Gå til innhold

Idle 3,5" USB harddisk med uvanlige lyder/oppførsel (lydopptak)


Anbefalte innlegg

Har en 8TB Western Digtial MyBook 3,5" USB kabinett disk som akkurat laget noen lyder som fikk meg en smule bekymret. Disken vibrerer temmelig mye (tar på den med hånden) når den høyeste frekvensen høres. Ca dobbelt så mye som ellers.

Legger ved et godt lydopptak av det som er doblet i volum for å gjøre det lettere å høre.

Har hatt disken i snart ett år, men aldri merket noe i nærheten av dette før.

Holder på å sikkerhetskopiere disken nå, og den oppfører seg helt som før, altså at jeg knapt hører at den knattrer litt av og til. Fra jeg fikk den har den stått på egne myke plastputer som demper vibrasjoner. Denne disken kunne ikke stå direkte på et bord når den var ny, for det støyet alt for mye når vibrasjonen fra spindelmotor forplantet seg i bordet og laget en konstant halvhard jevn dure-lyd.

Har vært borti at disker kan gjøre en termisk re-kalibrering tidvis, men tror ikke dette kan være det som skjer i.o.m at jeg ikke har merket slikt før. Disken er ca 2 TB full, så det har enda over 5 TB ledig.

Noen som har vært borti lignende eller har en ide om hvorfor det skjer ?

8TB WD MyBook 3.5 inch USB.wav

 

Edit: Har også en 5 TB 2.5" Intenso USB HDD som har begynt å virkelig trimme harddisk-armen som om man leser 3 filer samtidig helt av seg selv når den er tilkoblet men ikke brukes og den holder på i timesvis, men blir rolig igjen vanligvis til slutt. Denne disken er nesten 100% full. Har sjekket i Process Explorer fra Sysinternals (masse bra gratis verktøy) at det ikke er noe aktivitet mot HDD som er initiert av maskinen. Har ikke andre Intenso-disker å sammenligne med, og finner heller ikke noe som beskriver fenomenet når jeg søker på nettet. MakeMKV (gratis Blu-Ray ripper) har klaget rundt 50 ganger at det går for tregt å skrive til disken så den må bremse innlesing av Blu-Ray. Den leser maks rundt 8 MB pr. sekund av optisk disk, så ytelsen er ikke akkurat olja lyn. Får greit rundt 50 MB/s mot en WD 2TB USB disk som også er USB 3. Skal sette defragmentering på og se om det hjelper.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår du bruker et program som kan hente ut s.m.a.r.t. data på disken(e) og legge dette ut her, da bør det fremgå om det er noe feil med selve disken(e).

Hvis jeg skal tippe hva det er, så tenker jeg at lyden, eller vibrasjonen kommer som følge av - fordi at disken(e) nesten garantert er av type SMR - kjører en slags flush-prosedyre (husker ikke det korrekte begrepet) etter skriving av data til disk.

Dette er sannsynligvis også forklaringa på det du skriver om den 5TB-disken i edit.

Lenke til kommentar

Takker. SMR-teorien din virker logisk for Intensoen. Har ikke merket noe slikt på WD-disken, men den er igjen så lite lagret på at det neppe ville vist seg før den var nært fuĺl. Estimerer at lyden den lagde var i minst 5 minutter før jeg hadde rigget opp backup-disken. Når kopieringen startet oppførte den seg normalt igjen. Intensoen holdt på med intens aktivitet selv om jeg initierte I/O fra windows. La merke til at den jobber hardt og lenge i rundt 2-3 dager. Litt av dette kunne vært Windows Defender.

Skal se om jeg klarer å grave ut navnet på de fysiske diskene. Mener det står i de fleste S.M.A.R.T verktøyene. Ellers har jeg siste Hiren's Boot CD liggende og den har en god del bra og avanserte verktøy for HDD. Dump av S.M.A.R.T verdier kommer også.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Her er dump fra 8TB disken fra WD Data Lifeguard tools. Ser helt mint ut, spør du meg.

Lurer på hva det stuntet disken gjorde egentlig var for noe og om det er helt vanlig. Helium er vel i lukket system vs atmosfære-utligning slik det er på generasjonen før. Er det forresten så mye helium i disse diskene at dem burde ha et blylodd på toppen av kabinettet for å roe ned vibrasjoner :p

spacer.png

Skal få tatt av Intenso-disken også.

Lenke til kommentar
8 hours ago, vidor said:

Har ikke merket noe slikt på WD-disken, men den er igjen så lite lagret på at det neppe ville vist seg før den var nært fuĺl.

Vel, SMR-disker sliter under random-writes til disken, f.ex. kopiering av masse småfiler. Så er det opp til filsystemet hvordan data faktisk skriver til disken mhp fordeling mellom fildata og metadata.

Lenke til kommentar

Begge diskene kjører default NTFS parametre satt før format med 4096 byte blokker. Diskene brukes direkte og alene til generell lagring. Med tanke på kompatibilitet kan vel ikke Windows gjøre noe store sprell for å optimalisere for SMR, så ytelsesdegradering er vel uunngåelig. Ellers blir det vel ryddesjau initiert av disken selv hvis den føler for det. Det beste hadde jo vært en god integrasjon mot host slik at en fikk opp slikt i GUI ang SMR-status og kunne gjøre valg der basert på status.

Det er dog kun Intenso-disken som er betydelig svekket med selv lineær sekvensiell skriveytelse av mye store filer. Maskinen denne brukes med sliter litt med SSD for tiden så har ikke fått tatt ut tall for den enda.

Har ikke erget meg noe over treg I/O på WD disken. Bortsett fra lydstuntet vedlagt virker den grei.

Edit: Ser ut til at det finnes HA-SMR disker som er Host Aware. Disse har ekstra ting som har med SMR og gjøre som OS kan kommunisere med.

 

                                                                   

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...