Gå til innhold

Headset Type: Best


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er nemlig hørselshemmet spesielt på bass og litt på diskant, så ihvertfall bassen må være bra.

 

Derfor lurer jeg på om disse Sennheiserene egentlig er noe for meg? Mener å ha hørt at disse er svak bass på.

 

Har nå Koss Porta Pro. Jeg kjører disse gjennom Abit NF7-S lydkort - Nforce APU og gjennom mitt Creative Megaworks 5.1 550 anlegg.

 

Ønsker å bli "blown-away", og er villig til å betale for det. Evt headamp, noen linker og priser? Jeg kan vel også justere bass og diskant og få "blown-away" lyd med hell på disse?

 

Favorittband: Guns 'n' Roses, Green Day, Metallica, Iron Maiden. Men kan for den del også på en del roligere musikk som Eagles, Bryan Adams, Pink Floyd for den saks skyld. Dette var bare eksempler, jeg må gjøre kort prosess med eksempler her så jeg ikke gremmes over hvem jeg utelater fra listen :green: . Bare for å gi dere en ide. Men jeg går ut ifra at når jeg kjøper så dyre headset egner de seg til all slags musikk, tar jeg feil? Det er ihvertfall det jeg ønsker. Det ultimate headset.

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ultimate "headset" (ordet "headset" betyr hodetelefon med mikrofon forøvrig) finnes IKKE.

 

Som sjefen min så elegant uttrykte det her en dag da vi sammenlignet Portapro og Grado SR 125, hørte på "Dark side of the moon": I begynnelsen av låten var Portapro det beste han hadde hørt m.t.p. bass gjengivelsen, og selve låten var perfekt for hans SR 125. Hans drømmehodetelefon ville da være en miks av Portapro og SR 125 (eller en av de andre modellene i SR serien). Veldig bra uttrykt, vil jeg si, og er enig i det.

 

Du må nok lete svært lenge for å finne den "perfekte hodetelefon", for den eksisterer ikke uansett hvor mye du går opp i pris, særlig med tanke på at ikke 2 mennesker har de presist samme preferansene i lyd.

 

MEN om du synes Portapro ikke leverer nok bass, er det nesten ikke håp for deg! :green: De blåser nesten huet av meg på 20 hakk på min MZ-N510 (MD), mens når jeg koblet Grado SR 125 til den på samme hakket, måtte jeg nesten anstrenge meg for å høre musikken. Litt overdrevet da, men fy fader så tunge de er å drive i forhold til Portapro.

 

Sjekk ut Sony MDR modellene, og Philips skal ha noen med god bass og diskant. Prøvelytt her og der, og ikke bare gå utifra hva andre sier.

Lenke til kommentar

er ikke det at portaproene ikke leverer nok bass, men jeg vil gjerne ha et par som er generelt bedre over hele spekteret. når det gjelder prøvelytting og sånt er jeg ufattelig dårlig til å "huske" og sammenligne flere typer og sette de opp mot hverandre. klarer ikke å bestemme meg på sånt, og er livredd for å kjøpe feil. Vil helst at noen skal fortelle meg hva som er best og gå for de :p

 

Men utifra de preferanser jeg har gitt må det da være mulig å si noe om hvilken modell jeg skal gå for.

 

Har som sagt hørt mye bra om sennheiser, og at MDR ikke er egnet til annet enn tekno (sikkert bare bs sier noen... :) )

 

Jeg vil ha diskusjon :yes:

Lenke til kommentar

Sennheiser HD500.. kvalitet av ytterste klasse! klar ogfin bassgjengivelse, samme gjelder diskant! :) diskanten er nok mye bedre en porta pro headsettet (har prøvd begge deler) riktignok har porta pro litt mer bass, men ikke like klar og fin som senneheiser hd500 sin :) kjøpte sennheiser hd500 for 1100 kr for 1 år siden..

Lenke til kommentar

Kongen av headset = Sennheiser! Markedsførende i Europa, og sikkert i resten av verden også. Sennheiser HD600, som jeg forøvrig har selv, er det sykaste headsetet jeg noensinne har vært borte i ! SINNSYK bass, perfekt diskant, og skyhøy pris :scared: Kommer du over en rel. billig HD600, go for it ! Headsetet har fordelen at det er ganske lett, har deilige "puter", og har utskiftbare kabler! Dermed er altså det standard "ene siden funker ikke lenger" problemet borte! Er en kabel ødelagt, er det bare å kjøpe en ny..

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

Uten å ha hørt så mange forskjellige headsetts inngående kan jeg si dette; Alle hodetelefoner har forskjellige lydsignaturer. Sennheiser er mer rolige enn Grado som er mer frempå - hva som er best spørs helt på hva du foretrekker.

 

Noen mener at Grado sine hodetelefoner er slitsomme å høre på, mens andre mener at Sennheiser er kjedelige.

 

Du må også tenke på hva slags musikk du skal høre på, sennheisere er kanskje ikke de beste til å høre på deathmetal :p

 

Når det gjelder Sony har jeg bare hørt dårlige ting om det meste av MDR serien, utenom v6 (dog du kan neppe sammenligne dem med dyrere hodetelefoner).

 

Jeg tror egentlig ikke du kan få så utrolig bra kvalitet fra Nforce kortet og Creative Megaworks... Skaff deg iallefall en god hodetelefonfortserkerhvis du skal ha dyre og gode hodetelefoner!

 

Hvor mye penger har du til disposisjon? Det finnes nesten ikke grenser for hvor mye penger du kan bruke på hodetelefoner.

Endret av IronWire
Lenke til kommentar

eh, skal ikke ha heaedset til 15k ihvertfall mailman (btw skulle tro de hadde hyret designer for å få de jævligst mulig)

 

Hvor mye jeg vil betale? Jeg betaler det det koster, innen rimelighetens grenser. Må gå noen kraftige runder med meg selv for å legge ut 3k5 ihvertfall. Men så kommer jo headsetamp i tillegg. Hvor mye koster en slik og hvor finner jeg de?

Lenke til kommentar

Det finnes mange forskjellige løsninger når det gjelder fortserkere også. Et billig og bra alternativ skal være å bygge en selv (har aldri loddet en ledning i mitt liv, så det er neppe noe for meg) det finnes guider på hvordan man gjør dette på nettet. Skal du kjøpe en ferdigbygd en kan du jo ta en titt på disse websidene:

 

toddthevinyljunkie.com

Headphone.com

Headsave.com

Lenke til kommentar

Hvor er det blitt av mellomtonen?

 

Eneste folk prater om er bass og diskant... :roll:

 

 

 

Hva er bra bass? Selv har jeg både Portapro og SR125 (og et par Sennheiser i forskjellige prisklasser), så jeg føler at kan bidra med noe her.

 

Portapro har ikke så bra bass, men den har iallefall noe overdreven bass. (OK, den harc meget god lyd for prisklassen.) Litt sånn imponatoreffekt med litt ekstra fylde i nedre del av frekvensspekteret. Jeg er kjempefornøyd med Portapro, men det finnes naturligvis bedre hodetelefoner.

 

SR125 er en totalt sett mye bedre hodetelefon, men det skulle egenlig bare mangle, da den har en prislapp som ligger mellom fire og 5 ganger så høyt som Portapro. Mer nøytral og "riktig", og når bassen først er der, så er den der.

 

En god hodetelefon skal kunne spille all musikk bra, ikke kun kammermusikk, metal eller tekno. SR125 gjør dette (for å ta et eksempel.)

 

Ulempen med Grado generelt er at de har en helt jævlig ledning som er tykk og uhåndterlig, og som blir enda stivere i kulda. Dessuten er det ikke mulig å skifte kabel uten å lodde. Bærekomforten er behagelig de første to timene, deretter begynner det å bli ubehaglig.(Iallefall med mitt øre, og jeg har prøvd alle de forskjellige padsene man kan få.)

 

Fordelen med Sennheiser, er at de har en avtagbar og myk kabel, de er behagelig å bruke i timesvis, fordi de omslutter øret,og ikke ligger utenpå. Vet ikke om noen umiddelbare ulemper akkurat nå.

 

Så kommer spørsmålet om du ønsker noen hodetelefoner som er lukkede eller åpne. Generelt sett kan man si at åpne modeller har en luftigere lyd enn lukkede modeller, men samtidig bråker de mer i omgivelsene og lyder utenifra kommer lettere "inn".

 

Hva slags hodetelefoner du vil ha, kommer helt ann på prisen, om du må ha en lukket type eller om du kan gå for en åpen modell (som er mye vanligere).

 

Husk også på at de aller fleste dyre modeller kommer med 6,3mm plugg som standard, men det finnes unntak.

Endret av C. Alshus
Lenke til kommentar
Har du testet HD600 og synes de er "kjedelige" så har du en SINNSYK sterk trommehinne! :dontgetit:

Hei Dr.X

 

Tror nok du missforstår litt.

 

Alt handler ikke om lydtrykk...

 

En høyttaler kan ha en lydsignatur som gjør at detn er litt aggressiv og ligger litt frempå. Klipsch kan være et eksempel her. Eller den kan være det motsatte, litt tilbaketrukket og bakpå. Dette blir ofte kalt "engelsk lyd", og eksempler her kan være eldre modeller av Kef, muligens B&W, Royd, Castle og diverse andre.

Lenke til kommentar

om du er hørselhemmet ved lave og høye toner, så bør du gå for

noen DJ hodetelefoner. om du er wannabe hørselhemmet så kan du

jo for eksempel gå for Grado. da bytter du ut kraftig lyd mot mer

perfekt lyd. uansett; det er bare DU som kan si hvilket hodetelefoner

som passer deg best. prøv deg frem.

Lenke til kommentar
... sennheisere er kanskje ikke de beste til å høre på deathmetal :p ...

Mine Sennheiser eH2270 fungerer da utmerket på listepopp ala Mayhem, Satyricon, DimmuBorgir, HAM etc. Evnen til å nyansere og differensiere mellom feedback, fuzzpedal og ren skjær overstyring/forvregning er bare helt utsøkt!

 

mvh

KJ

 

PS. For å få en ny mening over tingene anbefalere jeg å ta med lommedischoen lastet opp med Enthrone Darkness Triumphant til DimmuBorgir, Myvatn, Island, en regntung kiip høstdag (alternativt en tilsvarende vårdag før våren vet at den har kommet og før vintern vet at den har mistet grepet), gjerne etter først å ha vært en liten tur innom Reykjalid, Haverarond og Viti for å få svoveldampen rigtig godt inn i neseborene. Skru på full guffe og nyt! PPS. Mens du er på de kanter så dra innom ei platesjappe og ta med deg det du kan finne av HAM.

Lenke til kommentar
Har du testet HD600 og synes de er "kjedelige" så har du en SINNSYK sterk trommehinne!  :dontgetit:

Hei Dr.X

 

Tror nok du missforstår litt.

 

Alt handler ikke om lydtrykk...

 

En høyttaler kan ha en lydsignatur som gjør at detn er litt aggressiv og ligger litt frempå. Klipsch kan være et eksempel her. Eller den kan være det motsatte, litt tilbaketrukket og bakpå. Dette blir ofte kalt "engelsk lyd", og eksempler her kan være eldre modeller av Kef, muligens B&W, Royd, Castle og diverse andre.

jojo, kan så klart tolkes forskjellig.. Det stod faktisk et sted at de er blandet verdens beste, i den klassen av headset! Vel, mer perfekt lyd, mener jeg, kan man ikke få. Jeg bruker et miksebord som forsterker, så jeg kan regle bass/diskant osv manuelt etter musikktype/behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...