Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bremser bak inkl. håndbrekkvaier etc. på en RAV4


Hanhijnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Handlet bremsedeler bak hos bildeler.no da jeg hadde Toyota. Mener det var litt over 1200,- for sett med skiver, klosser og monteringssett for 2. gen RAV4. Bolter må sjekkes om det følger med kaliper. Ikke vanlige glidebolter her, men faste bolter som klossene rir på. Bør huske å bestille sko også om nødvendig da. Parkbrems på disse er vel typisk gammal Toyota-greie med trommel inni skiven her?

Klossene de selger lagde dog litt lyd (NK?), så hvis det er viktig ville jeg kjøpt klossene på Biltema (Akebono). Evt ekstra sett med kl0sser derfra, mulig det blir dyrere å kjøe enkeltdeler enn å handle det ferdige settet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (16 minutter siden):

Handlet bremsedeler bak hos bildeler.no da jeg hadde Toyota. Mener det var litt over 1200,- for sett med skiver, klosser og monteringssett for 2. gen RAV4. Bolter må sjekkes om det følger med kaliper. Ikke vanlige glidebolter her, men faste bolter som klossene rir på. Bør huske å bestille sko også om nødvendig da. Parkbrems på disse er vel typisk gammal Toyota-greie med trommel inni skiven her?

Klossene de selger lagde dog litt lyd (NK?), så hvis det er viktig ville jeg kjøpt klossene på Biltema (Akebono). Evt ekstra sett med kl0sser derfra, mulig det blir dyrere å kjøe enkeltdeler enn å handle det ferdige settet.

Takker for tipset. Det skal vi se nærmere på. 👍

Lenke til kommentar

Da jeg først begynte å skru på min forrige bil, så hadde jeg en filosofi om at jeg kunne kjøpe de billigste delene, og hvis noe gikk i stykker så kunne jeg bytte igjen og fortsatt gå i pluss i forhold til mer kostbare deler over tid. Det som jeg fort fant ut da ting ble utslitt i overkant raskt, er at det er en faktor til som må inn i det regnestykket, og det er tiden man bruker på å bytte delene. Så den første filosofien gikk i søplebøtta til fordel for ny filosofi "gjør jobben riktig første gang, så slipper man å gjøre den flere ganger". Og det medførte at jeg droppet billigdelene til fordel for original-deler eller OEM-deler som koster noe mer. De siste årene har jeg stort sett brukt eurodel for innkjøp av OEM-deler. 

@Hanhijnn: Her har du delekatalog for Toyota (må fylle ut videre med riktig "frame code" osv.): 

image.jpeg.476ba5c6b5abe1588bbb78d3482ebd19.jpeg

http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/2006/rav4

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (10 minutter siden):

De siste årene har jeg stort sett brukt eurodel for innkjøp av OEM-deler. 

Enig i det, kjøpte det billigste før, men det viktigste er at delene og bilen varer, så en slipper reparere hele tiden

Skal sies at jeg kjøpte originale skiver/klosser sist gang pågrunn av varighet på delene

Kommer an på hva som skal byttes, ting som varer uansett kjøpes så billig som mulig, på slitedeler er kvalitet viktigst

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (2 timer siden):

Da jeg først begynte å skru på min forrige bil, så hadde jeg en filosofi om at jeg kunne kjøpe de billigste delene, og hvis noe gikk i stykker så kunne jeg bytte igjen og fortsatt gå i pluss i forhold til mer kostbare deler over tid. Det som jeg fort fant ut da ting ble utslitt i overkant raskt, er at det er en faktor til som må inn i det regnestykket, og det er tiden man bruker på å bytte delene. Så den første filosofien gikk i søplebøtta til fordel for ny filosofi "gjør jobben riktig første gang, så slipper man å gjøre den flere ganger". Og det medførte at jeg droppet billigdelene til fordel for original-deler eller OEM-deler som koster noe mer. De siste årene har jeg stort sett brukt eurodel for innkjøp av OEM-deler. 

@Hanhijnn: Her har du delekatalog for Toyota (må fylle ut videre med riktig "frame code" osv.): 

image.jpeg.476ba5c6b5abe1588bbb78d3482ebd19.jpeg

http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/2006/rav4

Ja, er helt enig i den filosofien, men denne bilen skal bare fikses, og så selges, så han vil investere minst mulig i den på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...