Gå til innhold

NTB har sendt ut nyheter om feil strømpris i fem måneder


Anbefalte innlegg

Ernie skrev (1 time siden):

Jeg er absolutt ikke overbevist her. Har du et godt eksempel på når det er nødvendig å dele tidsdata utelukkende i noe annet enn UTC?

Hvis man vil sammenligne strømforbruk sommer mot vinter er det viktig å ta hensyn til sommertid og vintertid. Når folk står opp og når de lager middag er relevante for sammenligning av topper i strømforbruk i løpet av dagen. Jeg ser for meg at dette er enklere om dataene er i lokal tid enn om de oppgis i UTC. Det er selvsagt ikke vanskelig å regne om fra den ene til andre hvis man er obs på dataene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Ernie said:

Jeg er absolutt ikke overbevist her. Har du et godt eksempel på når det er nødvendig å dele tidsdata utelukkende i noe annet enn UTC?

Det mest nærliggende eksempelet er jo nettopp tilfellet i saken her. Det hjelper ikke å vite tida i UTC om man ikke i tillegg vet hvilken tidssone tidspunktet gjelder. Alternativet til å lagre lokal tid (UTC+tidssone) er da å hardkode antakelser om tidssone inn i applikasjonen. Neppe en spesielt god idé, blant annet med tanke på kodegjenbruk og at tidssoner og regler for sommertid endrer seg over tid. Sånt er såpass komplisert at det er best å overlate til biblioteker for å håndtere dato og tid.

Et annet åpenlyst eksempel er en applikasjon for timeføring med ansatte fra forskjellige land. For å korrekt føre f. eks. overtidstillegg etter kl 18 eller 20 må man vite hva klokka er lokalt, ikke bare UTC. Den eneste korrekte måten å løse det på er å lagre tidssone sammen med tidsstempelet. Alle andre løsninger er i praksis stygge hacks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...