Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lån overføring i bank


Gjest 4184f...cca

Anbefalte innlegg

Gjest 4184f...cca

En kompos skyldte penger og overførte via bank. Han hadde skrevet  lån på overføringen. Nå i ettertid har han snakket med advokat og jeg har fått et krav om å tilbakebetale. Kompisen fikk disse pengene av meg cash og det er tilbakebetaling til det han skyldte meg. Jeg har ikke skrevet under noe, er kun at det såt rlån i overføringen som er i hans favør.

 

What to do?

Anonymous poster hash: 4184f...cca

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1eb40...f8c

Har du noen meldinger fra denne "vennen" hvor han innrømmer at han er skyldig deg samme sum som er overført?

Hvis ja ignorerer du advokaten.

Anonymous poster hash: 1eb40...f8c

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Lån overføring i bank
Gjest 4184f...cca
Gjest 1eb40...f8c skrev (2 timer siden):

Har du noen meldinger fra denne "vennen" hvor han innrømmer at han er skyldig deg samme sum som er overført?

Hvis ja ignorerer du advokaten.

Anonymous poster hash: 1eb40...f8c

Har beklaglgvis ikke det. Han har vært een sleip jævel som jeg har stolt på. Han har fått penger cash og tilbakebetalt via bank hvor han har skrevet lån. Nå krever han summen tilbake - noe som er en god del.

 

AnthonyEdwardS skrev (19 minutter siden):

Svar at du bestrider kravet og ser frem til bevisførsel i forbrukerklageutvalget (hvor behandlingstiden ifølge einnsyn.no for tiden er på over 2 år) og/eller domstolene.

Wow. Takk. Gjelder dette også når tvisten er mellom 2 privatpersoner og ikke privatperson og en bedrift? Har du norn andre tips?

Anonymous poster hash: 4184f...cca

Lenke til kommentar

Forbrukerklageutvalget tar saker imellom privatpersoner ja, men i hovedsak saker som gjelder kjøp og salg. I ditt tilfelle (påstand om lån) så er jeg ikke 100% sikker på om det faller inn under forbrukerklageutvalget (tidligere forbrukertvistutvalget), så muligens det passer mer for forliksrådet (som også er gratis for begge parter). Uansett er det bare å svare at du bestrider kravet og avventer bevisførsel fra rett rettsinnstans (både forliksrådet og fku vil fort ta 5-8 uker før noen av partene får svar).

Det er helt gratis å se gjennom lignende saker på einnsyn.no (ifra alle mulige statlige organ), så du kan alltids lese gjennom selv hvis du kjeder deg (alt du trenger er en epostadresse, trenger ikke være i ditt eget navn eller noe).

Hvis du er sikker på at verken han eller du har noe med skriftlig enn en betaling merket "lån" så er det egentlig ikke så mye å gjøre. Han vil veldig tvilsomt vinne frem med så lite håndfast. Skulle du ha noen meldinger om lånet eller lignende så kan det være greit å lagre det allerede nå og samle det i en mappe så det er klart når (hvis) du blir klaget inn.

Lenke til kommentar

Skriv til han eller advokaten at dette var lån gitt i kontanter, og at hans melding enkelt forklares av at det nettopp er tilbakebetaling av lån. 

Om han vil ha penger må han gå til forliksrådet. Ingen vet hvor haren hopper, men jeg tipper du har en ganske god sak om det ikke dukker opp annen dokumentasjon enn det du forklarer. Kan du vise til tilsvarende kontantuttak fra din bank, eller er du bare en som går rundt med mye cash? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...