Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen flere med ADHD her?


Anbefalte innlegg

3 hours ago, bshagen said:

Og i nettopp dette skal vel ikke en allmennpraktiserende lege spekulere noe særlig mer og heller henvise til de som kan dette?

Leger fungerer på mange måter som portvakter inn til spesialisttjenesten. Det er begrensede ressurser, så om man skal ha en sjanse til å komme til utredning må det foreligge klare indisier. En har sånn sett ansvaret for at riktig informasjon tilfaller legen slik at vurderingen blir mest mulig riktig, ellers er det veldig lett å bli avfeid. Legene gjør stort sett gode vurderinger, men det kan de ikke gjøre uten godt nok informasjonsgrunnlag.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Femtekolonne said:

Den gangen var man nok det, ihvertfall sånn som mutters må ha følt det. Som skilt alenemor var man allerede stigmatisert og bedre ble det ikke om det skulle være noe "mentalt galt" med ungen. ADHD og kunnskaper rundt det har kommet seg heldigvis, i løpet av snart ett halvt århundre. Men det var en i klassen som fikk diagnosen og det sitter i meg enda hvordan han ble medisinerte nærmest ned til en zombie. Jeg vet ikke hvordan medisinene har utviklet seg, men det tror jeg ikke jeg er interessert i å ta uansett. 

 

Godt der har blitt bedre på de fleste av de frontene der, det hørtes rett og slett helt forferdelig ut. Takk for at du delte, det var interessant å høre om.

høres ut som han klassekompisen fikk helt feil medikament, hørtes veldig ut som benzodiazepiner men godt mulig jeg tar feil der. idag er det ofte diverse former for amfetamin i kliniske doser, noe som gir økt fokus med minimalt av bivirkninger. Det hender man må igjennom et par forskjellige for å finne akkurat det som passer deg best. Men det som er så flott, er at det er helt valgfritt, det har blitt et økt fokus om å bruke minimalt med medisiner og heller ha for eksempel samtaleterapi hvor man kan lære diverse mestringsteknikker du kan bruke i krevende situasjoner. Det er et drøss av alternativer når det kommer til behandlingsformer, så å finne et opplegg som passer deg er fullt mulig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 timer siden):

Leger fungerer på mange måter som portvakter inn til spesialisttjenesten. Det er begrensede ressurser, så om man skal ha en sjanse til å komme til utredning må det foreligge klare indisier. En har sånn sett ansvaret for at riktig informasjon tilfaller legen slik at vurderingen blir mest mulig riktig, ellers er det veldig lett å bli avfeid. Legene gjør stort sett gode vurderinger, men det kan de ikke gjøre uten godt nok informasjonsgrunnlag.

Ikke nødvendigvis. 

Jeg ble henvist av psykologen min. Jeg fant ut at jeg hadde det selv ved å lese på nett om symptomene. I de store byene finnes det private Nevropsykologer med avtalte. 

Hele min utredning tok 2,5 time. Ingen telefon til foreldre eller annet tull. Altså utredet uten involvering av fastlegen.

Nevropsykologen hadde lang erfaring og sa at DPS og det offentlig tar seg unødvendig lang tid. Mistenker også sterkt at han har ADHD selv. Fikk vibbene. Andre diagnoser har blitt utelukket av min psykolog. 

Lenke til kommentar
Gjest f1414...e1c skrev (På 6.5.2022 den 1.32):

Hva slags ting sliter dere mest med og hvilke rutiner har dere for at dagene blir bedre?
Vet det er ganske individuelt hva som funker, men har dere noen tips til mestringsstrategier/rutiner?

Anonymous poster hash: f1414...e1c

Prokrastinering er min største utfordringen. Jeg vet jeg får det til i siste liten så jeg klarer ikke starte før jeg må. Jeg sliter også med å spise jevnt, men har her prøvd å bygge rutiner med hell. Glemmer også når jeg sist skifta håndkler, når jeg bytta på senga og kan glemme mat i kjøleskapet. Tankekjør er også ekstremt slitsomt. 

Min mestringsstrategier:

-Terapi. Hjelper med validering, tankekjør og vanskelige følelser. 

-Google calendar. Alt viktig går i den. På denne måten glemmer jeg aldri avtaler. Også enkle ting som å kjøpe dopapir. 

-Timer og alarmer. Setter timer på alt. Noe skal virke i fem min i dusjen? Timer. Vekkeklokke i stua så jeg må stå opp. Alarm for når jeg må våkne, ny alarm for når jeg må stå opp og for når jeg må ut av døra. 

-Dagbok. Den eneste måten for meg å huske hva jeg gjorde og hvordan jeg hadde det for en måned siden. Gir bevis på fremgang. 

-Gjør to ting samtidig til en hver tid. Candy crush og forelesning. Podcast og matlaging. Danser mens jeg må stå stille og vente på trikken. 

-Groundingøvelser. Jeg blir ofte så overstimulert at jeg ikke kjenner at jeg er sliten. Gjør denne øvelsen når jeg kommer hjem for å sjekke inn med hvordan kroppen min egentlig har det. 

-Noise canceling. Jeg tar inn ALL Lyd. Derfor bruker jeg noise canceling hodetelefoner og sov i ro ørepropper når jeg går rundt hjemme. Da får hjernen slappe litt av. 

-Natur. I naturen skjønner jeg hvorfor ADHD ligger i genene mine. Det er her jeg slapper av. Her trenger jeg ikke hodetelefoner. Jeg hører en trost til venstre for meg, en hakkespett langt unna, bekken og trærne som blåser. Jeg hadde blitt en god jeger. 

-Husker mine tidligere seire. Når jeg føler jeg ikke får til noe husker jeg alt jeg har fått til. Jeg gjør ting på min måte og gir faen i hva andre mener. 

-Er rar uten å skamme meg. Jeg er klassens og vennegjengens klovn. Står på henda, slår hjul og bringer mye glede. De som synes jeg er rar får bare leve sitt eget kjedelige liv. 

-Har få, men nære venner. Jeg blir ekstremt satt ut av konflikt. Jeg trenger å bare ha gode mennesker rundt meg. 

-Sier nei. Jeg takker nei til å være med på veldig mye. Er jeg sliten må jeg hvile hvis ikke blir jeg veldig fort utbrent. Gode grenser er ekstremt viktig. 

Jeg lærte alt dette før jeg fikk diagnosen. 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Princessmonoke said:

-Groundingøvelser. Jeg blir ofte så overstimulert at jeg ikke kjenner at jeg er sliten. Gjør denne øvelsen når jeg kommer hjem for å sjekke inn med hvordan kroppen min egentlig har det. 

Hva fungerer for deg når det kommer til grounding? Sliter med å kaste inn håndkleet til riktig tid ofte, noe som fører til at jeg gjerne er oppe dobbelt så lenge som en konsekvens av at jeg har vært overstimulert. 

Lenke til kommentar
Gjest 2d2c2...cc7
Femtekolonne skrev (9 timer siden):

I følge fastlegen min så har man ikke ADHD når man har jobb og har vært i den lenge. Ergo ble mitt ønske om utredning blankt avslått. Da gjenstår bare å finne en annen forklaring på allt røret jeg lager for meg selv i mitt liv.

Psykolog i BUP forklarte at når personlighetstrekket gir deg vesentlige utfordringer så er det naturlig å vurdere diagnose. Diagnosen blir altså evt satt ut fra hvor store vansker du får i hverdagen og ikke primært ut fra målinger av egenskaper. Man diagnostiserer betydelige flere nå enn før, rundt 1 av 60 får en spekter-diagnose.

Jeg synes ikke at forklaringen du gjengir fra fastlege synes veldig rimelig.

 

Anonymous poster hash: 2d2c2...cc7

Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

Hvor og hva var prisen for alt dette når du gjorde det privat? :) 

Privat med offentlig avtale. 0 kroner. Har frikort. 3 måneders ventetid hos nevropsykolog med avtale. Venter nå på time hos psykiater med avtale. Måtte dessverre innom fastlegen for å bli henvist, men fikk bestemme at jeg ikke ville til DPS. 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (6 timer siden):

Hva fungerer for deg når det kommer til grounding? Sliter med å kaste inn håndkleet til riktig tid ofte, noe som fører til at jeg gjerne er oppe dobbelt så lenge som en konsekvens av at jeg har vært overstimulert. 

Psykologen har spilt inn en lydfil med guiding gjennom en rekke fysiske avspenninger. Først spenner jeg hånda og så slipper. Så spenner jeg overarmene og slipper osv til hele kroppen er dekket.

Kan sikkert finne noe lignende på nett. Vanlig meditasjon er helt jævlig og gjør meg bare stressa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner at det blir for mye lys om tiden. Noen andre som sliter med at det blir for mye visuell stimuli når det er så lyst ute? 

det går utover livskvaliteten merker jeg. Jeg er umedisinert, vet ikke om det har noe å si. Får ikke gått med solbriller pga jeg allerede bruker vanlige briller, de må jeg ha på ifra jeg står opp til jeg legger meg, ser ekstremt dårlig. har gått med det hele livet.
 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (29 minutter siden):

Kjenner at det blir for mye lys om tiden. Noen andre som sliter med at det blir for mye visuell stimuli når det er så lyst ute? 

det går utover livskvaliteten merker jeg. Jeg er umedisinert, vet ikke om det har noe å si. Får ikke gått med solbriller pga jeg allerede bruker vanlige briller, de må jeg ha på ifra jeg står opp til jeg legger meg, ser ekstremt dårlig. har gått med det hele livet.
 

Solbriller med styrke! Går ofte med solbriller inne. Solbriller med styrke, og støydempende hodetelefoner, burde vært mulig for oss med ADHD å få som hjelpemidler. 

Det er en investering i egen helse. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Princessmonoke said:

Solbriller med styrke! Går ofte med solbriller inne. Solbriller med styrke, og støydempende hodetelefoner, burde vært mulig for oss med ADHD å få som hjelpemidler. 

Det er en investering i egen helse. 

Ja, det hadde vært deilig. Problemet er at jeg ser så dårlig at briller starter på 10,000kr, og jeg har ganske lav inntekt. Jeg får dekket en god del av brillene via nav, men er veldig sikker på at de ikke dekker noe som helst når det kommer til solbriller. Skal sjekke for sikkerhets skyld.

Nei, får vel bare kjøpe noen søppelsekker og blokkere lyset ifra vinduet med de i første omgang. Naboene der jeg bodde før trodde det rabla for meg når jeg gjorde det der, får håpe de på det nye stedet ikke bryr seg så mye hehe. 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (5 timer siden):

Nei, får vel bare kjøpe noen søppelsekker og blokkere lyset ifra vinduet med de i første omgang. Naboene der jeg bodde før trodde det rabla for meg når jeg gjorde det der, får håpe de på det nye stedet ikke bryr seg så mye hehe. 

Sålenge det ikke direkte går utover noen av naboene dine, så tenker jeg du skal drite langt i hva naboene dine "syns" :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå ble henvisningen min, for å prøve ut medisiner, avist. Jeg klagde og henviste til de nye retningslinjene.

Det norske helsevesenet altså. Blir så jævlig irritert. Eneste grunnen til at jeg slapp 3 måneder med helvetesutredning, på bakgrunn av mannlige diagnose-kriterier, på DPS var fordi psykologen min visste om en nevropsykolog. 

Får vel gjøre jobben selv og ringe opp psykiatere med avtale og høre om de kan hjelpe meg med medisiner. 

Hvorfor skal det være så jævlig vanskelig å få riktig hjelp i dette landet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Princessmonoke said:

Nå ble henvisningen min, for å prøve ut medisiner, avist. Jeg klagde og henviste til de nye retningslinjene.

Det norske helsevesenet altså. Blir så jævlig irritert. Eneste grunnen til at jeg slapp 3 måneder med helvetesutredning, på bakgrunn av mannlige diagnose-kriterier, på DPS var fordi psykologen min visste om en nevropsykolog. 

Får vel gjøre jobben selv og ringe opp psykiatere med avtale og høre om de kan hjelpe meg med medisiner. 

Hvorfor skal det være så jævlig vanskelig å få riktig hjelp i dette landet. 

 

Helsevesenet er for pressa for midler og kompetent arbeidskraft. Mange bytter jobb, fordi de tjener veldig mye bedre ved å jobbe med noe annet, som er veldig forståelig. 

Hastigheten må da opp for å kompensere, så hender man detter litt mellom to stoler eller at ting ikke blir oppdaget.

bare å stå på sitt, det ordner seg til slutt :) mager trøst men, sånn er nå ståa.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest f1414...e1c

Noen her som går på medisiner? Hvordan var oppstarten for dere? Er det ikke normalt å ha litt tettere oppfølging når man tester ut nye medisiner?  Psykiateren kaster medisiner etter meg og sier snakkes om en måned. Føler det er veldig rart og kjipt, siden jeg sliter med en del ting og det virker som han tenker det er bare å ta piller og så ser vi hvordan det går.

Anonymous poster hash: f1414...e1c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...