Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan takle et liv i ensomhet?


Gjest 7a239...5ef

Anbefalte innlegg

Gjest 7a239...5ef

Har fått inntrykk av at det er flere single her inne, så tenkte kanskje noen hadde gode råd angående hvordan man takler å leve i ensomhet. Av ulike grunner er det umulig for meg å få en partner. Jeg har vært enslig i rundt 5 år, og det sies at man blir særere jo lenger man er alene og man slutter å savne en partner etter hvert, men det stemmer ikke for min del. Jeg dagdrømmer om det til stadig tid. Ofte gjør dette meg i dårlig humør når jeg innser at drømmene er uoppnåelige. Jeg sliter med å finne hobbyer, ta vare på meg selv og gjøre noe jeg liker daglig fordi alt kjennes meningsløst. Hører med til historien her at jeg er psykisk syk. Jeg ser bare ikke hva livet skal bli til når jeg forblir uten relasjoner til andre mennesker. Jeg har lite tro på meg selv, men har et håp om at jeg kanskje snart klarer en utdanning innen feltet jeg interesserer meg for. Gjennom jobben er jeg da sosial og kan hjelpe andre, noe som er givende for meg. Det er dog litt vanskelig når jeg sliter med å hjelpe meg selv. 

Jeg vil helst slutte å dagdrømme om kjærlighet og alt det vrøvlet der, men det er nesten som en tvangstanke, det kommer stadig tilbake. Prøver å fokusere på andre ting, være oppslukt i jobben når jeg er der, men det skjer ofte at jeg får spørsmål om jeg har møtt noen, om jeg har en spesiell person i sikte, om jeg ikke har tenkt å date igjen snart. Jeg er litt lei av det og får en klump i magen hver gang. Jeg svarer at jeg trives som singel, det stemmer jo ikke, men det er alternativet jeg har. 

Hvordan takler man dette? Det gjør depresjonen min verre. Aksept er noe jeg har hatt problemer med i alle de år, jeg trenger å akseptere at ting er som det er. Hvordan gjør man det? 

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Guest 7a239...5ef said:

Har fått inntrykk av at det er flere single her inne, så tenkte kanskje noen hadde gode råd angående hvordan man takler å leve i ensomhet.

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er eller om du er mann/dame, men sånn generelt blir det flere og flere som av en eller annen grunn lever alene og det later til å være en trend ikke bare i Norge, men i mange land. 

Det er nok veldig individuelt hvor vanskelig det er å håndtere fra person til person, om man er innadvendt/utadvendt, alder osv. 

Mange mænd ender opp med å kjøpe en hund, mens mange damer ender opp med å kjøpe et par katter (eventuelt en hund på størrelse med en katt...).  Uansett hva man ender opp med, er det godt kjent fra sykehjem og pensjonisthjem at et slik kjeledyr kan gjøre stor forskjell på humøret og psyken.  Er det noe du har vurdert? 

Lenke til kommentar
Gjest 7a239...5ef
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er eller om du er mann/dame, men sånn generelt blir det flere og flere som av en eller annen grunn lever alene og det later til å være en trend ikke bare i Norge, men i mange land. 

Det er nok veldig individuelt hvor vanskelig det er å håndtere fra person til person, om man er innadvendt/utadvendt, alder osv. 

Mange mænd ender opp med å kjøpe en hund, mens mange damer ender opp med å kjøpe et par katter (eventuelt en hund på størrelse med en katt...).  Uansett hva man ender opp med, er det godt kjent fra sykehjem og pensjonisthjem at et slik kjeledyr kan gjøre stor forskjell på humøret og psyken.  Er det noe du har vurdert? 

Jeg er i slutten av 20-årene. Kvinne. Er i utgangspunktet innadvendt, men har tidligere vært utadvendt med de rette menneskene.

Vurderer absolutt hund, men jeg er glad i å jobbe, og om jeg skal ha hund kan jeg ikke ta på meg like mye arbeid som jeg vanligvis gjør. Så her må jeg se på fordeler og ulemper, finne ut hva jeg ønsker aller mest. Jobber 100% og noen ganger mer. Ofte vil jeg ha hund, noen ganger tenker jeg at jeg er glad jeg ikke har et levende vesen hjemme som jeg må ta vare på. Katt er ikke aktuelt med tanke på boforhold dessverre (jeg ønsker ikke innekatt).

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Guest 7a239...5ef said:

Vurderer absolutt hund, men jeg er glad i å jobbe, og om jeg skal ha hund kan jeg ikke ta på meg like mye arbeid som jeg vanligvis gjør. Så her må jeg se på fordeler og ulemper, finne ut hva jeg ønsker aller mest. Jobber 100% og noen ganger mer. Ofte vil jeg ha hund, noen ganger tenker jeg at jeg er glad jeg ikke har et levende vesen hjemme som jeg må ta vare på. Katt er ikke aktuelt med tanke på boforhold dessverre (jeg ønsker ikke innekatt).

Hva med å prøve å være hundepasser på fritiden?  Da kan du prøve det litt ut først før du finner ut om det er noe du ønsker på heltid.  Ser mange tilbyr seg som hundepassere på finn.no 

Lenke til kommentar
Gjest 7a239...5ef
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Hva med å prøve å være hundepasser på fritiden?  Da kan du prøve det litt ut først før du finner ut om det er noe du ønsker på heltid.  Ser mange tilbyr seg som hundepassere på finn.no 

Det er et godt forslag. En mulighet jeg skal sjekke ut. 

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Lenke til kommentar
Gjest 7a239...5ef skrev (30 minutter siden):

Vil ikke utdype det, og det er heller ikke relevant. 

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Husker denne mannen fra en Tv-serie, døvblinde Tare Teksum. https://tareteksum.no/ Han sa da at han tidlig skjønte at ekteskap og familie ikke var for ham. 

Men som du sier, er det vanskelig når knappen for kjærlighet og forventninger engang har blitt påskrudd. Det er verre å skru den helt av igjen. Da Tare forstod at han var døvblind, var det antagelig svært tidlig i livet hans. Uansett er han modig. 

Lenke til kommentar
Gjest 7a239...5ef
Nepa skrev (7 minutter siden):

Husker denne mannen fra en Tv-serie, døvblinde Tare Teksum. https://tareteksum.no/ Han sa da at han tidlig skjønte at ekteskap og familie ikke var for ham. 

Men som du sier, er det vanskelig når knappen for kjærlighet og forventninger engang har blitt påskrudd. Det er verre å skru den helt av igjen. Da Tare forstod at han var døvblind, var det antagelig svært tidlig i livet hans. Uansett er han modig. 

Modig han, ja. 

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Lenke til kommentar
Gjest 7a239...5ef
BadCat skrev (Akkurat nå):

Begynn med livestreaming på Twitch. De har en kategori som heter "Pools, Hot Tubs and Beaches". Da kan man sitte i et oppblåsbart basseng i stua mens tusenlappene renner inn. De har andre kategorier også.

Haha, type du. Jeg står over det... 😜

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Du har den fordelen at du er kvinne. Nå vet jeg ikke hvilke utfordringer du har med utseende/psykisk - om du er overvektig, hårtap, skjeggvekst, psykisk ustabil, etc.

Likevel er du kvinne og det er langt flere mannfolk som sliter med å finne partner av motsatt kjønn. Der har du en fordel, om du setter dine preferanser på utseende til sides. Heller en "lite begavet utseende mann som er snill enn en pen mann som er kontrollerende"

Om du liker Jenter, er jeg helt overbevist om at du må "komme ut av skapet", rett og slett fordi jenter, "blonde pene slanke" "mørke pene slanke" ofte ser på personlighet fremfor utseende. Eller rettere sagt - jenter med interesse for jenter ser etter god personlighet.

Uavhengig av ditt utseende, dine preferanser og din legning har du gode sjanser. Du må bare tørre, men likevel sette krav.

 

Lenke til kommentar
Gjest 7a239...5ef
Bugle skrev (4 minutter siden):

Du har den fordelen at du er kvinne. Nå vet jeg ikke hvilke utfordringer du har med utseende/psykisk - om du er overvektig, hårtap, skjeggvekst, psykisk ustabil, etc.

Likevel er du kvinne og det er langt flere mannfolk som sliter med å finne partner av motsatt kjønn. Der har du en fordel, om du setter dine preferanser på utseende til sides. Heller en "lite begavet utseende mann som er snill enn en pen mann som er kontrollerende"

Om du liker Jenter, er jeg helt overbevist om at du må "komme ut av skapet", rett og slett fordi jenter, "blonde pene slanke" "mørke pene slanke" ofte ser på personlighet fremfor utseende. Eller rettere sagt - jenter med interesse for jenter ser etter god personlighet.

Uavhengig av ditt utseende, dine preferanser og din legning har du gode sjanser. Du må bare tørre, men likevel sette krav.

 

Jeg er heterofil (dessverre, har utforsket med kvinner og det er ikke for meg). Jeg orker ikke en "kvinner vs menn" diskusjon. Det er ikke slik at man automatisk får respekt og kjærlighet fra en mann fordi man er kvinne. Da hadde jeg åpenbart ikke stått i denne situasjonen. 

Jeg trenger å finne ut hvordan jeg kan leve, velfungerende, uten en partner og uten en dypere relasjon. Det er vanskelig, det har jeg ingen problemer med å innrømme. Jeg skulle ønske ting var annerledes, men det er som det er. 

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Lenke til kommentar
Gjest 7a239...5ef
BadCat skrev (18 minutter siden):

Nå holder jeg på i en annen kategori, men det har i alle fall gjort meg mindre ensom.

Bra det fungerer for deg. 😊 

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gjest 7a239...5ef skrev (49 minutter siden):

Jeg er heterofil (dessverre, har utforsket med kvinner og det er ikke for meg). Jeg orker ikke en "kvinner vs menn" diskusjon. Det er ikke slik at man automatisk får respekt og kjærlighet fra en mann fordi man er kvinne. Da hadde jeg åpenbart ikke stått i denne situasjonen. 

Jeg trenger å finne ut hvordan jeg kan leve, velfungerende, uten en partner og uten en dypere relasjon. Det er vanskelig, det har jeg ingen problemer med å innrømme. Jeg skulle ønske ting var annerledes, men det er som det er. 

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Fint. Da vet du hvor du står.

Du kan både forlange og forvente respekt av en mann, så lenge dere begge forlanger og forventer det samme fra hverandre.

Nok om det med parforhold.

Du ønsker å leve alene. Det er fint. Men hva forventer du av dine relasjoner?

Du må akseptere at de ønsker å stille sin familie (barn, barnebarn), fremfor deg. Først som sist.

Om du ønsker nærhet til de, må du gi av deg selv. Du må gå til de, ikke motsatt.

Du må skape de relasjonene DU ønsker, motsatt er ikke mulig. Det er opp til deg selv.

Ønsker du kun å være alene, ja, da dropper du å pleie dine relasjoner, så blir du alene.

Poenget er: Det er opp til deg selv. 

 

 

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest 7a239...5ef
Bugle skrev (2 minutter siden):

Fint. Da vet du hvor du står.

Du kan både forlange og forvente respekt av en mann, så lenge dere begge forlanger og forventer det samme fra hverandre.

Nok om det med parforhold.

Du ønsker å leve alene. Det er fint. Men hva forventer du av dine relasjoner?

Du må akseptere at de ønsker å stille sin familie (barn, barnebarn), fremfor deg. Først som sist.

Om du ønsker nærhet til de, må du gi av deg selv. Du må gå til de, ikke motsatt.

Du må skape de relasjonene DU ønsker, motsatt er ikke mulig. Det er opp til deg selv.

Ønsker du kun å være alene, ja, da dropper du å pleie dine relasjoner, så blir du alene.

Poenget er: Det er opp til deg selv. 

 

 

Jeg forventer ingenting. Derfor har jeg heller ingen relasjoner. 

Anonymous poster hash: 7a239...5ef

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...