Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil, lading av 12V forbruksbatteri


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en el vare bil, med ganske god rekkevidde, rundt 30-32 mil.

På biler med drivstoff, så blir 12V forbruks batteriet ladet, mens bilen kjører....Hva med el-bil?

Vet at det er en omformer av noe slag, men lader den kun 12v batteriet mens bilen kjører? og hvor fort lades det tro?

 

Kan jeg ha bilen stående stille, men i gang, også blir 12v batteriet ladet? (forstår at jeg mister rekkevidde på det)
Feks hvis jeg skal avgårde et par dager på tur, men ikke har strøm tilgjenglig, og ønsker og bruke en kjøleboks for og kjøle ned drikke/mat, er det bare og plugge inn denne, ha bilen på, i park, også blir 12v batteriet ladet?

dvs jeg tapper ikke ned 12v batteriet mens bilen står stille ? (i park)  Noen som vet? 
tipper at det blir kaldt nok på kvelden/natta, men si at jeg ønsker og drifte en kjøleboks i feks 9-10t pr dag, i feks 3-4 dager.
er det bare og ha bilen på, innimellom da?

Mulig jeg tenker litt overkomplisert, men om man skal på skogstur nå på sommeren, feks 3-4 dager, og det er varmt, hvordan holder man ting kaldt egentlig over tid på dagtid, på en fornuftig måte? feks mat/drikke?  

Vurderte om jeg skulle kjøpe et feks 100ah batteri og lade opp dette på forhånd, men det vil jo ikke vare lenge før er tomt og det blir en dyr løsning...

 

hmmmm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle biler med startbatteri har dynamo som lader startbatteriet.. Med mindre du endrer sikringer slik at 12V uttak også gir ut 12V når bilens tenning er avslått så er det fint lite startbatteriet bruker av strøm når bilen er parkert med spenningen av. Med en kjøleboks tilkoblet 12V som alltid er på så vil du fort risikere at startbatteriet er utladet når du trenger bilen igjen, og selv elbiler trenger startbatteriet til å drifte bilens elektronikk.. Men det kommer ann på kjøleboksen og hvor mye den drar (noen har faktiske varmevekslere og noen er så vidt en vifte som flytter varmluft fra en kjøleribbe, egentlig litt til pynt enn noe annet). Når det er sagt så er kjølebokser (selv bedritne varianter) greit isolert, så dersom du faktisk får kjølt ned innholdet før turen eller under kjøring så kan isolasjonen kjøleboksen gir holde innholdet kaldt i noen dager.

Hvis du er veldig redd for at startbatteriet skal være utladet så er det heldigvis lenge siden boostere/nødstartere var i koffertform, nå finnes de i små pakker med enorm startstyrke. Selv har jeg en NOCO XL 1500A Lithium Jump Starter som får startet selv 7.0L diesel og 4.5L bensinmotorerer dersom startbatteriet er helt flatt..

Edit: Hvor fort dynamoen lader startbatteriet kommer helt ann på hvor moderne bilen er. Moderne biler får programmert inn alder/merke etc på startbatteriet slik at ladeprofil tilpasses batteriets alder etc (dersom bilen ikke blir informert om nytt startbatteri så kan den fort overlade batteriet og du går ifra 10 års levetid til 1-2 års levetid på startbatteriet).

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar
just-_-me skrev (8 timer siden):

Har en el vare bil, med ganske god rekkevidde, rundt 30-32 mil.

På biler med drivstoff, så blir 12V forbruks batteriet ladet, mens bilen kjører....Hva med el-bil?

Vet at det er en omformer av noe slag, men lader den kun 12v batteriet mens bilen kjører? og hvor fort lades det tro?

Dette varierer endel fra merke til merke, og fra biltype til biltype.

Vet at noen elbiler har hatt problemer med at 12V-batteriet lader seg ut. Dette p.g.a. feil bruksmønster i forhold til oppsettet på bilen.

Så her bør du spørre leverandøren av din spesifikke bil, eller finne et merkespesifikt forum for nettopp din biltype.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...