Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hyppige varsel fra Apple Watch om lav puls


Gjest b09df...172

Anbefalte innlegg

Gjest b09df...172

Jeg opplever relativt ofte å våkne opp med varsler fra Apple Watch om lav puls etter søvn, eller at den varsler meg og vekker meg om jeg døser av. 

Spesielt ille har det vært det siste døgnet. Hvor jeg har fått varsel 7 ganger, 5 ganger nå i natt. I natt var pulsen min en gang nede i 40 slag i minuttet. Det siste halve året har det totale antallet slike varsler vært 22. 

Som standard er denne grensen for lav puls satt til under 50 slag i minuttet over en periode på 10 minutter, men jeg satte det ned til 45 en gang for ett år eller to siden jeg fikk det såpass ofte.

Er dette noe å bekymre seg for?

Jeg leser at toppidrettsutøvere gjerne kan ha hvilepuls under 50, men jeg anser meg som absolutt det motsatte av topptrent og er i starten av 30-årene.

Anonymous poster hash: b09df...172

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter klokka godt eller løst? Har du sovet med belte (bedre lesing) før?

Ville nok sjekka opp med legen tror jeg, søvn apne e.l kanskje?

Liten ninja edit:Ikke helt relevant, men en "fun" fact: Marco Pantani sies å ha hatt rundt 34 i hvilepuls, det er så lavt at han måtte opp på natta og sykle for å ikke få alvorlige problemer.

Endret av fjs
Lenke til kommentar

Jeg ville skrudd av varslingen om den vekker deg ila natten. Du trenger ikke å varsles ved verken høy eller lav puls, du kan heller sjekke nå og da når det passer deg best, enn at telefonen piper/vibrerering i tide og utide. Jeg er mer bekymret om at denne overvåkningen av pulsen din ødelegger søvnen din. Så lenge du ikke har noen helseplager så er det mest sannsynligvis ikke noe å bekymre seg over. Er du derimot svimmel, slapp, besvimer, så ville jeg derimot tatt en tur til legen. 

Jeg driver ikke lenger med toppidrett, men jeg trener moderat, og kan få puls nede i 40 selv. Står på hjertestimulerende pga lav og ustabil puls og BT som jeg har uavhengig av treningen. 

Lenke til kommentar
Gjest b09df...172
fjs skrev (12 timer siden):

Sitter klokka godt eller løst? Har du sovet med belte (bedre lesing) før?

Ville nok sjekka opp med legen tror jeg, søvn apne e.l kanskje?

Liten ninja edit:Ikke helt relevant, men en "fun" fact: Marco Pantani sies å ha hatt rundt 34 i hvilepuls, det er så lavt at han måtte opp på natta og sykle for å ikke få alvorlige problemer.

 

NoBo skrev (11 timer siden):

Tenkte det samme som @fjs, søvnapné (pustestopp) kan påvirke hjerterytmen - men det kan ‘en million’ andre ting gjøre også. Beste er om du tar det opp med fastlegen og får det undersøkt.

Har faktisk fått utstyr for søvnapné, som jeg ikke alltid er like flink med å bruke i perioder. Brukte det for ordens skyld i natt da. 

nacario skrev (11 timer siden):

Ikke værre enn at du kan få fastlegen til å lytte på hjertet ditt og/eller ta en ekg

Får gjøre det. Er liksom ikke alltid så lett å skille ev. symptomer fordi bekymra fra faktiske symptomer alltid. 

Gaea skrev (10 timer siden):

Jeg ville skrudd av varslingen om den vekker deg ila natten. Du trenger ikke å varsles ved verken høy eller lav puls, du kan heller sjekke nå og da når det passer deg best, enn at telefonen piper/vibrerering i tide og utide. Jeg er mer bekymret om at denne overvåkningen av pulsen din ødelegger søvnen din. Så lenge du ikke har noen helseplager så er det mest sannsynligvis ikke noe å bekymre seg over. Er du derimot svimmel, slapp, besvimer, så ville jeg derimot tatt en tur til legen. 

Jeg driver ikke lenger med toppidrett, men jeg trener moderat, og kan få puls nede i 40 selv. Står på hjertestimulerende pga lav og ustabil puls og BT som jeg har uavhengig av treningen. 

De varslene som vekka meg var litt mer på ettermiddagen. Jeg har ikke opplevd å bli vekka av vibreringen mens jeg faktisk sov. Av de symptomene der er det vel bare slapp jeg kjenner en del på, føler ofte at søvnen min avbrytes for tidlig tross ingen varsel, og selv om jeg bruker søvnapné-maske. Men har ikke alltid helt optimal døgnrytme heller, så det kan vel spille inn.

Anonymous poster hash: b09df...172

Lenke til kommentar
Gjest b09df...172 skrev (1 time siden):

De varslene som vekka meg var litt mer på ettermiddagen. Jeg har ikke opplevd å bli vekka av vibreringen mens jeg faktisk sov. Av de symptomene der er det vel bare slapp jeg kjenner en del på, føler ofte at søvnen min avbrytes for tidlig tross ingen varsel, og selv om jeg bruker søvnapné-maske. Men har ikke alltid helt optimal døgnrytme heller, så det kan vel spille inn.

Du trenger uansett ikke varslingen på dagtiden heller. Skaper bare mer bekymring enn nytte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...