Jump to content
Guest deb1e...998

Lyve til Ruter sin kundeservice

Recommended Posts

Guest deb1e...998

Hei.

Jeg lurer på om det er straffbart å lyve til Ruter i forbindelse med en klage på et gebyr.

Jeg går ut ifra at dere gånn innunder paragraf om 'uriktig forklaring' i lovverket? Her står dette:

'

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som skriftlig eller muntlig gir uriktig opplysning til

  1. retten,
  2. notarius publicus, jf. lov 26. april 2002 nr. 12,
  3. offentlig myndighet under forklaringsplikt,
  4. offentlig myndighet når forklaringen er bestemt til å avgi bevis,
  5. EFTA-domstolen, eller
  6. Den internasjonale straffedomstolen.

Straff etter første ledd kommer ikke til anvendelse mot en mistenkt som forklarer seg uriktig om det forhold mistanken mot ham gjelder. Det samme gjelder den som ikke kunne fortelle sannheten uten å utsette seg selv eller noen av sine nærmeste for straff eller fare for vesentlig tap av sosialt omdømme eller vesentlig velferdstap av annen art, med mindre vedkommende hadde plikt til å forklare seg.'

 

Går Ruter sin kundeservice under noen av disse punktene (a-f)?. Jeg var litt usikker.

Er det andre lovparagrafer som kan si at dette er noe straffbart?

I utgangspunktet så tenker jeg selvfølgelig at det ikke er bra å lyve til dem. Det er eventuelt snakk om en løgn som det er usannsynlig at de vil kunne bevise at er løgn.

Anonymous poster hash: deb1e...998

Share this post


Link to post
Guest deb1e...998

*Jeg går ut ifra at dette går innunder paragrafen i lovverket om 'uriktig forklaring'*

Anonymous poster hash: deb1e...998

Share this post


Link to post

Nå svarer jeg ikke på spørsmålet ditt, og uten å vite bakgrunnen din: jeg syns du skal betale det gebyret. Enten har du latt andre betale for transportmiddelet ditt ved å ikke kjøpe billett, eller så har du satt andres liv i fare ved å ikke bruke belte. Ta konsekvensene av valgene dine. 

Share this post


Link to post
Guest deb1e...998

Hei. Takk for svar. Jeg kjøper månedskort regelmessig og det var ikke med vilje at jeg ikke hadde riktig billett. Enkelte dager har jeg hastverk og er stresset fordi jeg er forsinket til en avtale eller lignende og rekker ikke å sjekke om månedskortet har gått ut, hvilket var det som hendte. De viser ikke noe skjønn om man sier at man har vanker med organisering og hukommelse pga en diagnose, om man forklarer situasjonen eller om man viser til at det bare er et par dager siden kortet går ut. Det blir veldig dyrt for meg. Tenkte å si at jeg ikke hadde vært på banen, men kun vært på perrongen for så å ombestemme meg om reisen og gå opp igjen, fordi de stanset meg på stasjonen på toppen av rulletrappen og ikke på selve banen. Jeg hørte noen andre bruke den unnskyldningen. Jeg skal tenke litt på det.

Anonymous poster hash: deb1e...998

Share this post


Link to post

Når de har kontroll på trappene så har de sjekket området først... Ellers ville det ikke gitt noen mening å ha kontroll på trappene.

Share this post


Link to post
Gjest deb1e...998 skrev (15 timer siden):

Går Ruter sin kundeservice under noen av disse punktene (a-f)?.

Nei.

  • Like 1

Share this post


Link to post
15 hours ago, Guest deb1e...998 said:

Hei. Takk for svar. Jeg kjøper månedskort regelmessig og det var ikke med vilje at jeg ikke hadde riktig billett. Enkelte dager har jeg hastverk og er stresset fordi jeg er forsinket til en avtale eller lignende og rekker ikke å sjekke om månedskortet har gått ut, hvilket var det som hendte. De viser ikke noe skjønn om man sier at man har vanker med organisering og hukommelse pga en diagnose, om man forklarer situasjonen eller om man viser til at det bare er et par dager siden kortet går ut. Det blir veldig dyrt for meg. Tenkte å si at jeg ikke hadde vært på banen, men kun vært på perrongen for så å ombestemme meg om reisen og gå opp igjen, fordi de stanset meg på stasjonen på toppen av rulletrappen og ikke på selve banen. Jeg hørte noen andre bruke den unnskyldningen. Jeg skal tenke litt på det.

Anonymous poster hash: deb1e...998

Det hjelper ikke, for når du ser skiltet over når du går i stasjonen så står det kontroll sone eller noe og fra dette punktet må man ha gyldig billett. Dette er gammelt bilde men fra de punktene der kreves billett selv om man går rett over til andre siden.

 

spacer.png

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Jug så mye du vil. Ble du stoppet i kontroll uten gyldig billett er det ingen unnskyldning som hjelper uansett. 

Det eneste jeg kan tenke meg som "gyldig grunn" er om billettsalget var ute av drift (både app og automater) og at kontrollørene av en eller annen grunn ikke hadde fått beskjed om det enda. Det skjer ca. aldri. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...