Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søke erstatning


Gjest 1a951...ba1

Anbefalte innlegg

Gjest 1a951...ba1

Hei😊 lurer på om jeg kan søke erstatning angående at jeg fikk feil diagnose i 2012? Jeg var hos en psykolog i tre dager som ga meg feil diagnose,psykologen gikk ikke gjennom papirene mine og nå 10år etterpå hos en annen psykolog der hun etter 6mnd til 1år så ga hun meg ny diagnose. Problemet er at jeg fikk uføretrygd på den gamle diagnosen min og nå står jeg uten diagnose da min psykolog kan ikke sette diagnose på papiret pluss at de som setter diagnose har også gitt avslag sånn at jeg får ikke utredelse😥 ja står uten diagnose men har ingen betydning angående uføretrygden min og hvis nav begynner så vil min nye psykolog sette ned foten hardt imot dem.. noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal gå frem angående npe?

Anonymous poster hash: 1a951...ba1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet for å få erstatning fra NPE, ligger litt i navnet, Norsk Pasientskadeerstatning. Definisjonen på pasientskade, er ikke alltid rett frem. Det brukes mye skjønn i vurderingen. Derfor har man også et tilleggskriterie. Du må ha lidt, lider eller kommer til å lide et økonomisk tap over kr. 5000,- som har en klar årsakssammenheng med mangelfull helsehjelp.
Man får ikke NPE som oppreisning, det vil si for "tort og svie".

Ta kontakt med pasient- og brukerombudet i ditt fylke. De vil gi deg gratis juridisk bistand om hvordan du fremmer en sak til NPE.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (6 minutter siden):

Utgangspunktet for å få erstatning fra NPE, ligger litt i navnet, Norsk Pasientskadeerstatning. Definisjonen på pasientskade, er ikke alltid rett frem. Det brukes mye skjønn i vurderingen. Derfor har man også et tilleggskriterie. Du må ha lidt, lider eller kommer til å lide et økonomisk tap over kr. 5000,- som har en klar årsakssammenheng med mangelfull helsehjelp.
Man får ikke NPE som oppreisning, det vil si for "tort og svie".

Ta kontakt med pasient- og brukerombudet i ditt fylke. De vil gi deg gratis juridisk bistand om hvordan du fremmer en sak til NPE.

Takk! Men helsehjelpen har jo feilet da prøver ble lagt frem som ga et bilde at diagnosen ikke var rett men skal ta kontakt med dem

Lenke til kommentar
Jenta34 skrev (30 minutter siden):

Takk! Men helsehjelpen har jo feilet da prøver ble lagt frem som ga et bilde at diagnosen ikke var rett men skal ta kontakt med dem

Men hvilke tap/lidelse har du hatt som en følge av dette? Slik jeg tolker innlegget ditt så er det rent administrativt feilgrep og strekker seg ikke lenger enn til hva som står i feltet for "diagnose" på sykemeldingsskjemaet/søknad om ufør-status.

Lenke til kommentar

Hva skal du egentlig ha erstattning for?
Hvilke midligtidig eller permanente helseproblemer har denne diagnosen gitt deg som du ikke ville hatt om diagnosen ikke ble feilaktig gitt?
Og ikke minst, hvilke økonomiske tap har disse helseproblemene som du fikk av den muligens feilaktige diagnosen gitt deg?

Høres jo ut som om diagnosen stort sett kun har vært positivt for deg ifm en uføresøknad..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...