Gå til innhold

Lyd demping av musikk - erfaring søkes.


xrays

Anbefalte innlegg

Jeg leide hus 100 meter unna en techno trance nattklubb (ikke i Norge). Umulig å sove pga bass som pumpet hele natten. Jeg løste dette ved å flytte. En opsjon dine naboer sikkert ikke har.

Støydemping hjelper ikke mot bass som vibrerer gjennom gulv, vegger og tak struktur. Spiller ingen rolle om det er 2 eller 5 leiligheter unna.

Vis hensyn og bruk pengene på noen gode hodetelefoner i stedet for høytalere og "støydemping". 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (21 timer siden):

Selvfølgelig hjelper støydemping dog ikke like effektivt i lave frekvenser. 10dB demping vil gi en halvering av problemet. Dobling av avstand gir også halv lyd.                                        

Når du dobler avstanden til en punktkilde i fritt rom så reduseres lydnivået med 6dB (inverse square law).

For en mer eller mindre direktiv kilde i et rom (med eller uten vegger og tak mellom) så er det «komplisert».

-k

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg bor i 1 etg. Ingen leiligihet under eller ved siden av da det er 3 yttervegger og den 4. siden mot fellesgang. Men jeg har 3 leiligheter over meg. Så jeg lurer på om det er bedre iå bo i rekkehus? Eller blir det samme greia med forplantning av lyd.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...