Gå til innhold

Kan en lader bli for kraftig?


Anbefalte innlegg

Hepp! 

Jeg har nylig gått til innkjøp an en Apple Watch Series 7. Der fulgte det selvfølgelig ikke med selve laderen, så jeg tenkte å gå til innkjøp av en,. Men så begynte jeg å lure litt, når jeg ser man får ladere fra 18W helt til hvertfall 120W. Jeg går ut i fra at jo mere W jo hurtigere lades det som skal lades. Det vere seg mobiltelefon, smartklokke, GoPro kamera, osv. 

Men kan en lader bli FOR kraftig/hurtig? Kan man ødelegge utstyret ved å bruke en slik lader?

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ludvig86 skrev (1 time siden):

Hepp! 

Jeg har nylig gått til innkjøp an en Apple Watch Series 7. Der fulgte det selvfølgelig ikke med selve laderen, så jeg tenkte å gå til innkjøp av en,. Men så begynte jeg å lure litt, når jeg ser man får ladere fra 18W helt til hvertfall 120W. Jeg går ut i fra at jo mere W jo hurtigere lades det som skal lades. Det vere seg mobiltelefon, smartklokke, GoPro kamera, osv. 

Men kan en lader bli FOR kraftig/hurtig? Kan man ødelegge utstyret ved å bruke en slik lader?

Takker for innspill!

Batterier generelt har vel best av å bli ladet langsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den bruker vel bare den strømmen den trenger, den klokken?

Det er mye strøm i stikkontakten også, men man ødelegger ikke ting ved å sette det inn der av den grunn, de bruker bare det de trenger det utstyret... det er heller motsatt, at utstyr kan bli ødelagt hvis de ikke får nok tilgang (men da går jo sikringen).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (7 minutter siden):

Så det spiller egentlig ingen rolle? Man klarer ikke å "ødelegge" det utstyret man bruker det på? 

På moderne utstyr fra kjente merker er det trygt. Produktene 'snakker' sammen og gir ikke mer enn det kan handtere.

Om du bruker en 100w lader på en Samsung Ultra 22 som maks tar 45w lader fortsatt telefonen bare ved 45w.

Endret av Nwader
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nwader skrev (2 minutter siden):

På moderne utstyr fra kjente merker er det trygt. Produktene 'snakker' sammen og gir ikke mer enn det kan handtere.

Om du bruker en 100w lader på en Samsung Ultra 22 som maks tar 45w lader fortsatt telefonen bare ved 45w.

Takk for svar! 

 

Lenke til kommentar

ulike ladestandarer som benytter usb har en sikker default som er typisk 5v 1 amp, eller kanskje mer strøm. det sitter en ladekrets i enheten din som styrer selve ladingen av batteriet, den er mest opptatt av riktig spenning og strøm er på en måte sekundært.

ladestandarer som tillater høyere strøm har gjerne en protokoll som lar enhetene snakke sammen og forhandle om økt kapasitet, økt kapasitet utføre ved å heve spenningen til feks 9v, 18v og høyere iom ledningene ikke er dimensjonert for særlig høy strøm. tenk ohms lov.

Lenke til kommentar

Du kan bruke en av disse:

  • Apple 18W, 20W, 29W, 30W, 61W, 87W, or 96W USB-C Power Adapter
  • A comparable third-party USB-C power adapter that supports USB Power Delivery (USB-PD) of 5W or greater

Det er klokken selv som begrenser strømmen. Så ladingen vil gå like fort så lenge laderen er stor nok.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...