Gå til innhold

Reklamasjonsrett bil


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er i prosess med kjøp av bil med høy verdi, selger sier at jeg kan reklamerer til Bilia siden han har 5 års reklamasjonsrett der.

Hvordan er reglene på dette, vil Bilia fortsatt dekke reklamasjon etter eierskifte til evt. meg eller gjelder fortsatt reglen og jeg kan henvende meg til dem. Selger av bil mener jeg kan reklamere til Bilia, noen som vet reglene på dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at Bilia har satt noen begrensninger på garantivilkårene  ved videresalg; garanti er noe som selger/produsent selv kan sette vilkårene for (vs. reklamasjon som er lovfestede rettigheter du har overfor selger ved feil eller mangler). Ville ha tatt kontakt med Bilia for å være sikker.

Lenke til kommentar

Ser du spør om reklamasjon, den er mellom forhandler og privatpersoner 5 år og løper fra kjøpstidspunktet. 

En forhandler vil normalt gi deg reklamasjonsrett selv om bilen har byttet eier, men viktig å merke seg at ved reklamasjon er det du som har bevisbyrden. 

Garanti er ofte 5 år også på personbiler, og denne følger produktet uavhengig av hvem eller hva som har kjøpt og eier den. 
Feks vil man kun har 2 års reklamasjon hvis bilen blir kjøpt av et firma (da gjelder ikke forbrukerkjøpsloven), men fortsatt 5 års garanti. 

Er det snakk om en brukt bil så vil gjerne garantien ha bortfalt, men man har likevel 5 års reklamasjonsrett fra kjøpstidspunkt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...