livet du også?

Lenke til kommentar
Thor. skrev (11 timer siden):

Her er en liste med prosessorer og hvilken BIOS versjon de må ha: https://www.msi.com/Motherboard/X470-GAMING-PRO-CARBON/support#cpu

Fremgangsmåte for oppdatering av bios under. Du må bytte tilbake til en cpu som fungerer først og laste ned MSI Live update 6.

Nedlastning: http://download.msi.com/uti_exe/mb/LiveUpdate.zip

 

Takk for utfyllende svar og fremgangsmåte! Skal følge denne, så regner jeg med at det går i orden :D 

Endret av Martin trenger hjelp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...