Gå til innhold

Intel legger ned Optane-virksomheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skjer videre, hva tar over?

Why Intel killed its Optane memory business

Sitat
Sitat

Effort to create a new tier of memory flopped as rivals offered faster and more open alternatives

… there's actually an alternative to Optane memory on the horizon. It's called compute express link (CXL) and Intel is already heavily invested in the technology. Introduced in 2019, CXL defines a cache-coherent interface for connecting CPUs, memory, accelerators, and other peripherals.

CXL 1.1, which will ship alongside Intel's long-delayed Sapphire Rapids Xeon Scalable and AMD's fourth-gen Eypc Genoa and Bergamo processors later this year, enables memory to be attached directly to the CPU over the PCIe 5.0 link.

Vendors including Samsung and Marvell are already planning memory expansion modules that slot into PCIe like GPU and provide a large pool of additional capacity for memory intensive workloads.

Marvell’s Tanzanite acquisition this spring will allow the vendor to offer Optane-like tiered memory functionality as well.

What's more, because the memory is managed by a CXL controller on the expansion card, older and cheaper DDR4 or even DDR3 modules could be used alongside modern DDR5 DIMMs. In this regard, the CXL-based memory tiering could be superior as it doesn't rely on a specialized memory architecture like 3D XPoint.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg har et par Optane 900p er den raske 4k random read @ QD=1. Jeg får 345MB/s, noe som er ca 4x raskere enn noen m.2 ssder per dags dato. Det som er villt er at Optane 900p er straks 5 år gammel! Lese og skriveytelsen dropper aldri heller som billige m.2 nvme ssder. Håper virkelig det kommer noe fullgodt alternativ til Optane. Samsung prøvde seg ned "Z drive" men feilet. Eneste jeg ville byttet mine Optane 900p med nå er Optane 5800x, som er enda raskere på 4k, pci-4.0 og ENDA dyrere :p RIP legenden Optane :(
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...