Gå til innhold

Kjøp av skjermkort


Aenour19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aenour19 skrev (12 minutter siden):

Hei,

Er det noen som vet, eller har handlet fra ebay pc-komponenter før?

 

Det jeg spør etter og lurer på er angående skjermkort fra ebay. Hvordan er det med tolling av kjøp av et RTX 3090 og hvordan blir det med brukt vare?

Det er ikke toll på datadeler, men du må betale moms på skjermkort+frakt uavhengig om det er brukt eller ei.

Personlig hadde jeg nok heller kjøpt brukt skjermkort her i landet, det er enklere ved eventuell reklamasjon mot butikk der selger har kjøpt kortet (iom. at 3090-kortene er relativt nye). Men hvis prisen er veldig god, eBay-selgeren har mange salg og 99-100 % score og det er en god beskrivelse av kortet, ikke minst at det virker, så kan du jo evt. prøve deg. Mistenkelig god pris kombinert med vag beskrivelse og selger med f.eks. 5-10 salg hadde jeg styrt unna.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Frank Drebin said:

Det er ikke toll på datadeler, men du må betale moms på skjermkort+frakt uavhengig om det er brukt eller ei.

Personlig hadde jeg nok heller kjøpt brukt skjermkort her i landet, det er enklere ved eventuell reklamasjon mot butikk der selger har kjøpt kortet (iom. at 3090-kortene er relativt nye). Men hvis prisen er veldig god, eBay-selgeren har mange salg og 99-100 % score og det er en god beskrivelse av kortet, ikke minst at det virker, så kan du jo evt. prøve deg. Mistenkelig god pris kombinert med vag beskrivelse og selger med f.eks. 5-10 salg hadde jeg styrt unna.

Takk for svaret ditt, problemet er at prisene her i landet er jo alt for høye. Mens på ebay, brukte kort har mye mer rimeligere priser. Men moms på ebay er allerede inn i estimerende pris som vises?

Lenke til kommentar
Aenour19 skrev (10 minutter siden):

Takk for svaret ditt, problemet er at prisene her i landet er jo alt for høye. Mens på ebay, brukte kort har mye mer rimeligere priser. Men moms på ebay er allerede inn i estimerende pris som vises?

Nei, skal normalt ikke være det. Men bruk de som står har Customs services, da skal du slippe å betale posten ect for fortolling. Er ca 200,- å spare på det.

Som Frank nevner rundt reklamasjon, så kort i USA har kun 1 år garanti, ikke noe mer, så de er uansett utenfor garanti. Kjøp her i Norge har 5 års reklamasjon, så det er fortsatt 2-3 år igjen på de.

Litt tålmodighet så er det fort mulig prisene her i Norge straks synter nå som 4-serien er på vei ut, 4080 kommer neste måned så da er enda enklere for enkelte å bytte ut sine gamle kort, og ikke kun de som har råd til dyre 4090

 

Lenke til kommentar
Aenour19 skrev (9 minutter siden):

Jeg har veldig lyst på Asus Rog Strix RTX 3090 OC, eller tar jeg helt feil?

Om du har lyst på kortet eller ikke er det vel bare du som kan svare på.

Det er en særdeles dårlig ide å kjøpe et dyrt skjermkort fra Ebay. Hvis du sparer noen kroner på det(etter mva og ekspedisjonsgebyr) så gir du samtidig avkall på den gode reklamasjonsretten vi har i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du spesifikt skal ha dette kortet, legg ut en ønskes kjøpt pris på finn med realistisk pris; det er nok ganske mange som ønsker å bytte ut med 4090 i nær fremtid. Som andre sier, reklamasjonsretten er gull verdt kontra å spare noen kronestykker på utenlandskjøp. Det finnes nok også en del stygt kjørte mining kort der ute (ikke alle har eks brydd seg om temperaturer), noe som vel lokalt kjøp her blir langt enklere å evt returnere eller reklamere på.

image.png.408a86a73d234d760dc3c19052d242ab.png

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...