Gå til innhold

Hvilken LCD skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

I heimen har jeg en 2 år gammel LG Studioworks 560LS 15' LCD skjerm som forsåvidt fungerer utmerket, men jeg ønsker meg en større en, og den må være sølvfarget for å passe med resten av maskinen.

 

Jeg spiller ikke noe særlig spill i det hele tatt, men jeg prøver å lære meg mer om grafikk og bildebehandling, så det er primærbruken av skjermen. Jeg har heller ikke fett med penger (tar en ekstrajobb i vinter som jeg bør tjene 2-3 tusen på og det skal brukes på skjerm), så den bør være så billig som mulig uten at det går utover kvaliteten til mitt bruk. Den skal være 17 eller 18 tommer. Den står også inne i et skatoll der det ikke er alt for mye plass, så foten bør ikke være for stor eller høy.

 

Så spørsmålet er:

--------------------

1. Hvilket merke/modell bør jeg velge og hvor kjøpe hen (webshop)?

 

2. Hvor mye kan jeg ta for den gamle (har noen i familien som er interessert i å kjøpe den)?

Endret av TopDog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I heimen har jeg en 2 år gammel LG Studioworks 560LS 15' LCD skjerm som forsåvidt fungerer utmerket, men jeg ønsker meg en større en, og den må være sølvfarget for å passe med resten av maskinen.

 

Jeg spiller ikke noe særlig spill i det hele tatt, men jeg prøver å lære meg mer om grafikk og bildebehandling, så det er primærbruken av skjermen. Jeg har heller ikke fett med penger (tar en ekstrajobb i vinter som jeg bør tjene 2-3 tusen på og det skal brukes på skjerm), så den bør være så billig som mulig uten at det går utover kvaliteten til mitt bruk. Den skal være 17 eller 18 tommer. Den står også inne i et skatoll der det ikke er alt for mye plass, så foten bør ikke være for stor eller høy.

 

Så spørsmålet er:

--------------------

1. Hvilket merke/modell bør jeg velge og hvor kjøpe hen (webshop)?

 

2. Hvor mye kan jeg ta for den gamle (har noen i familien som er interessert i å kjøpe den)?

Om du driver med billedbehandling og ikke spill, så vær obs på at de skjermene med lavest respons ofte har veldig lav respons på bekostning av innsynsvinkel og fargegjenngivelse (er ihvertfall min erfaring), bare så du er obs på det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du får ikke en lcd til 3000 kroner, har du et budjett?

 

1: Søk på forumet etter Q17S, så finner du mye om en billig skjerm ;) Ellers så kan du jo bruke prisguiden til å finne billigste pris på en evt. skjerm, bruk billigste webshop..

Q17S er _ikke_ å anbefale til grafikk/bildebehandling kan jeg bare påpeke med en gang. Det at skjermen er helt über ellers og genial til spilling skal jeg ikke si noe på, men fargegjengivelsen er rett og slett ikke god nok om du skal drive med f.eks webgrafikk og PhotoShop.

Jeg har selv skjermen, men kjører klonet bilde sammen med en CRT, slik at jeg kan bruke LCD til alt annet enn gfx og slikt.

 

Men jeg vil ikke anbefale denne skjermen til ditt formål.

Lenke til kommentar
Du får ikke en lcd til 3000 kroner, har du et budjett?

 

1: Søk på forumet etter Q17S, så finner du mye om en billig skjerm  ;) Ellers så kan du jo bruke prisguiden til å finne billigste pris på en evt. skjerm, bruk billigste webshop..

Q17S er _ikke_ å anbefale til grafikk/bildebehandling kan jeg bare påpeke med en gang. Det at skjermen er helt über ellers og genial til spilling skal jeg ikke si noe på, men fargegjengivelsen er rett og slett ikke god nok om du skal drive med f.eks webgrafikk og PhotoShop.

Jeg har selv skjermen, men kjører klonet bilde sammen med en CRT, slik at jeg kan bruke LCD til alt annet enn gfx og slikt.

 

Men jeg vil ikke anbefale denne skjermen til ditt formål.

Han sa han ikke hadde så mye penger og var helt i begynnelsen av grafikk-behandling karrieren sin, :p , så derfor foreslo jeg den billigste skjermen jeg vet om, som er OK. Derfor, min venn, er dette et godt alternatic til denne brukeren..

 

Og en ting til. Han sier han liker den gamle skjermen sin (vell og merke ikke en ny en), så hvor vet du hvor standarden hans er? Q17S er brukbar til litt begynner-grafikk, men skal han ha high-end, så må han ha penger..

Lenke til kommentar
Den SamSung'en så interessant ut... hva med 172T? Den koster 75,- kr. mer og ser kulere ut.

 

Jeg har fått tilbud på NEC 17" LCD, Multisync LCD1701 til kr. 4278,- Noen som vet om det er en god modell og verdt prisen? Her er modellen hos MPX: http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=&g1=&g2=...715&l=&lantall=

Legger du (litt) mer penger i skjermen, får du en NEC 1760NX, den har jeg og er storfornøyd :thumbs: . Du får også dvi, som forbedrer skjermens funksjonalitet..

Lenke til kommentar

Jeg har en Eizo Flexscan L557 som jeg er veldig fornøyd med. Fordelen med denne er at den gir bra bilde med vga-tilkobling også.

Hadde Q17S først, men den måtte jeg sende tilbake pga elendig billedkvalitet med vga.

Så, hvilken skjerm som er best kommer også an på hva slags skjermkort du har.

Lenke til kommentar
Eizo Flexscan L567 har jeg bare gode erfaringer med og kan lett anbefale deg denne.

der gjorde du et godt kjøp.

 

Den er som nevnt over . trukket fra markedet. Men da er du den eneste som kan slå deg på brystet med s-ips panel på 17".

 

 

Hvordan er den med tanke på "ghosting" ? den har jo noe høy ms?

Lenke til kommentar
Eizo Flexscan L567 har jeg bare gode erfaringer med og kan lett anbefale deg denne.

der gjorde du et godt kjøp.

 

Den er som nevnt over . trukket fra markedet. Men da er du den eneste som kan slå deg på brystet med s-ips panel på 17".

 

 

Hvordan er den med tanke på "ghosting" ? den har jo noe høy ms?

Du vet ikke noe mere eksakt når den testen din av 17 lcd skjermer kommer?

 

gleder meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...