Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Mondeo 2009 - Drivaksel datt av...


Anbefalte innlegg

Mårn igjen.

Jeg driver å skal bytte hjullager venstre fremme da denne var slitt. Ytre driv knute satt veldig hardt fast i lagret da jeg skulle få den ut og jeg klarte da å nappe ut hele drivakselen. Det er altså indre drivakselmansjetten som løsnet, og ikke den helt innerste dingsebomsen som går inn i girkassen.

Dette var jo fryktelig morsomt og nytt for meg. Så jeg lurte da på om det er nødvendig å etterfylle girolje, for det var veldig lite som rant ut da mansjetten løsnet. Når jeg får drivakselmansjetten på plass igjen, fyller denne seg selv med girolje fra girkassen, eller er denne forhåndsfylt fra den var ny? 

Takk, igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ser jeg ikke helt for meg nøyaktig hvordan det ser ut til deg, og jeg er på ingen måte mekaniker, men mansjetter er som regel for å beskytte mekaniske deler innenfor og normalt smører man inn mekanikken med grease og så dæsjer man kanskje en klatt inne i mansjetten og setter det sammen. Jeg ser ikke for meg at det skulle flyte olje fra girkassen i en mansjett. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (10 minutter siden):

Nå ser jeg ikke helt for meg nøyaktig hvordan det ser ut til deg, og jeg er på ingen måte mekaniker, men mansjetter er som regel for å beskytte mekaniske deler innenfor og normalt smører man inn mekanikken med grease og så dæsjer man kanskje en klatt inne i mansjetten og setter det sammen. Jeg ser ikke for meg at det skulle flyte olje fra girkassen i en mansjett. 

Høres jo logisk ut det. Det er kanskje når man bytter hele akslingen, inkludert den innerste delen som gjør at det blir ett hull rett inn i girgassen man trenger å bekymre seg for olje. Det var uansett flytende olje som rant ut, og denne var grå og så sliten ut, så jeg tenkte kanskje det var girolje.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, MrNoGo said:

Høres jo logisk ut det. Det er kanskje når man bytter hele akslingen, inkludert den innerste delen som gjør at det blir ett hull rett inn i girgassen man trenger å bekymre seg for olje. Det var uansett flytende olje som rant ut, og denne var grå og så sliten ut, så jeg tenkte kanskje det var girolje.

Er nok bare olje etter fettet har begynt å skille seg. Hvis ytre delen fremdeles står i girkassa så har det ikke lekt olje ut.

Mansjetten må fylles med fett igjen og festes skikkelig med mansjettband. Sjekk også at du ikke har mista noen av lagrene på enden av akslingen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Er nok bare olje etter fettet har begynt å skille seg. Hvis ytre delen fremdeles står i girkassa så har det ikke lekt olje ut.

Mansjetten må fylles med fett igjen og festes skikkelig med mansjettband. Sjekk også at du ikke har mista noen av lagrene på enden av akslingen.

Det er nok jeg som overtenker litt for mye. Den indre delen sitter godt fast ja, og jeg har ikke sett det renne ut noe andre steder heller. Lagrene sitter også på. 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
MrNoGo skrev (1 time siden):

Mårn igjen.

Jeg driver å skal bytte hjullager venstre fremme da denne var slitt. Ytre driv knute satt veldig hardt fast i lagret da jeg skulle få den ut og jeg klarte da å nappe ut hele drivakselen. Det er altså indre drivakselmansjetten som løsnet, og ikke den helt innerste dingsebomsen som går inn i girkassen.

Dette var jo fryktelig morsomt og nytt for meg. Så jeg lurte da på om det er nødvendig å etterfylle girolje, for det var veldig lite som rant ut da mansjetten løsnet. Når jeg får drivakselmansjetten på plass igjen, fyller denne seg selv med girolje fra girkassen, eller er denne forhåndsfylt fra den var ny? 

Takk, igjen.

Hvor nøyaktig var det at det gikk fra hverandre?

image.thumb.png.7113f7ca21e0e0d1229a449e619c3a44.png
(eksempelbilde)


1 — er delen (akslingen) som går inn i girkassen. Usikker men tipper at det ikke er direkte åpning (i hullet den går inn i) til oljen i girkassen og at det å ta den ut sannsynligvis ikke påvirker oljenivået i  girkassen.

2 — er den indre drivakselmansjetten med drivknute innenfor. Her skal det være pakket fullt med drivknutefett og tett. Hvis denne mansjetten har løsnet må du sørge for at det godt med fett (rens ut alt det gamle og fyll på nytt) og at båndene som holder mansjetten på plass sitter ordentlig. Hvis ikke, går det ikke mange kilometerne før hele drivknuten må skiftes.


Ville ha vurdert å kjøpe ny mansjett (og festeringer), eventuelt begge drivknutene med tilhørende mansjetter siden du likevel har det fra hverandre, alternativt komplett drivaksel (ser ut til å koste i underkant av 2000,- hos eks. Skruvat.no). Pass også på at du strammer med riktig moment (Nm) når du skrur ting sammen igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
NoBo skrev (På 26.5.2022 den 19.54):

Hvor nøyaktig var det at det gikk fra hverandre?

image.thumb.png.7113f7ca21e0e0d1229a449e619c3a44.png
(eksempelbilde)


1 — er delen (akslingen) som går inn i girkassen. Usikker men tipper at det ikke er direkte åpning (i hullet den går inn i) til oljen i girkassen og at det å ta den ut sannsynligvis ikke påvirker oljenivået i  girkassen.

2 — er den indre drivakselmansjetten med drivknute innenfor. Her skal det være pakket fullt med drivknutefett og tett. Hvis denne mansjetten har løsnet må du sørge for at det godt med fett (rens ut alt det gamle og fyll på nytt) og at båndene som holder mansjetten på plass sitter ordentlig. Hvis ikke, går det ikke mange kilometerne før hele drivknuten må skiftes.


Ville ha vurdert å kjøpe ny mansjett (og festeringer), eventuelt begge drivknutene med tilhørende mansjetter siden du likevel har det fra hverandre, alternativt komplett drivaksel (ser ut til å koste i underkant av 2000,- hos eks. Skruvat.no). Pass også på at du strammer med riktig moment (Nm) når du skrur ting sammen igjen.

Beklager sent svar, og takk for svaret. Det endte med at jeg kjøpte en brukt drivaksling til en 200 lapp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...