Gå til innhold

American express platinum


Gjest 99549...4af

Anbefalte innlegg

Gjest 99549...4af

American express platinum har nå en årsavgift på 7800 kroner….så ingen helt ubetydelig sum. Dere som har kortet - er det verdt det ? Synes du det forsvarer prisen ? Er vel mest beregnet på mennesker som reiser endel, er få brukersteder i Norge etter hva jeg forstår. Er 7800 kroner overpris, eller er kortet verdt årlig avgift på 7800 kroner ? 

Anonymous poster hash: 99549...4af

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hatt kortet, men sa det fra meg nå som de nylig økte prisen samtidig som de reduserte inntjeningen til eurobonus. 
Var en ok backup i tilfelle jeg reiste med flyselskap som ikke ga tilgang til lounge, i tillegg ga det litt poeng til eurobonus. 
Jeg har diamond i sas, det gir gold i star alliance som jeg så og si alltid reiser med. Når jeg nesten alltid har tilgang til lounge uansett og de i tillegg reduserer opptjening så gir det ikke lengre mening for meg å beholde kortet. 
Jeg vet ikke hvilke fordeler som gjør det attraktivt for deg å i det hele tatt vurdere kortet, men for meg og min situasjon gir det mer mening å bruke sas Amex Elite som gir 20 poeng per 100 kroner i eurobonus, companion ticker per 150k i spend x2 og i tillegg gir 20k statuspoeng årlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange steder som tar American Express i norge. Bl.a alle Norgesgruppen butikker, vinmonopolet and so on. 
Skal man ha Eurobonuspoeng er det SAS sine american express kort som gjelder. Premium og Elite der gir bl.a "Companion ticket" som i teorien er reist 2 betal for 1, med poeng. 

American Express Platinum kortet betaler seg selv, så lenge man bruker alle fordelene det gir. 

* 200 USD i hotell
* 240 USD i nettt-tv kreditt
* Fri loungetilgang
* 200 USD i Uner
* 200 USD i fly

+ endel mer. 

Om det lønner seg avhenger selvfølgelig at man utnytter det man får. 
https://www.americanexpress.com/us/credit-cards/card/platinum/

Lenke til kommentar
Gjest 9f98e...72f

Har det selv, men reiser en del. Business lounge på OSL er kjekt med inkludert mat og drikke. Rekesmørbrød + ett glass vin + en farris der blir jo nesten 400kr. 

Så er det de andre fordelene på toppen, liker å starte ett hakk over på en del av hotellkjedenes bonusprogram. 

Det krever litt innsats å passe på at man benytter seg av alle fordelene. 

 

Anonymous poster hash: 9f98e...72f

Lenke til kommentar
Dapp47 skrev (3 timer siden):

Det er mange steder som tar American Express i norge. Bl.a alle Norgesgruppen butikker, vinmonopolet and so on. 
Skal man ha Eurobonuspoeng er det SAS sine american express kort som gjelder. Premium og Elite der gir bl.a "Companion ticket" som i teorien er reist 2 betal for 1, med poeng. 

Det er også fryktelig mange som ikke tar american express. Jeg skulle forrige måned handle for en høy sum og tenkte det var greit å få brukt american express mtp omsetning og poeng, måtte innom 5 forskjellige butikker før jeg tilslutt endte opp på elkjøp, der var det heller ikke mulig å betale med american express i butikken, men jeg fikk betalt online og benyttet meg av klikk og hent. 

Mitt inntrykk er at det generelt er dårlig dekning for american express i Norge, var nylig i flere forskjellige land i Europa og de godtok american express overalt jeg var.

Så kan jeg også legge til at en av hotellkjedene de gir status i (husker ikke hvilken) registrerer deg som en som har "kjøpt" statusen, og dermed har medlemmene opplevd og ikke få samme fordelene som de som faktisk har opptjent statusen. Så der taper det seg også litt i verdi. 
Jeg tilbringer selv mye tid på hotell, men jeg bor nok i de samme kjedene til at jeg uansett opptjener status og dermed ikke har behov for å kjøpe høyt medlemskap. 

Endret av Dagner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...