Gå til innhold

Indøk eller Datateknologi på NTNU?


Anbefalte innlegg

At indøkere ikke blir helt "rene" siv.inger gjør at jeg får sansen for "ingeniørvitenskap og ikt" i stedet. Nå vet jeg ikke helt hvordan disse studentene foretrekkes fremfor indøkere, men i likhet med indøk har man et "sammensatt" studie av ingeniørfag og data, der indøk har teknologiledelse og økonomi. 

På i&ikt har man datatek kombinert med et  valgfritt ingeniørfag. Har troen på at dette blir mer lærerikt enn å sitte og lese på tørre økonomi-emner. 

Endret av Anonym.2002
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke veldig kjent med det studiet selv, men etter å ha sett på emneplanen er nok det veldig mye mer teknisk rettet ja. Siden du kombinerer data med en ingeniørretning får du også mer matte og fysikkfokus enn det du ville gjort på datateknologi eller indøk data. Det ser ut som det er mange valgfag etter de første par årene, så da får man rettet seg inn mot det du har mest interesse for. Du kan også få en smakebit på økonomifag gjennom komplementær-emner om det er ønskelig. 

Kan ikke uttale meg om hvor attraktive studiene er opp mot hverandre, men sist jeg sjekket undersøkelser fra både datateknologi og indøk så hadde vel over 95% (av de som svarte) fått tilbud om jobb før graden var ferdig. Kanskje er det lignende undersøkelse for I&IKT fra deres linjeforening https://hybrida.no

Lenke til kommentar
Plonky skrev (På 27.6.2022 den 10.29):

Grunnen til at folk hater indøk er at enkelte studenter har opp igjen årene likt å poengtere at indøkere kommer til å bli sjefene til resten av de som studerer på Gløs.

Mulig det. Ind øk er vel fundamentalt forskjellig fra andre siv ing studier ved at det står med et bein i økonomi-land og er adskillig bredere (?). Ved et studiested som fokuserer mye på dybdekunnskap og spissing så er det ikke så rart om ind øk blir et sort får.

Til trådstarter så vil jeg anbefale å fokusere på hvordan du kan ha det gøy på jobb og hva du kan bli god til. Valget du tar vil potensielt påvirke tungt hva du skal bruke store deler av det våkne livet ditt på i de neste 40 åra. Ikke velg feil fordi du vil ha status, litt mer lønn, litt mer prestisje eller fordi gode karakterer «tvinger» deg til å gå på det studiet som har høyest opptakskrav.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...