Gå til innhold

TØI-sjef: – Hvorfor diskuterer vi Fornebubanen 15-20 år etter at den burde vært på plass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det virkelig er dryppene som er viktige, kan de jo bare beholde de og så droppe motorvei-utbyggingen. Men det er nok ikke dryppene som er viktige. Det er den håpløse drømmen man alltid knuger på, å kjøre egen bil til jobb uten kø. Det vil ikke skje denne gang heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordeling av politisk makt og økonomiske midlar gjer at det går sakte. Hadde dette vært klart definert som oppgåve for kommune eller fylke og dei også hadde økonomi til å stå for utbygginga så hadde det vært gjennomført. Problemet er at staten sitter på pengesekken til bygging av komunal og fylkesveg. (Sjølv om vegen er "Riksveg" eller "Europaveg" på kartet.)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Her tar han vel tyren ved hornene! For politikerne burde det holde å bestemme om man skal dekke transportbehovet eller ikke. Så burde det være opp til uavhengige fagfolk å komme med alternativene, med pro og con. "Arkitektkonkuranse, mao. Investeringer i innfrastruktur er dyrt, og verdien øker langt mer enn renteutgiftene. Om det bygges kvalitet, vel og merke.

Problemet er som kommentatoren sier, politiske nivåer lager hakkemat av enhver helhetstenknig slik at beslutninger faktisk blir både umulig å ta og de beslutninger som blir tatt er basert på uferdig prosjektering med uforutsigbar kostnad som konsekvens.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9UAHR1KO skrev (På 13.6.2022 den 5.00):

TU: Saken er ikke merket som ekstra-sak. Hvorfor er den det likevel da? Feiltakelse?

TØI-sjefen skal få noen enkle svar:

- Fordi det ikke er vedtatt byggestopp på Fornebu, så har man skapt et kjempeproblem, for å fremtvinge at det må løeses

- Fordi alternativer og supplementer ikke har vært utredet skikkelig

- Fordi den opprinnelige prislappen var åpenbart fiktiv for å få vedtatt en utbygging på feil premisser.

- Nå når de virkelige premissene blir avslørt så har prislappen mangedoblet seg og en samfunnsøkonomisk analyse hadde neppe tålt en sammenligning mot andre samferdselsprosjekter i landet

- Fordi fordelingspolitikk handler om fordeling, ikke om maksimal konsentrasjon av overhvelmende beløp på en knøttliten bydel i en av landets mange byer. Det står mange andre viktige og prekære prosjekter på vent i resten av landet på grunn av de enorme midlene som bindes opp i en liten blindvei i Oslo.

- Fordi offentlige midler ser ut til å være oppbevart i en kasse med et bunnløst hull som sentrale politikere nekter å lappe, av prestisjegrunner

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...