Gå til innhold

hva har skjedd når lyden ikke fungerer på pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aller først: oppgi spesifikasjoner på maskinen og oppsett på hva det er man prøver å feilsøke. Gjerne et bilde om man ikke vet.
Er håpløst å prøve å hjelpe når man ikke får vite noen ting om hva det er feil på.

Et par ting å prøve:
Aller først, skru NED lyden for å unngå jump scares, og finn en lydfil / video å teste med.

1.

Hva slags lyd er det som benyttes? USB-lydkort, analog tilkoblet hovedkortet eller noe mer avansert?
Hvis det er standard analog minijack, kontroller at kontakten er koblet til den grønne utgangen.

2.

- Høyreklikk på lydikonet nederst til høyre og velg "Open sound settings".
Trykk på "Manage sound devices".

sound_0.png

Under "Output devices", trykk på hver enkelt oppføring (kan gjerne være 3-4 stk.) og deaktiver alle unntatt dne du vil teste med.

Spill av lydfilen. Sjekk volum. Hvis det ikke kommer noe lyd, stans avspillingen, deaktiver valgt lydenhet og aktiver neste på listen.

3.

Er det tilkoblet en skjerm med DisplayPort?

Mine digitale DP-skjermer overstyrte mine analoge lydinnstillinger og jeg mistet plutselig all lyd når jeg koblet til skjermene for første gang.
PCen prøvde automatisk å sende lyden over DP til skjermene - som ikke en gang hadde innebygde høyttalere.

Isåfall så skal navnet på skjermen også komme opp på listen over "output devices" som nevnt over.

-----

Hva USB-angår, test med et kablet tastatur - ikke trådløst - uten fancy RGB og annet dill-dall som trekker ekstra strøm fra kontakten, direkte tilkoblet en USB2-port (stort sett farget med svart) bak på hovedkortet.

Skjedde meg senest i går at tastaturet ikke virket pga. at jeg har det tilkoblet via en USB-hub.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...