Gå til innhold

Samsung Galaxy Tab A8 (2021)


DJViking

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å kjøpe meg et nettbrett, men vil ikke ut med 8-12000kr for Samsung Galaxy S8. Selv om 12-14 tommer skjerm frist veldig.

Jeg vurderer å kjøpe Samsung Galaxy Tab A8 til 2800kr.
Noen erfaringer med dette nettbrettet?
Finnes det noe bedre til omtrent samme pris?

Samsung Galaxy Tab S7 fra 2021 koster omtrent dobbelt så mye som Tab A8. Litt større skjerm, men ikke sikker om prisen er verdt det.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (8 timer siden):

Jeg har lyst å kjøpe meg et nettbrett, men vil ikke ut med 8-12000kr for Samsung Galaxy S8. Selv om 12-14 tommer skjerm frist veldig.

Jeg vurderer å kjøpe Samsung Galaxy Tab A8 til 2800kr.
Noen erfaringer med dette nettbrettet?
Finnes det noe bedre til omtrent samme pris?

Samsung Galaxy Tab S7 fra 2021 koster omtrent dobbelt så mye som Tab A8. Litt større skjerm, men ikke sikker om prisen er verdt det.

A8 serien er treig. Vi bruker de i jobben, og alt gå som sirup. Bare å gjøre endringer i Innstillinger eller åpne en app tar lang tid. Så lang tid at det er irriterende.

Og dersom den blir varm, da blir skjermen veldig mørk "for å hindre overoppheting". Og den blir varm under lading, ved bruk i sola og skjermen er ikke veldig bra i sollys uansett. Jeg synes nesten 3.000 kr for en sånn er altfor dyrt.

Men det er lite å velge mellom i den prisklassen dersom man vil ha noe bra. Det eneste jeg har kommet over er iPad eller Xiaomi Pad 5 som koster 3.000 hos Aliexpress. Men jeg har ikke testet den selv, så jeg må bare tro på de som har testet den og gir den mye skryt. På papiret er det mye mer for pengene enn Samsung Galaxy A8 i alle fall.

Lenke til kommentar

Du har Samsung Galaxy Tab A8 og Lenovo Tab P11 Plus som ligger i den prisklassen og som ser ganske like gode ut. Dvs de er litt tregere enn de fleste mobiler, men de kan brukes. Samsung Galaxy Tab S6 Lite kan også være et litt dyrere og bedre altarnativ til disse, men er 2 år gammel nå.

Til 4000 så har du Xiaomi Pad 5 og Apple iPad 10.2 (9th gen) som begge har raske prosessorer.

Apple vil nok ha oppdateringer lenger enn det Android nettbrettene har.

Best pris på Android 11 Nettbrett - Sammenlign priser hos Prisjakt

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (12 timer siden):

A8 serien er treig. Vi bruker de i jobben, og alt gå som sirup. Bare å gjøre endringer i Innstillinger eller åpne en app tar lang tid. Så lang tid at det er irriterende.

Hvis alt jeg skal gjøre er å surfe (nettleser, facebook, twitter, instagram, etc.)og se på film (Netflix, Prime, HBO), blir da Tab A8 grei nok til det formålet? Man kan vel ikke forvente et supergodt nettbrett for kun 3000kr.

Hvis jeg skulle kjøpt et nettbrett som også skulle erstattet min gamle bærbare PC, så ville jeg nok gått for Tab S8 Ultra.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (11 timer siden):

Hvis alt jeg skal gjøre er å surfe (nettleser, facebook, twitter, instagram, etc.)og se på film (Netflix, Prime, HBO), blir da Tab A8 grei nok til det formålet? Man kan vel ikke forvente et supergodt nettbrett for kun 3000kr.

Hvis jeg skulle kjøpt et nettbrett som også skulle erstattet min gamle bærbare PC, så ville jeg nok gått for Tab S8 Ultra.

Så lenge du ikke skal sitte ute på verandaen eller noe, da er den sikkert grei nok. Men jeg synes det blir frustrerende å surfe med noe sånt, da jeg ofte opplever at trykk på skjerm tilsynelatende ikke registreres, så da trykker du igjen. Og så viste det seg at den bare var drit treig og plutselig har du trykket deg inn i noe reklamegreier. Så må du tilbake, trykk, trykk vente vente.

Men som du sier, man kan ikke forvente alll verden for 3000 kr.Men jeg må si man får mye mer nettbrett av en iPad til noen hundringser mer.

 

Lenke til kommentar
On 4/27/2022 at 11:36 AM, Svein M said:

Du har Samsung Galaxy Tab A8 og Lenovo Tab P11 Plus som ligger i den prisklassen og som ser ganske like gode ut. Dvs de er litt tregere enn de fleste mobiler, men de kan brukes. Samsung Galaxy Tab S6 Lite kan også være et litt dyrere og bedre altarnativ til disse, men er 2 år gammel nå.

Til 4000 så har du Xiaomi Pad 5 og Apple iPad 10.2 (9th gen) som begge har raske prosessorer.

Apple vil nok ha oppdateringer lenger enn det Android nettbrettene har.

Jeg hadde en Lenovo Tab P11 (uten Plus) en stund, kostet ca 3000, men den var treeeeg. Byttet den ut til en iPad 9.th gen, den er mye raskere til alt. Anbefaler å gå opp til 4000 eller mer hvis du skal få noe som er brukbart.

Når det gjelder oppdateringer er Lenovo dårlig. Jeg kjøpte min P11 i fjor høst, og fant ut at den har end of life for security updates 01. januar 2023, altså litt over 1 år etter kjøp. Den kunne heller ikke oppgraderes til Android 12 eller nyere.  P11 Plus har end of life for security updates 01. juni 2023. For iPad regner jeg med å få oppdatering i mange år. For eks ble 5. gen iPad lansert for over 5 år siden, og får fortsatt nyeste versjon av operativsystemet, med security updates.

Lenke til kommentar

Etter mange år i bransjen så må jeg si at eneste son klarer å lage nettbrett som ikke koster skjorta og er trege som sirup er Apple. Hvert innom mye forskjellige android nettbrett, og det et drit dårlig stort sett alt sammen.

Satt litt på spissen så bruker ofte se store produsentene å «outsource» jobben til en Haug i kinesiske underleverandører for å produsere hardware, også kaster «produsenten» bare inn android med sitt skall på nettbrettet før de selger det. Mye av grunnen til at software støtten er dårligere på nettbrett enn telefoner. Samme blir gjort på telefoner i billig segmentet også. Der blir det som regel brukt litt mer kjent hardware så ting er lettere å optimalisere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...