Gå til innhold

Må jeg ha YSK - Egen bedrift


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg driver mitt eget firma, og holder på med førerkort for lastebil med tilhenger. 

Jeg skal potensielt leie en lastebil til bruk i firma mitt, men jeg skjønner ikke om jeg MÅ ha YSK grunnkurs for dette bruket. Jeg skal ta YSK uansett, men det tar tid, koster penger og jeg må holde virksomheten i gang fram til jeg er ferdig med det en gang til høsten. 

Jeg skal ikke leie meg selv ut som sjåfør på andres kjøretøy, eller drive med transport mot vederlag, dette vet jeg at jeg må ha YSK for. 

Jeg skal kun transportere maskiner og materialer til mine egne prosjekter og oppdrag. Jeg skal altså ikke transportere noe mot vederlag, og skjønner det slik at jeg i dette tilfellet ikke trenger YSK. 

Et eksempel: Jeg disponerer en lastebil, skal transportere byggevarer, en gravemaskin, noen små maskiner og kanskje noen sekker med sand, stein el. Jeg henter dette hos distributør og kjører det til kunden. Hos kunden er det jeg som losser alt av, og det er jeg som bruker alle maskinene og materialene til å bygge eller utforme på deres bestilling. Til slutt frakter jeg evt. overskuddsmaterialer tilbake til distributør eller egne lokaler. 

Kan det jeg har kommet fram til her stemme? 

Jeg forsøkte å snakke med en kjøreskole, men traff ikke på riktig person der, så jeg fikk foreløpig ikke et godt svar. Skal prøve igjen, og også kontakte vegvesenet siden de er "riktig myndighet". 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ved transport av maskiner til eget bruk kunne du sluppet unna, men med en gang du tar betalt så skal du ha dette kurset, og det medfølgende som alle hater.

Vi driver med noe lignenede, og klarte å holde oss under radaren lenge, men til slutt så ble vi tvunget til å ta kurset.

Lenke til kommentar
Naresa skrev (På 14.6.2022 den 14.20):

Om du får betaling fra denne kunden så frakter du jo mot vederlag. Også om det er egne verktøy/maskiner som trengs for å utføre en jobb. 

Nei. Nå har jeg lest alt som er å lese om dette, og har skummet en del forskrifter og prøvd å sette meg inn i det. Vegvesenet er litt utydelige eller åpne for tolkning om du vil: https://www.vegvesen.no/forerkort/yrkessjafor/yrkessjafor/

Sitat

Hvis hovedformålet med transporten er transporten i seg selv, er du underlagt kravet selv om transporten kun utgjør en liten del av dine arbeidsoppgaver/fritid

La oss si at jeg skal lage en parkeringsplass hos noen: Jeg har en lastebil jeg kjører til jobben, med meg har jeg en gravemaskin, verktøy og et lass med grus som toppdekke til parkeringsplassen. Kunden betaler for en parkeringsplass, og dette er altså ikke transport mot vederlag. Med mindre..: Kunden kun bestiller et lass grus som skal tømmes i innkjørselen, eller jeg kun transporterer verktøyene og utstyret til jobben hvor noen andre utfører arbeidet og jeg har min jobb som "fører" av lastebilen. 

Denne tolkningen støttes også helt spesifikt i yrkessjåførforskriften:
 

Sitat

§ 1.Virkeområde - Forskriften gjelder ikke for fører av kjøretøy:

e.    som benyttes til frakt av materiell, maskiner, verktøy eller utstyr som er nødvendig for utøvelse av et yrke, forutsatt at det å føre kjøretøyet ikke er førerens hovedaktivitet

og interessant nok finnes også dette unntaket:

Sitat

i.    som benyttes til godstransport i førerens egen virksomhet, dersom Statens vegvesen anser at transporten ikke vil få negativ innvirkning på trafikksikkerheten. Transporten må være sporadisk, foregå i landlige omgivelser, og ikke tilbys andre. Godkjenning kan gis etter dokumentert søknad.

Det siste tolker jeg som f.eks. å transportere virksomhetens varebeholdning fra en lokasjon til en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...