Jump to content
trym177

Volvo V70 motor?

Recommended Posts

15 minutes ago, Sydvest said:

Fordi jeg kan. Inntrykket mitt er at det er mye cowboyvirksomhet ute å går i chiptuningverden. Stort jag på å reklamere med mest mulig hestekrefter som aldri oppnås. 

https://www.agderposten.no/bil-og-motor/her-slar-vegvesenet-ned-pa-chiptuning-av-biler-kundene-blir-lurt/

Quote

Hvis slik dokumentasjon ikke er mulig å oppdrive, så må bileier tilbakestille motoren til originalstand hos et godkjent verksted og kunne dokumentere dette når bilen er til kontroll på en av Statens vegvesens trafikkstasjoner, sier Molnes.

Og det kan fort bli dyrt!

Share this post


Link to post
trym177 skrev (På 31.7.2022 den 9.56):

Hei! Aldri før hatt Volvo men har lyst til å kjøpe en eldre bil i best mulig stand. Men ser at det er svært mange versjoner å velge mellom mtp motor. 
Jeg har funnet 2010 modeller med 126hk, 2009 mod med 136hk og noen 1.6 motorer med 109 hk. Jeg ser også en del 2.4 med 163hk. 
 

Jeg ønsker litt futt i bilen og tenker 163hk burde være nok?

Samtidig lurer jeg på, er de franske motorene like bra som Volvos motorer? 
Og dere Volvo-fans, hvilke motorer er egentlig franske og hvilke er svensk? Er det slik at D5 er Volvo og D4 er fransk? 

Prisklassen jeg har søkt på gir meg resultater fra 2002-2005 med mye 2.4 motorer men også 2009-2010 med mindre motorer. 
 

Hva er å anbefale? Jeg ønsker ikke å chippe, ønsker også manuelt gir. 

2.4 med 163 er tilstrekkelig og noe mindre gamp enn det i den bilen ville ikke jeg hatt.

Share this post


Link to post

Jeg var å prøvekjørte en 2.4L V70 med 163hk, automat og AWD. Syntes egentlig ikke det var noe særlig til dynamitt i den motoren. Min Mondis med manuelt gir og 150 diesel hk er absolutt kvikkere.

Share this post


Link to post
Sydvest skrev (3 minutter siden):

Jeg var å prøvekjørte en 2.4L V70 med 163hk, automat og AWD. Syntes egentlig ikke det var noe særlig til dynamitt i den motoren. Min Mondis med manuelt gir og 150 diesel hk er absolutt kvikkere.

Diesel er veldig fullt mulig å daukjøre 🙂 Jeg har prøvekjørt en slik hvor eieren brukte den endel til å trekke vogn med, den var helt kurant. Altså ikke noe rakett, men helt kurant for norske forhold. Rett nok FWD med autolat.

Share this post


Link to post

Det jeg har prøvd av V70 var en ny leiebil i 2014. Aner ikke hvilken motor, men det var diesel og 4-sylindret. Muligens 2-liter og 136hk. Det var ikke veldig  mye futt i den synes jeg, men det funket jo på et vis. Jeg ble ikke særlig imponert. Dog har jeg kjørt en eldre variant med 6-trinns automat, 5-sylindret og 163hk, der synes jeg igrunn motoren var ganske passende til bilen. Den skal visstnok også takle endel tuning, men de jeg kjenner som jobber med elektrodiesel er ganske tydelig på at det meste av slik tuning også sliter mer på både dyser og annen finmekanikk. Så OM man skal ha en maskin som er eller skal tunes, så er det å være klar over at utgiftene kan bli slemme, spesielt om ikke servicenivået samtidig økes, samt at den som kjører er litt bevisst på å ikke rivstarte hele tiden.

Ifølge Wiki er ikke V70 solgt med 1.6 diesel?
https://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Edited by Habla Møberg

Share this post


Link to post
trym177 skrev (9 timer siden):

Det er dette jeg har lest, samme motor men med annen software. Men har også hørt at clutch på 126hk er en annen en clutchen på 163hk. Noen sier man bør oppgradere clutch også mens andre sier det ikke trengs. 

jeg spurte ang trim på min d5 126hk manuell,så var det trygt så lenge man holdt seg under 300hk,men om bilen har gått 400k,så er det kanskje greit og kjøre orginalt,men ble til så jeg ikke chippet den,er utrolig seig den er,fin og dra henger med,men er jo ikke noe racer bil,i hvertfall ikke på hastighet,men greit drag i den uansett

Share this post


Link to post
Hollabaloo skrev (37 minutter siden):

D4162T er 1,6-literen. Testet av TV2 i 2010:

https://www.tv2.no/a/3279801

Ahh, OK. De nevner diverse andre modeller den motoren har blitt brukt i, og utifra spec vil jeg tro dette er PSA sin diesel, altså ikke Renault. Motoren er forsåvidt grei den, men den har ganske høye krav til servicenivå, og iallefall her i Bergen vet jeg at Voldo-verkstedene ikke er observant på å ettertrekke dysefestene på disse, og da går det gærnt etter noen års drift. Oljevolumet er under 4 liter på disse, så oljen MÅ byttes ofte om den skal leve en stund. Samt at det MÅ foretas diverse service som f.eks å sørge for at dysefestene blir tiltrukket med jevne mellomrom. Kjører man bare småkjøring og bytter olje på 30.000 er det helt realistisk at disse raser rundt 100.000KM... Har sett på 2 stk V50 med denne motoren, begge kjørt under 100.000, begge med rast turbo og fullstendig nedkokset innvendig. Samme motor klarer fint 3-400.000KM med greit stell. Noe rakett er det defintivt ikke, men det skulle ikke forundre meg om den kan oppleves mindre dau med 1.6 enn den (trolig) 2-literen som jeg kjørte i 2014, for den imponerte ikke meg akkurat.
Har kjørt en "tunet" 1.6 i en Citroen C5, som jeg vil tippe har noenlunde samme størrelse og vekt. Manuellt giret. Vet ikke hva den skulle gi av HK, men typisk blir de økt fra 109-ish til 130-ish. Den var som forventet litt svak på lave turtall, men når den først kom seg opp mot 2000 og over så var den faktisk helt kurant, også i området 70-100KM/t. Men den manglet altså bunndraget som en diesel bør ha, så det ble litt giring for å finne området den var sprek i. Den gikk forresten enda rimeligere, helt ned i halvliteren på småkjøring, ikke dårlig for en bil på over halvannet tonn. Men som sagt litt svak på lavt, så det ble litt masete.
Vil tro at en 5-sylindret 163hk, evt i tunet versjon, vil være det beste valget på en såpass tung bil som en V70. Fremdeles ingen reserbil, men veldig kurant som hverdagsbil. Fin lyd er det og i den.

Edited by Habla Møberg

Share this post


Link to post
sedsberg skrev (17 timer siden):

Dette er tull, å advare mot tuning, det kan nok gjelde noen biler, blant annet de som fremdeles er innenfor garanti, for all del, og vil ikke anbefale noen å gjøre det, men se på vw fra 2012, og at på den bilen jeg har er det nå byttet egr 4 ganger, er ikke noen annen måte å få bukt med reparasjon på ca 23000 en å programmere ut egr (ikke gjort enda, og vet det ikke er lov) eller å skrote den

Evt selge bilen til en uvitende person, egr varer jo en stund når den er ny, så tviler på at kjøper kan komme tilbake og klage i etterkant 

😑

Edited by Mechablast

Share this post


Link to post

Den jeg har sett på har gått 250.000, chippet til 200Hk og 400 NM. 
Clutch ble byttet i 2017 men til samme som den bilen kom med. Har lest at man bør ha større clutch om man tuner slik, noe som ikke er gjort her. Når bilen har gått såpass lang med chippen tenker jeg det kan være risikabelt mtp clutch. Og ellers også. 

Share this post


Link to post
trym177 skrev (10 minutter siden):

Når bilen har gått såpass lang med chippen tenker jeg det kan være risikabelt mtp clutch. Og ellers også. 

Om bilen har dobbelmasse svinghjul så vil det kunne bli problem, kan bytte til racing clutch/svinghjul evt

Edited by Mechablast

Share this post


Link to post

@trym177: Volvo Car Club Norway har sitt eget forum, kan være en ide å lese seg opp litt der på kjente typefeil og generelt bli litt bedre kjent med disse 2 generasjonene V70 som du vurderer, istedet for å hoppe på det første og beste eksemplaret du finner.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...