Gå til innhold

Ekstra-sekundet skaper kaos verden rundt: Nå vil Google, Microsoft og norsk tidssjef fjerne det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er et vakkert skue - en haug med angivelig flinke folk som sier "evnen til å måle presisjonstid er helt essentiell for oss. DERFOR foreslår vi å slutte å måle tid presist". Spesielt siden problemet helt sikkert oppstod når noen fortalte en utvikler "du vil implementere SKUDDSEKUNDER i datoformatet? Aksepetere 60 i sekundfeltet på to datoer i halvåret? Det er ingen brukere som bryr seg om det, bare ignorer det". Og når det gjelder å gå bort fra det. Vi har nytte av at klokka 12 oppfører seg etter definisjonen dvs. er midt på dagen, ganske enkelt fordi mange av de tingene vi bruker IT systemer til forholder seg til virkeligheten, og da er det viktig å unngå desyncs mellom systemet og virkeligheten.
Lenke til kommentar

Jeg har drevet med programvareutvikling på flere nivåer i 20 år. De eneste gangene tid har vært et problem så har det vært kodefeil. Jeg har ingen forståelse for at klokken er en utfordring uansett hva det gjelder.

Har man behov for eksakt løpt tid bruker man en monotonisk klokkekilde og ikke klokkeslett

Endret av Ulf2
Lenke til kommentar

Løsningen etter min mening må være å la UTC, unix og NTP tid gå monotont i fremtiden. Og heller innføre skuddsekund justering mellom  UTC og lokal tid.

  • Folk flest er i lokal tid, og bryr seg ikke om sekund nøyaktighet. Så om det blir litt slark i konverteringen mellom UTC og lokal tid i en periode inntil alle dingser har oppdaterte biblioteker betyr ikke all verden. Men vi sørger for at lokal tid ikke forskyver seg i forhold til solen over lang tid.
  • Tekniske anvendelser bruker typisk UTC, unix eller NTP tid som fundament. Og det er der det typisk er viktig at tidspunkter er utvetydige og at det er trivielt å regne ut tiden mellom to hendelser.
  • De eneste jeg kan tenke meg som kan bli gretne om UTC begynner å skli mot solen må være astronomer. Men de er ikke mange i den store sammenhengen, og de mest avanserte vil jeg tro uansett må ha mer nøyaktig jordrotasjonreferanse enn sekund-oppløsningen en får fra dagens UTC.

Selv om jeg har drevet med programvareutvikling i 31 år, og aldri har trengt å tenke på skuddsekunder i den sammenheng, så har jeg ikke det minste vanskelig for å forstå at UTC skuddsekunder kan være et helvete i andre typer systemer enn de jeg har jobbet med.

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (12 timer siden):

Løsningen etter min mening må være å la UTC, unix og NTP tid gå monotont i fremtiden. Og heller innføre skuddsekund justering mellom  UTC og lokal tid.

  • Folk flest er i lokal tid, og bryr seg ikke om sekund nøyaktighet. Så om det blir litt slark i den konverteringen i en periode inntil alle dingser har oppdaterte biblioteker betyr ikke all verden. Men vi sørger for at lokaltid ikke forskyver seg i forhold til solen over lang tid.
  • Tekniske anvendelser bruker typisk UTC, unix eller NTP tid. Og det er der det typisk er viktig at tidsstempler er utvetydige og at det er trivielt å regne ut differanse mellom to tidspunkter.
  • De eneste jeg kan tenke meg som kan bli gretne om UTC begynner å skli mot solen må være astronomer. Men de er ikke mange i den store sammenhengen, og de mest avanserte vil jeg tro uansett må ha mer nøyaktig jordrotasjonreferanse enn sekund-oppløsningen en får fra dagens UTC.

For alle som benytter lokal og utc-tid om hverandre i arbeid blir det utrolig tungvindt at forskjellen drifter over tid

Endret av Håvard
Lenke til kommentar
Håvard skrev (2 timer siden):

For alle sol benytter lokal og utc-tid om hverandre i arbeid blir det utrolig tungvindt at forskjellen drifter over tid

Da er det på tide å lære seg å bruke standard biblioteks funksjoner for å gjøre konverteringen. Eventuelt hvis du tenker på direkte menneske-til- menneske kommunikasjon mellom tidssoner, så bør organisasjonen over en håndfull tiår lære seg å bruke GMT eller noe tilsvarende som er referert til skuddsekund justert tid.

Endret av Egil Hjelmeland
Lenke til kommentar
10 hours ago, Egil Hjelmeland said:

Løsningen etter min mening må være å la UTC, unix og NTP tid gå monotont i fremtiden. Og heller innføre skuddsekund justering mellom  UTC og lokal tid.

GPS systemet gjør noe lignende. Det er nå 18 sekunder mellom UTC tid og GPS tid. Satellittene sender en melding som inneholder antall skuddsekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...