Gå til innhold

Tips til programmering og grafikk til spill


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en idé til et slags retrospill, men kan hverken programmere eller grafikkdesign. Har derimot veldig lyst å lære dette, og ser på dette prosjektet som en skikkelig "gulrot" for å lære! Skjønner at jeg må begynne med "snake" osv. Men dette spillet er det langsiktige målet for å si det sånn.

Dumt spørsmål kanskje, men hva skal til for å designe og programmere et spill med slikt utseende:

Hvilke programvarer osv.215962097_Screenshot_20221026-181917_SamsungInternet.thumb.jpg.49b02a21443fde05d45fd56c98253897.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv hobbyutvikler ved siden av jobb og jeg programmerer i Python med Pygame modul. I Pygame så får du lagd spill som ligner veldig på det spillet på bildet.

 

Jeg tenker at det er verdt å sjekke ut.

 

Alternativt kan du bruke C# med Unity, men jeg har inntrykk av at dette er hakket vanskeligere å sette seg inn i. Særlig hvis du er helt ny på feltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Deechon said:

Jeg er selv hobbyutvikler ved siden av jobb og jeg programmerer i Python med Pygame modul. I Pygame så får du lagd spill som ligner veldig på det spillet på bildet.

 

Jeg tenker at det er verdt å sjekke ut.

 

Alternativt kan du bruke C# med Unity, men jeg har inntrykk av at dette er hakket vanskeligere å sette seg inn i. Særlig hvis du er helt ny på feltet.

Har faktisk lasta ned Python og kikka litt på pygame! Er vel det som blir anbefalt for nybegynnere!

Lager du figurene og grafikken selv, eller er de ferdiglaga på en måte?

Kult st du er hobbyutvikler! Kan du tjene noe på det?🤑

Lenke til kommentar
UndrendeType skrev (15 minutter siden):

Har faktisk lasta ned Python og kikka litt på pygame! Er vel det som blir anbefalt for nybegynnere!

Lager du figurene og grafikken selv, eller er de ferdiglaga på en måte?

Kult st du er hobbyutvikler! Kan du tjene noe på det?🤑

Jeg lager aldri figurer eller grafikk selv, jeg låner det fra nettsider som https://opengameart.org/ Da kan jeg fokusere kun på kodingen og trenger ikke stresse med å lage eget design (som tar fryktelig mye tid)

For å besvare ditt andre spørsmål: Ja, du kan tjene gode penger på det. Men du må være flink, man kan også tjene penger på det hvis du er middelmådig, men da blir inntekten deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Deechon said:

Jeg lager aldri figurer eller grafikk selv, jeg låner det fra nettsider som https://opengameart.org/ Da kan jeg fokusere kun på kodingen og trenger ikke stresse med å lage eget design (som tar fryktelig mye tid)

For å besvare ditt andre spørsmål: Ja, du kan tjene gode penger på det. Men du må være flink, man kan også tjene penger på det hvis du er middelmådig, men da blir inntekten deretter.

Kan man bruke de ferdiglagede figurene i produkter man selger da, eller vil eieren av programvaren eksempelvis tjene prosentandeler av det?

Kan jeg spørre om du har solgt spill, eller lager du bare for gøy?

Lenke til kommentar
UndrendeType skrev (3 timer siden):

Kan man bruke de ferdiglagede figurene i produkter man selger da, eller vil eieren av programvaren eksempelvis tjene prosentandeler av det?

Kan jeg spørre om du har solgt spill, eller lager du bare for gøy?

Akkurat opengameart som jeg linket til har ingen begrensende rettigheter til åndsverket så lenge du opplyser om hvem sitt verk du har brukt. Disse kan du i teorien bruke i egne prosjekter og selge.

 

Jeg selv har aldri solgt noen av prosjektene mine, jeg har bare lagd dem for moro og konvertert dem til kjørbare .exe filer som jeg har sendt til familie/venner/kolleger osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...