Gå til innhold

Dette fakturerer de norske IT-selskapene kundene i timen: – Har du denne kompetansen, er du brennheit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(Sky) infrastruktur konsulent/utvikler her. Har ikke i min karriere fakturert under 1250kr timen eks.mva. med 6-7 års erfaring. Jobber nå for offentlig etat og fakturerer 1500kr timen, men dog på ett prosjekt med ganske snever kompetanse hvor det er umulig å få tak i folk.

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Det er ikke smørkrise når du ikke finner smør i hylla på butikken.

Tilgangen på IKT-kompetanse har _ingen_ undersøkt. Eller med andre ord, kjøpmannen har ikke vært inne på lageret for å sjekke etter smør.

Verken SSB, Abelia eller Tekna har i sine undersøkelser kartlagt tilgangen på IKT-kompetanse. I stedet krever man flere studieplasser.

Kjøpmannen har lite grunn til å sjekke lageret; hun tjener mye mer på å selge produkter som ser ut som smør. Slik kan en IKT-konsulent være prosjektleder i forrige uke, analytiker i går, arkitekt i dag, ingeniør i morgen og utvikler neste uke.

Du som kjøper IKT-kompetanse, kan altså ikke forvente å få igjen mer for pengene.

Når noe selges til stadig høyere pris, uten at dette kan svares i en underliggende verdi, er det en boble.

Løsningen er at arbeidsgiver, bemanningsbyråer og konsulenthus tar en vareopptelling:

  1. Lag et system. Hva er forskjellen på en prosjektleder, en analytiker, en arkitekt, en ingeniør og en utvikler? Hva slags helt grunnleggende ferdigheter, preferanser og personlige egenskaper kreves?
  2. Investér i dine ansatte.
    1. Kartlegg kompetansen og lag utviklingsplaner.
    2. Lag kompetansemål, både som virksomhet og individuelt.
    3. Lag en strategi og veikart for å nå målene.
    4. Investér i tid; bevis at du tar dine ansatte på alvor ved å gi dem tid til kompetanseutvikling. Bruk seniorer som mentorer.
  3. 0% av 100% er 0%. Tenk igjennom hvorfor man ikke stilte krav om 100% faktureringsgrad for to år siden. Hvorfor er det greit nå, hvis det ikke var greit for to år siden?
  4. Utfordre deg selv og kunden. Man kjøper ikke det man behøver; man kjøper det man har lyst på. Alle vil ha en virksomhetsarkitekt, men man behøver ofte egentlig en prosjektkoordinator, programvareingeniør, systemansvarlig eller en erstatning for IT-Kåre som går av med pensjon neste måned.

PS: IKT-kompetanse er ikke definert som nyutdannet med en vilkårlig mastergrad.

Endret av Karl-Christian Thomle
Dementert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Karl-Christian Thomle said:

Når noe selges til stadig høyere pris, uten at dette kan svares i en underliggende verdi, er det en boble

Gode poeng ellers, men her driver du med antagelser, timeprisen har stort sett stått stille eller gått ned hvis du justerer for konsumprisindeks.

Se på denne 15 år gamle saken fra digi.no:
https://www.digi.no/artikler/hva-er-timeprisen-for-en-norsk-it-konsulent/207589
 

Quote

En junior konsulent som coaches av en senior leies ut for priser ned mot 1.000 kroner, mens de virkelige seniorene går for opptil 2.000 kroner timen.

 

Endret av atlemag
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 4/4/2022 at 1:56 PM, atlemag said:

Gode poeng ellers, men her driver du med antagelser, timeprisen har stort sett stått stille eller gått ned hvis du justerer for konsumprisindeks.

Se på denne 15 år gamle saken fra digi.no:
https://www.digi.no/artikler/hva-er-timeprisen-for-en-norsk-it-konsulent/207589

Takk @atlemag!

Dette ikke bare tilbakeviser boble-påstanden min, men avdekker et nytt problem.

Gitt at:
- Timeprisen er konstant.
- Tilbudet er ukjent.
- Etterspørselen øker.

Hvordan påvirker dette lønn?
Hvordan påvirker dette konsulenthusenes og bemanningsbyråenes marginer?

Lønningene til fagorganiserte IKT-folk med mastergrad har i følge Tekna stått stille et par-tre år, men gikk opp i 2021.

Hvis arbeidsgiver ikke øker timeprisen, så er det ikke mye rom for mye lønnsvekst i et marked som etterspør flere IT-folk.

Min erfaring er at enkelte konsulenthus krever økt faktureringsgrad av sine ansatte. 100% utløser en god bonus. Kompetanseutvikling, internmøter og administrative oppgaver legges utenom arbeidstid. Noen sjonglerer mellom to-tre oppdrag samtidig. Churn og ledigtid koster, så man svarer på de langvarige oppdrag, fremfor de kortvarige.

Når en kunde får en faktura på 40 timer, i stedet for 32 timer, er konsulenten blitt 25% dyrere. Da er det jo rimelig å forvente at leveransene kommer raskere eller med høyere kvalitet.

Jeg mener resten av innlegget mitt holder vann @nyansattnr5.

Konsekvensene av feilede marginer er:
- mindre eller ingen investering i vekst. Læreboka på blårusskolen sier man må gjøre det motsatte.
- reduserte driftskostander og administrasjon (OpEx). Folkene som kunne ha sikret kvalitet, personalforvaltning og ansvarlig drift forsvinner.

Man tjener for godt på å melke kua. Hva skjer når kua er tom? Når ansatte slutter eller blir sykmeldt? Når kunden er lei av å betale for noe de ikke ser verdien av?

Dette er ikke en boble.

Dette er en kompetansekrise. Man har bare sett på feil side av bordet.

Løsningen er at du som konsulent beskytter kompetansen din og finner en arbeidsgiver som anerkjenner deg, eller at du starter for deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...