Gå til innhold

Gjæringsprosess


Anbefalte innlegg

Blir ikke klok på gjæringsprosessen. Har hatt alt fra 5-14 dager med samme turbogjær, samme temperatur og samme blanding. Er nå på mitt tredje forsøk og d plopper fortsatt godt etter 13dager. Er det noen kloke hoder som kan forklare meg hvorfor gjæringstiden er så forskjellig fra gang til gang når blanding og temp. er den samme? Er det at gjæren er gammel og har ligget lenge i butikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Der har du problemet, 30 gr, saa blir det stabilt.

Kan ikke svare deg paa hvorfor det blir ustabilt paa 20 gr, romtemperatur kanskje?

Rommet det staar i? Kjeller? oppvarmet rom?

Bruker du varmekolbe?

Er betydelig varmere når jeg starter for bruker 6liter kokende vann og sukker før jeg etterfyller med kald vann/juice og gjær, men nøyaktig temp.  da vet jeg ikke. Står i oppvarmet rom på rundt 20-22grader. Bruker ikke varmekolbe. Takk for tipset om temperatur👍

Lenke til kommentar

Ser du trenger ikke varmekolbe, med den tempen i rommet, saa igjen, start den paa 30 gr, saa vil jeg tro, det blir gang i det.

Det er en stund siden jeg holdt paa, saa jeg husker ikke oppskriften, paa kokende og kaldt vann forholdet, eller resten av innholdet.

Husker jeg brukte bare vann, sukker og frossen appelsinjuice, uten e - stoffer ( E - stoffer hemmer gjaeringen ) og supergjaer.

Laa kanskje noen grader over 30 gr, men er redd for aa skrive mer, for gjaeren doer, hvis det blir for varmt. Men den taaler nok, et par grader til.

Fylte gjaerlaasen, med vann foerste gangen. 😁 Da begynte den fint og oeket pa til den blaaste vannet ut og bare stod der aa ulte.

Saa da kommer den til aa gaa fort ut, men jeg brukte vel stoppmiddel ogsaa, foer jeg satte den paa klaring.

Dette vet du sikkert, men husk, du maa ikke kjoere sterkere enn 50%, gjennom kullet, da er det ikke effektivt. Bland den ferdige varen, fifty fifty, saa blr det bra. Vaer raus med kullet, det angrer du ikke paa.

Kast alltid den foerste skvetten, det er daarlige saker, som fordamper paa en 62 gr, daarlige vondt i hodet saker, hiv det i vasken.

Lykke til! 😀

 

Lenke til kommentar

Hva er det du prøver å lage?

Hvilken type gjær bruker du?

Popper det lengere enn vanlig kan det være at du har annen temp enn før, men det kan også være at du ikke har vært nøye nok med rengjøring av utstyr som har vært i kontakt med vesken før/under gjæring så du har fått en bakterie/villgjær infeksjon.

Måler du OG, SG og FG?

Temperatur kontroll under gjæringsprosessen har veldig mye og si for resultatet på ferdig produkt.

Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (1 time siden):

Hva er det du prøver å lage?

Hvilken type gjær bruker du?

Popper det lengere enn vanlig kan det være at du har annen temp enn før, men det kan også være at du ikke har vært nøye nok med rengjøring av utstyr som har vært i kontakt med vesken før/under gjæring så du har fått en bakterie/villgjær infeksjon.

Måler du OG, SG og FG?

Temperatur kontroll under gjæringsprosessen har veldig mye og si for resultatet på ferdig produkt.

Blir fruktvin/ sterkvin på rundt 18-20% vil jeg tro, og den blir ganske tørr. Har dunken på kjøkken med romtermostat så tempraturen er ganske stabil vil jeg tro. Bruker turbogjær fra saga, har lagd det noen ganger før å gjæringstiden spriker fra 5-14 dager. Har ikke målt noe som helst så har latt det gått sin skjeve gang.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 timer siden):

Dette er det relativt billig utstyr, som maaler.

Du trenger noen kolber, som maaler alkoholinnhold, torr/soet og temperatur.

Ja jeg er i startfasen enda så det blir nok å prøve seg mer frem etterhvert og innkjøp av mer utstyr. Har hørt at man må måle sukkerinnholdet før og etter gjæring for å få nøyaktig alkoholprosent men har ikke kommet meg så langt enda. Kjøpte en alkomåler men den viste seg å funke kun på ren sprit og ikke på vin.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (33 minutter siden):

Hvor mangen sekunder maa det vaere mellom, foer du stopper den?

Du skulle hatt deg en toerr/soet maaler (husker ikke hva den heter) saa ser du om sukkeret, er brukt opp.

Det er der edikkfaren ligger, naar det blopper veldig lenge, uren sats ogsaa. 

Til kjappere den gaar ut, til renere er den.

Tenkte jeg skulle stoppe den på ett minutt mellom ploppene men vurderer å stoppe den før siden det har gått 16 dager. Ja jeg må nok gå til innkjøp av noen målere hvis dette fortsetter😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...