Gå til innhold

Anbefaling av stavmikser (til suppe og krem)?


Anbefalte innlegg

I jungelen blant stavmiksere ser jeg etter en som er laget i stål -iallefall skaftet som går nedi det man visper, og kan brukes både til å knuse grønnsaker osv. i varme supper samt visping av krem (trenger man forresten et egen spesialdel som man kobler på, eller kan kniven på enden vispe krem i tillegg til å knuse ting?).

Den må være av god kvalitet (til hjemmebruk) men ikke dyrere enn nødvendig.
Hva anbefaler dere og har erfaringer med?

PS: jeg fant denne fra Müeller og den ser ut til å ha en visp som ikke er laget av plast som vanlig, men det ser ikke ut som den selges i Norge:
spacer.png

(bilde hentet fra Müeller Austria)

....... ellers har jeg fått med meg at Sveitsiske Bamix skal være bra (koster mer enn andre merker, men kanskje verdt det?). Er det noen her som kjenner til det merket?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.komplett.no/product/894250/hjem-fritid/kjoekkenapparater/stav-og-haandmiksere/bosch-clevermixx-stavmikser

Også hipster-utgaven til Bamix er på salg:
https://www.komplett.no/product/1197751/hjem-fritid/kjoekkenapparater/stav-og-haandmiksere/bamix-simly-healthy-200w-stavmikser-sort

Men fra Bosch sin 600W til Bamix sine på 200W (og nede i 140W?) hmmm..

nah... Bosch er bra saker! Billig er den også. 

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Jeg kjøpte faktisk en Bamix i går, etter å ha kikket på flere Youtube videoer samt lest tester som fortalte meg at Bamix er i sin helt egne kategori i teknikk, slitesterke og brukt av profesjonelle. De er også laget i Sveits og ikke Kina som det meste i disse dager.
Jeg kjøpte en 200W modell lignende den du lenket til, hos Kitchn for kr. 1590,-.

spacer.png

(bilde hentet fra Bamix)


Jeg har bare såvidt rukket å bruke den, men så langt er jeg kjempefornøyd!
Jeg ble veldig overrasket da jeg faktisk greide å piske krem med den midterste runde og flate metalldingsen nederst på bildet ovenfor! Hvem skulle ha trodd at denne fungerer som en visp!?!
Jeg endte opp med å nesten vispe fløten til smør ettersom det gikk så fort, men det er nok bare en liten tilvenningssak at den er så mye kraftigere enn den vanlige kjøkkenmikseren med doble tradisjonelle visper jeg har brukt i åresvis 😉

Jeg har ikke noe særlig erfaring og sammenligningsgrunnlag med andre stavmiksere, men jeg kan absolutt anbefale denne! De finnes også i svakere (færre Watt) versjoner, men tror denne som er "middels kraftig" ble et bedre valg, og da en komplett pakke med de viktigste tingene man trenger for å ha en mini-kjøkkenmaskin.
200W virker å være mer enn nok, og ut fra det jeg har forstått har de en motor og teknikk som skal være veldig effektiv, så da er det ikke sikkert de andre merkene som har 1000W og lignende er noe kraftigere. Som sagt, jeg har ingen tidligere erfaring med stavmiksere, men det er dette jeg har hørt.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det har nå gått noen måneder og jeg har rukket å bruke den en del ganger... jeg må bare si at den virker å fungere veldig bra og jeg er fortsatt kjempefornøyd. Jeg har bare brukt 2 av de tre "verktøyene" (de to til venstre av de tre som er avbildet i forrige melding) -den med mange små hull i seg har jeg ikke helt forstått nytten av.
Det er den helt til venstre i bildet jeg bruker mest, for å mose ting. Den i midten har jeg bare brukt til å vispe krem med.

Stavmikseren har vært veldig fin å bruke til å mose opp supper (så langt blomkål eller gulrøtter) der jeg bare har most innholdet direkte i gryta der dette har kokt (jeg har slått av komfyrplata foreløpig mens jeg har drevet på slik at det ikke bobler og koker samtidig), noe som har spart meg ekstra arbeid med å flytte over til en annen gryte eller vente til det hele er nedkjølt (fantastisk bra at "skaftet" på stavmikseren er laget av stål og ikke plastikk som jeg er skeptisk til å bruke i varm væske da det kan avgi ulike giftstoffer i maten).

Ved å vende stavmikseren litt på siden så får den også mer tak på det man skal mose, og den kraftige motoren skaper et sug som skaper en "tornado" i gryta! Dette er mye mer effektivt enn å bare holde den rett opp og ned. Å presse overfra og ned mot en stor bit av grønnsaken man skal mose er derimot effektivt for å få det i mindre deler.
En erfaren kokk vil nok ha enda mer erfaring til å utnytte denne enn meg, med ulike teknikker.

Apropos proffe kokker har jeg kommet i kontakt med flere slike som bekrefter at Bamix er svært bra og brukes mye i det profesjonelle miljøet. Da er det nok mer enn bra nok for mitt hjemmebruk! 👍

 

Endret av minimax
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...