Gå til innhold

Hvordan se om alt går som det skal?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli en bedre pc entusiast.. Jeg kan knapt gå inn på bios før svetten renner og jeg lurer på om jeg ødelegger noe.  MEN youtube og google har hjulpet mye, men man tenker jo sitt uansett om hvor mye som er scam og ikke.

SÅ! jeg lurte på et par ting man kanskje kan få svar på her, og potensielt hjelpe andre uten at det skal bli for teknisk og avansert.

Programvare for driveroppdateringer =  Hvilke program er egentlig bra her? Trenger man det? 

benchmarking = Jeg bruker den gratis greia userbenchmark.com gratis versjon.  Scorer som regel dårlig på overraskende mange deler der, selv om jeg har en pc til 50.000   = Hva gjør man etter en benchmark ?  Hvorfor scorer "high end" utstyr dårlig  slike tester?

Ingame info/data:  Hvordan tracker man feks fps, temp. mhz. ram bruk også i spillene? Forutsett at ikke spillet har en egen instilling for dette. ? Eller har alle spille det?

Info generelt.: Er det noen gode program som tar for seg alt pcen din gjør ?  Feks se temperatur på GPC - CPU   Hvilke vifter som går og hvor fort de går.. Er de på silent mode, eller full on blast?

 

Ja.. De som skjønner hva jeg spør om skjønner det sikkert. 

Er jo egentlig ikke ute etter å overklokke ting, men vil jo få mest mulig ut av det man kjøper uten at det skal være for innviklet hvis det gir mening.. Som feks å slå på sånn XMP..  Prøvde det her om dagen, og etter jeg gjorde det klarte ikke pcen å slå seg på igjen.  Så resultatet ble = okei slå av XMP og ta det som det er...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DIYDari skrev (30 minutter siden):

Jeg ønsker å bli en bedre pc entusiast.. Jeg kan knapt gå inn på bios før svetten renner og jeg lurer på om jeg ødelegger noe.  MEN youtube og google har hjulpet mye, men man tenker jo sitt uansett om hvor mye som er scam og ikke.

 


Lær deg programmering, og trål gjennom Stackoverflow, og de andre sidene deres om datamaskiner, og les alt det interessante og finurlige du finner. Da er du på bra vei til å forstå deg på datamaskiner. Var en gang i tiden jeg var redd for å ødelegge noe på datamaskinen, så det beste er å lære seg hvordan man unngår det. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Programvare for driveroppdatering: Ikke bruk det, hent det heller en etter en fra produsentens/leverandørens offisielle side. F.eks. nvidia.com eller msi.com for et MSI RTX skjermkort. 

Benchmarking: Kan brukes både for å teste/sammenligne ytelse og for å sjekke stabilitet. Jeg er ikke helt oppdatert på dette punktet i disse dager, men 3DMark og Cinebench er populære tester for å sjekke score/sammenligne med andre systemer, Furmark brukes ofte for å stressteste systemet ditt og sjekke stabilitet. Man kan også "benchmarke" ved å bare spille tunge spill og sjekke fps/temps, mange spill har også en innebygd benchmark. 

Ingame info/data: F.eks. så har Steam har en fps-counter man kan aktivere for alle Steam-spill, ellers kan man bruke MSI Afterburner generelt for mer in-depth statistikk i spill. Mange spill har dette også integrert, f.eks. DOOM har veldig detaljert statistikk man kan få opp på skjermen hvis man ønsker. 

Info generelt: HWInfo64 er et godt sted å starte. 

 

Du sier PC-en din scorer dårlig for en PC til 50 lapper men du sier ikke noe om hvilke spesifikasjoner du har. Jeg er veldig nysgjerrig på hvilke specs du har til 50K som yter dårlig. 

Endret av Tobeass
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
DIYDari skrev (På 18.10.2022 den 11.06):

Scorer som regel dårlig på overraskende mange deler der, selv om jeg har en pc til 50.000

I disse testene blir man som regel sammenlignet med identisk/lik hardware som det du har.
F.eks et 3080 blir sammenlignet med andre 3080 (av og til er man ned på 3.partsprodusent, f.eks Asus Strix vs Asus Strix).
Hvis man blir sammenlignet mot "generisk" 3080, så er det ganske store forskjeller her. Noen produsenter leverer kort med heftig kjøler, og dermed høyere klokk fra fabrikk.

Hva som kjører i bakgrunnen på Windows spiller også en rolle. Hvis du har div. programmer i bakgrunnen vil dette ta opp ressurser. Og Windows har mye unødvendig drit som ligger i bakgrunnen og bruker ressurser.

Det kan også hende maskinen din er nedstøvet, som forårsaker høye temperaturer. Så da er det jo bra ut du ønsker å lære litt om dette. Ønsker deg lykke til. Programmer som allerede er nevnt i tråden fungerer godt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...