Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Meshnett Bolig hva kan jeg gjøre for å få bedre hastighet


Anbefalte innlegg

Jeg bor i et gammelt trehus med 3 etasjer. Har bredbånd 500/500 -  modem i brigdemodus og 3 google wifi noder (meshnett).

Hovedenhet står av praktiske hensyn i kjeller og en node i hver etasje. 

I kjelleren er det selvsagt bra dekning på wifi - i 1 etasje helt ok, men i 2 etasje leveres det ganske så lav hastighet.

Ungene skal game og det ene barnet sitter i andre etasje. Jeg kan selvsagt trekke en kabel opp via yttervegg, men er det andre måter å få bedre dekning (god nok hastighet) på uten å måtte trekke kabel?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort svar: nei.
Lengre svar: du kan selvfølgelig bruke mye tid på å "skru" på utstyret du har, men med mindre du har gjort åpenbare feilkonfigurasjoner (eksempel: bruke en opptatt kanal istedet for en ledig en) så er det mest sannsynlig ikke så mye å hente. Du kan også forsøke og erstatte mesh-dingsene med noe som er "bedre". Jeg kjenner ikke detaljert til Google sine Mesh-dingser, men mesh utstyr finnes hovedsaklig i to kategorier a) utstyr med dedikert radio for "backhaul" dvs. forbindelse til resten av nettet, b) utstyr uten dedikert backhaul-radio, dvs. at all trafikk må gå over samme radio. Dersom utstyret du har er uten dedikert backhaul så _kan_ (understreker kan) det være noe og hente der. Men - det koster jo og erstatte utstyr også.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
emrossel skrev (4 timer siden):

Jeg bor i et gammelt trehus med 3 etasjer. Har bredbånd 500/500 -  modem i brigdemodus og 3 google wifi noder (meshnett).

Hovedenhet står av praktiske hensyn i kjeller og en node i hver etasje. 

I kjelleren er det selvsagt bra dekning på wifi - i 1 etasje helt ok, men i 2 etasje leveres det ganske så lav hastighet.

Ungene skal game og det ene barnet sitter i andre etasje. Jeg kan selvsagt trekke en kabel opp via yttervegg, men er det andre måter å få bedre dekning (god nok hastighet) på uten å måtte trekke kabel?

 

 

 

 

 

Jeg har testet to mesh-nett, Asus og TP-Link. Begge disse skulle være meget gode og var i det litt dyrere prissjiktet. Husker dessverre ikke modellene, men prisen var 4-5K for 3-noders oppsett.

Mesh er ikke bra er min oppfatning, begge tapte ekstremt mye over distanse til tross for at jeg bor i et relativt gammelt trehus. I friluft var 6-8 meter nok til å tape 80-90% av effektiv hastighet(Node1 til node 2, kun to tilkoblet) Elendig, jeg leverte tilbake og dro noen kabler. 
 

Mesh er sikkert supert til å lage en stor wifi-sone, men jeg har større krav til hastighet enn det. 1000/1000 linje.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Hvordan er aksesspunktene plassert i forhold til hverandre? Det å ha de stående rett over hverandre i hver etasje er nødvendigvis ikke optimalt, selv om riktig Google WiFi trolig har en ganske "bredtskytende" antenne. Altså at signalene i utgangspunktet går ut fra enheten i en slik form:   >G<

Når du har enhetene slik at man får en kjede, vil ytelsen bli kraftig redusert. Hvis vi her snakker om den første Google WiFi-typen, så er ikke ytelsen kjempegod i utgangspunktet. Mesh vil jeg si gjerne er for dekning med "brukbar ytelse", men ikke høy ytelse. En "regel" blir her fort at med mesh-enheter som ikke har egen radio for kommunikasjon mellom enhetene, og da bruker den samme til å kommunisere mellom mesh-enhetene som med klientene, vil man ved første hopp gjerne få 50% ytelsesreduksjon, og hvis det gjøres et nytt hopp til en tredje mesh-enhet fra mesh-enhet nr 2, er det fort 75%. 

Nå er det noen år siden jeg kjørte med førstegenerasjons Google WiFi, men tror jeg på det beste hadde 250 Mbps ut i fra første enhet. Hvis da enhet nr. 2 stod godt plassert i forhold til nr. 1, ville klienter som var på enhet nr. 2 kanskje maksimalt ha 125 Mbps. Hvis det da videre ble kommunisert til enhet nr 3 fra nr 2 og en klient kommuniserte med enhet 3 ha ~60 Mbps. Videre vil dårlige plasseringer/hindringer, støy osv. ta ned ytelsen ytterligere... 

https://commotionwireless.net/docs/cck/networking/guidelines-for-mesh/

Situasjonen kan her også i teorien bli en litt annen når man har mesh-enheter med f.eks. 4x4-antennekonfigurasjon og bruken av MU-MIMO, der man i teorien ikke nødvendigvis får den samme "halveringen" ved hvert hopp. 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...