Gå til innhold

Indøk eller Datateknologi på NTNU?


Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på hvilken av disse utdanningene som er best på NTNU. Har hørt at indøk er en ettertraktet utdanning som gir bra lønn og ganske gode jobbmuligheter. På den andre siden har jeg også hørt at studiet har en tendens til å tiltrekke seg snobbete folk, som nødvendigvis ikke lager det aller beste stemningen, skal man ta studiemiljøet i betraktning. 

Jeg er også veldig interessert i datateknologi og tror dette er noe jeg kommer til å trives med. Data har stabile fremtidige jobber, og omtrent like god lønn som indøk, skal vi tro NTNUs kandidatundersøkelse. Her virker det som man får mer spisskompetanse, men mindre økonomi-emner. Betyr dette at en indøk student lettere får jobb enn data? Er det i så fall flere datastudenter som lager eget startup firma enn indøk-studenter? 

Så hvilket studie bør jeg velge? Begge studiene har gode jobbmuligheter og god lønn. Hvis jeg velger indøk, kommer jeg uansett til å velge data-retningen. Vil vinningen gå opp i spinningen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Den "beste" utdanningen er vel å gå for den som interesserer deg mest. Anbefaler å sjekke ut studieplanene for å få et inntrykk av hva du har i vente når gjelder emner.

Har hørt fra andre at mange siving studenter misliker de som går indøk. Om dette stemmer vet jeg ikke. Kanskje fordi de hadde høyt snitt fra videregående, og dermed ble det naturlig å søke indøk (litt på samme måte som medisinstudenter som egentlig ikke er interessert i faget).

Lenke til kommentar

Kjenner en som går energi og miljø på gløs, og kan relatere til at indøk-studenter kan bli mislikt av andre fordi de er så "høye" på seg selv - de vet de gode studenter med ekstremt god lønn etter studiet. Data kan jo oppnå samme lønn, men har som sagt kanskje ikke like "gode" muligheter. (Nå skal det sies at mulighetene er ganske gode på begge studiene). 

Skal jeg komme inn på indøk må jeg muligens rette på noen fag på vitnemålet. Er det vært prisen? Føler at mange kan ende opp med samme jobb uansett om man har gått indøk data eller datateknologi. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Anonym.2002 said:

Kjenner en som går energi og miljø på gløs, og kan relatere til at indøk-studenter kan bli mislikt av andre fordi de er så "høye" på seg selv - de vet de gode studenter med ekstremt god lønn etter studiet. Data kan jo oppnå samme lønn, men har som sagt kanskje ikke like "gode" muligheter. (Nå skal det sies at mulighetene er ganske gode på begge studiene). 

Skal jeg komme inn på indøk må jeg muligens rette på noen fag på vitnemålet. Er det vært prisen? Føler at mange kan ende opp med samme jobb uansett om man har gått indøk data eller datateknologi. 

Ta opp fag for å komme inn på indøk høres ut som sløsing av tid ved mindre du har en veldig stor drøm om å bli mellomleder med en gang du er utdannet. Det er allerede mangel på IT-ingeniører i Norge og det kommer bare til å bli verre, så godt betalt jobb får du uansett. 

Det finnes linjer som har bedre studenter og får bedre betalt enn indøk. Grunnen til at folk hater indøk er at enkelte studenter har opp igjen årene likt å poengtere at indøkere kommer til å bli sjefene til resten av de som studerer på Gløs. Etter min oppfatning er dette mer eller mindre useriøs erting som hovedsakelig skjer i fadderperioden.

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (12 timer siden):

Kjenner en som går energi og miljø på gløs, og kan relatere til at indøk-studenter kan bli mislikt av andre fordi de er så "høye" på seg selv - de vet de gode studenter med ekstremt god lønn etter studiet. Data kan jo oppnå samme lønn, men har som sagt kanskje ikke like "gode" muligheter. (Nå skal det sies at mulighetene er ganske gode på begge studiene). 

Skal jeg komme inn på indøk må jeg muligens rette på noen fag på vitnemålet. Er det vært prisen? Føler at mange kan ende opp med samme jobb uansett om man har gått indøk data eller datateknologi. 

Er du bestemt for å gå for databransjen ville jeg valgt et rent data studie som datateknologi (eller dataingeniør + evt. 2-årig master) eller informatikk. Du kommer garantert ikke til å få mye bruk for indøk emner som samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi i en utvikler jobb. Med mindre du er ute etter en slags potet-stilling som ikke er særlig teknisk rettet.

Endret av Trewq
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med alderspoeng får jeg et ganske høyt snitt fra før av, så har mulighet til å komme inn på omtrent alle siv.ing linjene på Gløs. Har egentlig ikke et stort ønske om å bli leder, men ønsker meg en stabil jobb med god lønn og gode muligheter til utvikling. Ikke at indøk er det naturlig valget her, men det er vel en av de linjene som har best lønn etter endt studie. Hvilke linjer får isåfall bedre betalt enn indøk? 

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (26 minutter siden):

Med alderspoeng får jeg et ganske høyt snitt fra før av, så har mulighet til å komme inn på omtrent alle siv.ing linjene på Gløs. Har egentlig ikke et stort ønske om å bli leder, men ønsker meg en stabil jobb med god lønn og gode muligheter til utvikling. Ikke at indøk er det naturlig valget her, men det er vel en av de linjene som har best lønn etter endt studie. Hvilke linjer får isåfall bedre betalt enn indøk? 

Er lønn eneste vurderingskriterie? Om du vil maksimere profitt så burde du ta 3-årig informatikk-grad. Du sparer 2år med tapt inntekt og studielån, og du får deg _garantert_ en god jobb med en bra lønn. Det er også 90SP valgemner, så du kan ta noen økonomifag dersom du ønsker det. 

Lenke til kommentar
Anonym.2002 skrev (11 timer siden):

Liker ingeniøremner bedre enn tørre økonomifag. Matematikk fremfor samfunnsfag, men ikke i like stor grad at jeg bør gå fysmat på gløs. Har også vurdert tekniske geofag, da det er litt annet enn bare ren matte

Da kjører du datateknologi/CS. Ville ikke tenkt så mye på lønn. Det kommer helt an på hvor du sikter. Kan sitte på et bakrom og skru på laptoper med en lønn på 300-400k, eller du kan reise til Silicone Valley og tjene 2-5 mill (med bonuser) som utvikler i de største selskapene. Du kommer aldri til å bli styrtrik i Norge som ansatt i en 08-16 jobb. Jeg har hatt et par økonomi emner på datastudier, og har aldri fått bruk for de. Det fine med data er at jobben er ganske fleksibel mtp. arbeidstider og arbeidssted (lett å jobbe hjemmefra). Kan jobbe frilans (f.eks. webutvikling) hvis du ønsker også.

Men jeg kan anbefale å gå for rene datastudier som informatikk, dataingeniør, og datateknologi. Det er en blanding av matematikk og data (+ litt fysikk på de to sistnevnte) som gir deg et solid grunnlag for fremtidig jobb. De er "tried and tested". Unngå nye studier.

Endret av Trewq
Lenke til kommentar

Hva synes dere om ingeniørvitenskap og ikt på gløs? Har fått sansen for denne linjen i det siste, da man har et valgfritt fagfelt kombinert med data. Har lyst til å velge spesialisering innen marin teknikk, og kanskje jobbe med shipping. Noen som har gått her/ kan si noe om denne linjen?

Lenke til kommentar

Fra en som byttet fra INDØK til datateknologi så handler det om interesse. Ja, det er mye likt om man velger data som teknologiretning, men man må hele tiden ta diverse organisasjons-/ledelse- og økonomifag. Økonomifagene kan være nyttige, mens andre framstår som mer svada (eks. HR), men er sikkert nyttig for å kunne brife med diverse terminologi. Valget for meg ble da å bytte til datateknologi da jeg ikke ønsket å spesialisere meg innenfor en økonomisk retning, men heller innen data. For fordypningsprosjekt + masteroppgave tror jeg også det er vanligst med en økonomisk tilnærming for Indøk, da de to siste årene er mer rettet mot dette. På faglig nivå vil du med Indøk sannsynligvis ligge bak en med master i økonomi, og en med master i teknologi, altså blir du ikke spesialist i noe, avhengig av hvor mye egeninnsats du har utenom studiet. 

Angående studiemiljø så tror jeg ikke Indøk er noe spesielt verre enn andre. Det er nok en grei brøkdel som velger studiet pga det høye snittet fordi de har gjort det bra på videregående, og du får kanskje flere som har en bakenforliggende interesse på datateknologi. 

Forøvrig vil jeg tro at en med grad innen indøk kan få de fleste jobber som en med grad innen datateknologi, men gjerne ikke omvendt. 

For det rent økonomiske er det nok som andre sier gjerne mer lønnsomt å ta en bachelor for å unngå to år med studielån og tapt inntekt. Master kan du jo evt ta senere om det skulle være av interesse. 

Endret av Nilsido
Lenke til kommentar

Takk for nyttig svar! Hva synes du om studiemiljøet på indøk vs studiemiljøet på data? Er studiemiljøet på indøk så "klysete" og overfladisk som enklete skal ha det til? 

Hvis jeg skal gå indøk må jeg ta opp noen fag. Er det verdt det? Datatek kan jo ende opp med samme jobb som indøk.

Lenke til kommentar

Hvis du vil jobbe med teknologi vil jeg ikke si at indøk er verdt det da du drar lite nytte av en del fag. Om du vil jobbe med økonomi og mer ledelsesoppgaver eller prosjektstyring er kanskje indøk mer relevant som nyutdannet, men det trenger ikke nødvendigvis å bety at det er særlig bedre lønn. Jeg ville i hvert fall ikke basert valget mitt på hvilket studie som har høyest snitt, det sier bare noe om populariteten til studiet i forhold til antall tilgjengelige plasser. Igjen, det handler om hva du interesserer deg for. God lønn kan du få fra begge studier, og for veldig god lønn må du jobbe hardt uavhengig av hva du studerer. 

Klassemiljø vil nok variere basert på årskull, men generelt fikk jeg ikke noe dårlig inntrykk. Det er mange forskjellige personligheter som studerer indøk, hvorav noen nok er mer av den klysete typen, men opplevde aldri noe direkte negativt selv.  Når det er sagt finner man nok flere "nerder" på f. eks datateknologi, men det er generelt veldig oppegående og greie folk på de fleste siving. studier på NTNU, hvorav noen er mer strebere mens andre tar det litt mer som det kommer. Det er generelt høyt snitt, så man sitter gjerne igjen med en del mennesker som er ganske like. Tror stereotypen til indøk kommer blant annet fra at studiet er litt annerledes enn de andre siving. studiene med tanke på at det blander to fagfelt og ikke er ren teknologi. Noen mener at man hverken blir skikkelig sivilingeniør eller siviløkonom ved å studere indøk, så rent fagmessig har det kanskje ikke den samme prestisjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har holdt en del på med rekruttering av studenter fra NTNU til en utvikler-jobb som konsulent. 

Det har ikke noe å si hvilket studie du tar, stort sett - om du har kunnskapen og hodet så får du jobb uansett. De fleste firma jobber mest mot linjeforeningene til informatikk og til data/kommunikasjonsteknologi, så som indøk-student må du kanskje gjøre litt mer for å søke opp mulighetene.

Det generelle inntrykket er at indøk har veldig flinke studenter - av de derfra som søker jobber som utviklere, så er det interessante kandidater ett år tidligere enn andre studenter. Det vil ikke si at de lærer mer fra studiet, men at de vi har møtt derfra som søker seg mot utvikling har vært veldig engasjerte studenter som gjerne har gjort mye på si de kan vise til - laget en app, prosjekt, sommerjobber osv.

Det har også endt opp med at vi vegrer oss for å ansette folk fra indøk i sommerjobb for utvikling, da flere enn vanlig takker nei til tilbud om fast jobb i ettertid da de heller ønsker å gå mer mot entreprenør-muligheter eller økonomi.

Jeg kan ikke si noe om muligheter for andre typer jobb, men om du ønsker en jobb innen utvikling / konsulent, så kommer dette godt med om du ønsker å være toppkandidat hos de beste konsulenthusene:

- bruk tid på linjeforeningene. Det å være med i styrer her ser bra ut og gir deg gode kunnskaper om organsisering, være sosial, kunne kommunisere godt osv. Obs at de ikke hjelper å bare være sosial og spise pizza og drikke i festkomiteen mens karakterene stuper - du må vise at du har fått gjort mye i foreningen samtidig som karakterene likevel er gode.

- gjør ting på egenhånd. Ha et Github-repo med noen prosjekt du har laget selv eller vært mye delaktig i, som du kan vise frem og demonstrere. Det hjelper ikke å forke noe og gjøre en liten commit selv.

- tidligere, relevante jobber 

Toppkarakterer er ikke det viktigste, men «hull» i karakterene må kunne forklares (du var leder for X / Y det semesteret etc). Sosiale egenskaper og kommunikasjon er også veldig viktig som konsulent. Det er ikke noen ulempe med toppkarakterer i seg selv, men du får ikke toppjobben som konsulent med karakterene alene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...