Stvgr Skrevet i går, 11:00 Skrevet i går, 11:00 Salvesen. skrev (På 30.10.2025 den 9.29): Tja jeg må si meg uenig. Men det kommer veldig an på situasjonen. Om en bare prøver å grabbe til seg alt en orker og klarer er det ett rødt flagg. Men om en feks er i en situasjon der tilbudet underleverer kandidatens forventninger ser jeg det som helt normalt å prøve å hente inn andre ting for å gjøre begge sider happy. Sist jeg fikk tilbud var det under det jeg hadde gitt som forventning samt dårligere en dagens vilkår ift feks pensjon. Begge var åpne og ærlige rundt dette og vi var begge enig om at jeg kunne fremme noen alternative forslag for å komme nærmere en avtale. Fremmet da en del forslag som ikke var mulig, som spørsmål om oppjustering av pensjon feks. Men også andre forslag som var mulig å ble akseptert som feks inngåelse i årets lønnsoppgjør selv om en startet for sent, en sum penger for å "bygge" hjemmekontoret utover standard leveransen osv. Så, jeg er delvis enig men det kommer an på situasjonen Jepp, enig i dette, og enig i at det kommer an på. Jeg jobber i et lite selskap. Da vi rekrutterte en seniorutvikler som ba om å få matchet pensjonsvilkårene han hadde fra før, imøtekom vi det ved å heve pensjonssatsene for alle, som var noe vi hadde tenkt på uansett. Han ba også om en ekstra ferieuke. Det imøtekom vi ikke, men jeg syntes ikke det var helt urimelig å spørre om, siden han hadde det hos eksisterende arbeidsgiver. Han prøvde bare å få til vilkår som var på lik linje med det han allerede hadde, og vi opplevde ham ikke som grådig. Men han hadde nok ikke kommet langt med disse ønskene om vi var et selskap med tusenvis av ansatte.
iblazeqt Skrevet i går, 20:19 Skrevet i går, 20:19 Gjest 21838...8dd skrev (På 19.10.2025 den 22.51): Synes det er artig å se så mange titler og ulikheter som finnes i IT-bransjen. Selv ser jeg på IT fra min bakgrunn som programmerer. Til nøds nettverk, et spøkefullt spark til den rettningen på ingeniørskolen. Men her snakkes det om "cloud engineer" og "Team-lead integrasjoner". Hva er alt dette? Jeg programmerer og fikler med cloud, nettverk, database, statistikk og integrasjoner. Kanskje system utvikler? Dataingeniør? Men så kommer det plutselig noen med fagbrev og tjener en million mer. Hadde vært artig å få litt mer innblikk i hva som skjuler seg bak alle disse titlene. Anonymous poster hash: 21838...8dd Jeg har tittelen team-lead integrasjoner (sikkert meg du sikter til). Vi jobber med distribuerte mikrotjenester skrevet i Java og .NET som er bygget for den intensjonen om å leve i cloud. Jobber med bla Kafka, og flytter data på tvers av mange systemer i nær realtime. Jobber med både relasjonsdatabaser og dokumentdatabaser. Vi deployer vha CICD pipelines, og vi deployer infrastruktur vha Terraform. Vi bruker opentelemetry og grafanastack til visibilitet og logging. Tjenestene våre kjører i containere (docker). Jeg har ansvar for et team på fem, hvorav en arkitekt, og fire seniorer. Jeg er hands on, og bidrar i kodebasen.
Salvesen. Skrevet i går, 20:41 Skrevet i går, 20:41 iblazeqt skrev (15 minutter siden): Jeg har tittelen team-lead integrasjoner (sikkert meg du sikter til). Vi jobber med distribuerte mikrotjenester skrevet i Java og .NET som er bygget for den intensjonen om å leve i cloud. Jobber med bla Kafka, og flytter data på tvers av mange systemer i nær realtime. Jobber med både relasjonsdatabaser og dokumentdatabaser. Vi deployer vha CICD pipelines, og vi deployer infrastruktur vha Terraform. Vi bruker opentelemetry og grafanastack til visibilitet og logging. Tjenestene våre kjører i containere (docker). Jeg har ansvar for et team på fem, hvorav en arkitekt, og fire seniorer. Jeg er hands on, og bidrar i kodebasen. Jeg har også en slik ‘tulle tittel’ som personen snakker om. Tror kontrakten sier senior manager LCS eller noe slikt. jeg har denne tittelen av to grunner: -ledelse, jeg har bygget opp erfaring rundt ledelse samt tatt kursing innenfor ledelsesutvikling samt fortsatt i ett alumni for ledere for påfyll over tid. Derfor leder jeg to team innenfor hardware og software støtte. -Kunnskap, jeg har over snart 15 år bygget meg opp kunnskap på ett veldig snevert felt slik at jeg er en stor potet i selskapet på dette området og jobber hands on med mye forskjellig teknisk på dette området og er gjerne ‘last line’ før en går til produsenten av dette produktet. for min del er ikke tittel viktig, og det kan ofte føles flåsete å si tittelen ‘høyt’ så jeg forenkler ofte til at jeg driver med teknisk støtte uten å greie ut så mye mer. men ift lønn og karriere muligheter er det faktisk viktig. Om en har ambisjoner om slikt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå