Gå til innhold

Mobil ladestasjon gir 400 km rekkevidde på sol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (13 minutter siden):

Så nettopp en test der el Ford 150 trakk henger. Den kom bare 160km før den var tom. Bensin V8 som trakk en helt lik henger kom ca 3ganger så langt. Tror ikke dette blir en slager. Man må ha god tid. 

Laber batteripakke på den da. Selv min 5 år gamle Tesla X75D (minste batteripakka) klarer mer enn 160km med campingvogn på slep. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Laber batteripakke på den da. Selv min 5 år gamle Tesla X75D (minste batteripakka) klarer mer enn 160km med campingvogn på slep. 

Tror ikke Tesla x har lov å trekke en 3 tonn campinvogn. Tviler på om den hadde kommet lenger enn F150 om du hadde prøvd. Tror de kjørte på motorvei. 

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (57 minutter siden):

Tror ikke Tesla x har lov å trekke en 3 tonn campinvogn. Tviler på om den hadde kommet lenger enn F150 om du hadde prøvd. Tror de kjørte på motorvei. 

 

Nei, 3 tonn går ikke, 2,25 tonn er maks. Men nå betyr vekt på tilhenger ganske lite i forhold til luftmotstand. En campingvogn på 1,3 tonn bruker mer energi enn en varehenger med trekk som frakter f.eks pukk og har en vekt på 2,3 tonn (testet i praksis). Og en båthenger med båt, som veier 800kg, bruker mer energi enn campingvogna igjen. 

En morsom anekdote mhp. luftmotstand: Et tomt tømmertog bruker mer energi på flatmark enn et som er fullastet pga. alle de frittstående stakene som lager enormt med turbulens. 

Og hvem kjører ofte langt med 3 tonn vogn? De enorme vognene der står vel stort sett stille hele sommeren. Typiske kjørevogner veier 1,3 til 1,6 tonn, opp til et par tonn om man gidder å dra med seg så mye. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 29.6.2022 den 1.07):

Nei, 3 tonn går ikke, 2,25 tonn er maks. Men nå betyr vekt på tilhenger ganske lite i forhold til luftmotstand. En campingvogn på 1,3 tonn bruker mer energi enn en varehenger med trekk som frakter f.eks pukk og har en vekt på 2,3 tonn (testet i praksis). Og en båthenger med båt, som veier 800kg, bruker mer energi enn campingvogna igjen. 

En morsom anekdote mhp. luftmotstand: Et tomt tømmertog bruker mer energi på flatmark enn et som er fullastet pga. alle de frittstående stakene som lager enormt med turbulens. 

Og hvem kjører ofte langt med 3 tonn vogn? De enorme vognene der står vel stort sett stille hele sommeren. Typiske kjørevogner veier 1,3 til 1,6 tonn, opp til et par tonn om man gidder å dra med seg så mye. 

Joda, minst tre tonn på låste hjul tur-retur Lindesnes - Vardø uten stopp må man kunne kreve som et minimum! 😜

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...