Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjerm blinker av og på ved endring til 144hz


Anbefalte innlegg

Sitter på en HP Pavilion Gaming stasjonær PC TG01 – 2000a med GeForce 3060 Ti.
Skjermen er en Svive Pyx 34C601.

Denne har jeg akkurat anskaffet meg, så en av innstillingene som er feil etter Windows-installasjon er da oppdateringsfrekvens som står på 60HZ. Jeg får til å endre til 100HZ og 120HZ, men på 144HZ så blinker skjermen fra svart til bilde, fra svart til bilde, kontinuerlig. 

Skjermen og kabelen har jeg hatt hele tiden og brukt uten problem, i 144HZ, på en PC jeg akkurat solgte som hadde et 2070-kort. 

Driver til skjermkort er oppdatert. 

Noen som har noen tips her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (1 time siden):

Det kan være stor variasjon på hvor kresne skjermer og skjermkort kan være på kabler. Har selv hatt en problem-PC som fikk samme symptomer på 4k og med 120Hz+.

Aha - det var interessant. Det viste jeg ikke. Tenkte å bestille en DP 1.4 eller DP 2.0 kabel - da burde vel det løse problemet?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Welhaven said:

Aha - det var interessant. Det viste jeg ikke. Tenkte å bestille en DP 1.4 eller DP 2.0 kabel - da burde vel det løse problemet?

Dessverre ingen garanti. Jeg kjøpte en garantert bra DP1.4-kabel og det ble værre.

Linus Tech Tips har jo også en episode der de sliter med en skjerm. De prøver en drøss av kabler før de finner ut at en helt vanlig, billig Amazon-kabel fungerte best.

Du kan evt kjøpe en kabel fra ei sjappe med returmulighet og bare returnere hvis den ikke hjelper. Vet ikke om Elkjøp og Power fremdeles har dette?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 timer siden):

Dessverre ingen garanti. Jeg kjøpte en garantert bra DP1.4-kabel og det ble værre.

Linus Tech Tips har jo også en episode der de sliter med en skjerm. De prøver en drøss av kabler før de finner ut at en helt vanlig, billig Amazon-kabel fungerte best.

Du kan evt kjøpe en kabel fra ei sjappe med returmulighet og bare returnere hvis den ikke hjelper. Vet ikke om Elkjøp og Power fremdeles har dette?

Ah - det var jo ikke positive nyheter. Uansett så høres det vel ut som at dette da er en kjent problemstilling og at det ikke er noe feil med GPU nødvendigvis?
Litt prøving og feiling så skal vel 144hz bli stående til slutt. Ser at både Teknikkdeler og 24Shop har ganske rimelige 1.4 og 2.0 DP-kabler som har fått greie vurderinger (Nedis og Goobay), så til den prisen skader det ikke prøve en av hver tenker jeg.

Lenke til kommentar

Kabel for 3440x1440 @144Hz trenger omtrent 19 Gbit/s hastighet, det får jeg om jeg ganger 3440/2560 med 14.08 Gbit/s.

14.08 Gbit/s var oppgitt på wiki siden under for 2560x1440 @ 144Hz, og HBR2.

Men så er det noe med innstillinger for farger og diverse som gjør at båndbredde kan bli både høyere og lavere.

133 Hz står i en tabell der for 3440x1440 ved bruk av HBR2 17.28 Gbit/s.

En skulle tro at DP 1.3 eller 1.4 med høy nok overføringshastighet ville virke.

DisplayPort - Wikipedia

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...